• 1
  • 2
2024-12-24, 07:21
Medlem
Hej, jag har en dobermann på 10 månader. Jag är väldigt hundvan, men det finns väl gränser? Det är en individ enbart avlad för bruks, börjar närma sig 75 i mankhöjd och 38kg. 1800gram färskfoder per dag, utöver det blir det märgben, tjurnacke, revben osv. Hur i hela fridens namn kan en hund äta så mycket? Är detta normalt? Hunden är fullt frisk för övrigt Jag vet bla bla tjohej, detta är en renrasig, stamtavla bak till 60-talet. På skalan 1-9 är han 5 skulle jag uppskatta det, ska jag öka fodermängden pga hunden fortfarande växer på höjden? Det intressanta är ju slutvikten, hunden har redan passerat mankhöjden på största föräldern med 3cm. Man har ju sett utställningshundar som ser ut att gå på steroider, men min hund är proportionell, tassarna kanske är lite väl stora än.

Aktivitetsnivån kör jag efter rekommendation, runt 8-10km promenad per dag och sen skydd/spår utöver det 4-5ggr/v nu. Inget drag osv före 18mån och röntgen.

Har pratat med uppfödaren, som tycker jag ska ta jaktlicens för att få tag på kött, så det är på gång.
Senast redigerad av ALSGLOBAL 2024-12-24 kl. 07:28.
Citera
2024-12-24, 07:50
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
Well det är en valp, vad hade man förväntat sig?
Hunden växer och får mycket motion vilket kräver mycket energi, vilket i sin tur kan leda till ökad snabbhet på ämnesomsättningen. Även ett naturligt beteende att äta så mycket medan maten finns tillgänglig vilket kan leda till att de äter trots att de inte är hungriga. Att du utfodrar ett lågkvalitativt foder eller utfodrar fel mängs foder kan påverka. Valpar bör äta mindre och fler portioner under dagen för att få i sig energin jämt. Kan ju ha med generna att göra också.
Citera
2024-12-24, 08:04
Medlem
Räcker det inte med torrfodret? Eller får den en massa extra för att den ska bli mätt? Vilken den aldrig blir .. Om hunden växer för snabbt så är den stor risk att den får HD. Så jag skulle vara försiktig, och bara ge den vad den behöver med torrfoder och inget mera.

Innan hundar har växt färdigt så ska man ju vara försiktig med motion. Tycker att 8-10 km låter för mycket om den är 10 månader, och det frestar på de växande lederna. Och risken finns att den då bara blir ännu mera aktiv, och ännu mera hungrig. Så gör aktiviteter som aktiverar hjärnan, så blir den lika trött som efter motion.
Senast redigerad av Newton555 2024-12-24 kl. 08:13.
Citera
2024-12-24, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hahaxoxo666
Hunden växer och får mycket motion vilket kräver mycket energi, vilket i sin tur kan leda till ökad snabbhet på ämnesomsättningen. Även ett naturligt beteende att äta så mycket medan maten finns tillgänglig vilket kan leda till att de äter trots att de inte är hungriga. Att du utfodrar ett lågkvalitativt foder eller utfodrar fel mängs foder kan påverka. Valpar bör äta mindre och fler portioner under dagen för att få i sig energin jämt. Kan ju ha med generna att göra också.
Jag köper det bästa som erbjuds, hunden äter för drygt 3000kr/mån exklusive godis. Kikar jag på tabeller så liggger hunden ganska mycket över, prövade sänka fodret med 250g/dag och han blev ju tunn på 3-4 dagar! Hunden får mat morgon och kväll, mer på kvällen. Intressant att du antar att jag köper billigt foder...

Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Räcker det inte med torrfodret? Eller får den en massa extra för att den ska bli mätt? Vilken den aldrig blir .. Om hunden växer för snabbt så är den stor risk att den får HD. Så jag skulle vara försiktig, och bara ge den vad den behöver med torrfoder och inget mera.

Innan hundar har växt färdigt så ska man ju vara försiktig med motion. Tycker att 8-10 km låter för mycket om den är 10 månader, och det frestar på de växande lederna. Och risken finns att den då bara blir ännu mera aktiv, och ännu mera hungrig. Så gör aktiviteter som aktiverar hjärnan, så blir den lika trött som efter motion.

Torrfoder har jag prövat, inget för min hund. Jag tror det bor en liten tjockis i hunden! Ja jag har börjat tänka som du beskriver, en dobermann tröttar man inte ut med motion. Hittills har det räckt gott och väl med sök/skydd 15-30min 3-5ggr/v... Jag vet att jag aktiverar hunden mycket.. Och dom anpassar sig, ska se om det funkar att dra ner litegrann på nivån.
Citera
2024-12-24, 09:25
Medlem
Så du sätter ihop maten själv? Har du koll på att din hund får i sig rätt sammansättning? Det är därför det finns valp- och vuxenfoder för att det ska bli helt rätt. Det kan vara orsaken till att den växer så snabbt då den får för mycket protein.
Citera
2024-12-24, 09:32
Medlem
Conams avatar
Citat:
Känns som att du är nåt på spåren, köpte skitbilligt kr/kg men visade sig vara svindyrt på sista raden.
Citera
2024-12-24, 09:55
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Jag köper det bästa som erbjuds, hunden äter för drygt 3000kr/mån exklusive godis. Kikar jag på tabeller så liggger hunden ganska mycket över, prövade sänka fodret med 250g/dag och han blev ju tunn på 3-4 dagar! Hunden får mat morgon och kväll, mer på kvällen. Intressant att du antar att jag köper billigt foder...

Torrfoder har jag prövat, inget för min hund. Jag tror det bor en liten tjockis i hunden! Ja jag har börjat tänka som du beskriver, en dobermann tröttar man inte ut med motion. Hittills har det räckt gott och väl med sök/skydd 15-30min 3-5ggr/v... Jag vet att jag aktiverar hunden mycket.. Och dom anpassar sig, ska se om det funkar att dra ner litegrann på nivån.

Lol antog ingenting. Jag la upp det bara
”Att du utfodrar ett lågkvalitativt foder eller utfodrar fel mängs foder kan påverka. ”
Citera
2024-12-24, 09:56
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Känns som att du är nåt på spåren, köpte skitbilligt kr/kg men visade sig vara svindyrt på sista raden.

Vad menar du mer exakt?
Citera
2024-12-24, 09:59
Medlem
Conams avatar
Citat:
Vad menar du mer exakt?
Nu var det länge sedan jag hade hund, men en ”kompis” dyvlade på mig ett torrfoder som i princip innehöll lika mycket näring som påsen det låg i.
Citera
2024-12-24, 10:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
...

Har pratat med uppfödaren, som tycker jag ska ta jaktlicens för att få tag på kött, så det är på gång.

Du kan inte föda din valp med kött? Är du efterbliven?
Citera
2024-12-24, 10:03
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
Vilket märke har du på färskfodret?
Samt är det frysta märgben du ger?
Citera
2024-12-24, 10:03
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Nu var det länge sedan jag hade hund, men en ”kompis” dyvlade på mig ett torrfoder som i princip innehöll lika mycket näring som påsen det låg i.

Du menar att det knappt var någon näring i torrfodret alltså?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in