2024-12-24, 10:08
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hahaxoxo666
Du menar att det knappt var någon näring i torrfodret alltså?
Jag uppfattade det som så, hunden var mager som en vinthund men käkade rejält av fodret!
Blev bara en säck av det och gick tillbaka till det gamla och det blev normalt igen.
En rådjurshund fö.
Citera
2024-12-24, 10:10
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Jag uppfattade det som så, hunden var mager som en vinthund men käkade rejält av fodret!
Blev bara en säck av det och gick tillbaka till det gamla och det blev normalt igen.
En rådjurshund fö.

Har mina misstankar om vilket märke fodret hade… 🤣
Det finns riktiga skit märken gällande hundfoder och sen finns det bättre märken. Det är ofta fodret fylls ut med saker som är billigt för producenten men skit för hunden för att sedan ta hutlösa priser på det.
Citera
2024-12-24, 13:34
Medlem
Om man ger hunden hemlagad mat så bör den kompletteras med vitaminer och mineraler för hund. Och det är speciellt viktigt om det är en växande hund så att den inte får vitaminbrist. Och för mycket protein kan orsaka en dålig mage.

Ungefär hälften av maten ska innehålla animalier och den andra hälften vegetabilier. Vegetabilierna bör innehålla något fiberrikt förutom grönsaker. Animalierna kan vara råa, men koka kycklingkött. Ge aldrig kokta ben! Men de kan ingå i själva koket då det finns en hel det nyttigheter från benen i buljongen. Om du får mycket buljong kan du spara och koka grynen och eller grönsakerna i den. Ge aldrig lök!
Citera
2024-12-24, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Så du sätter ihop maten själv? Har du koll på att din hund får i sig rätt sammansättning? Det är därför det finns valp- och vuxenfoder för att det ska bli helt rätt. Det kan vara orsaken till att den växer så snabbt då den får för mycket protein.

Nej, jag köper Mush för valpar, vilket jag fått rekommenderat. Ok, så för mycket protein kan slå genetiken?
Citera
2024-12-24, 20:55
Medlem
Citat:
Vilket märke har du på färskfodret?
Samt är det frysta märgben du ger?

Hej! Vaisto Puppy Gris, Kyckling & Kalkon Hundfoder. Frysta märgben, revben, nackar osv. Det vanliga man hittar i en välsorterad djuraffär.
Citera
2024-12-24, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Du kan inte föda din valp med kött? Är du efterbliven?

Vad ska dom äta då? Isbergssallad?
Citera
2024-12-24, 20:57
Medlem
Citat:
Har mina misstankar om vilket märke fodret hade… 🤣
Det finns riktiga skit märken gällande hundfoder och sen finns det bättre märken. Det är ofta fodret fylls ut med saker som är billigt för producenten men skit för hunden för att sedan ta hutlösa priser på det.

Jag har prövat torrfoder, uppblött, svindyrt bla bla. Efter jag skippade det och enbart ger färskfoder har inte bara magen blivit extremt mycket bättre, utan även päls och hud skiner. En ståtlig herre är det. Men glupsk.
Citera
2024-12-24, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Om man ger hunden hemlagad mat så bör den kompletteras med vitaminer och mineraler för hund. Och det är speciellt viktigt om det är en växande hund så att den inte får vitaminbrist. Och för mycket protein kan orsaka en dålig mage.

Ungefär hälften av maten ska innehålla animalier och den andra hälften vegetabilier. Vegetabilierna bör innehålla något fiberrikt förutom grönsaker. Animalierna kan vara råa, men koka kycklingkött. Ge aldrig kokta ben! Men de kan ingå i själva koket då det finns en hel det nyttigheter från benen i buljongen. Om du får mycket buljong kan du spara och koka grynen och eller grönsakerna i den. Ge aldrig lök!

Hej, jag skrev i första inlägget att jag är väldigt hundvan, jag har haft hund i snart 30år. Inte min första valp, vad de får och inte får äta är jag väl medveten om, men tack iaf för inlägget. För tillfället får hunden knappt hemlagad mat då jag är rädd att hans mage ska börja grina, men såklart får han en ostskiva, skinkbit, en smörklick, krossade ägg inklusive skal osv. Min förra hund gav jag mycket kokt kyckling (utan ben), ska ta med mig det om buljongen, tack för tipset!
Citera
2024-12-24, 21:03
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Hej! Vaisto Puppy Gris, Kyckling & Kalkon Hundfoder. Frysta märgben, revben, nackar osv. Det vanliga man hittar i en välsorterad djuraffär.

Hej igen!
Vaisto är ju toppen märke. Men se till att du ger rätt mängd. 3-5% av nuvarande vikt.
Skulle skippa frysta märgbenen då de kan skada tänderna samt ge skador på mag och tarmkanalen.
Citera
2024-12-24, 21:04
Medlem
Citat:
Lol antog ingenting. Jag la upp det bara
”Att du utfodrar ett lågkvalitativt foder eller utfodrar fel mängs foder kan påverka. ”

Ah ursäkta, jag läste för snabbt.

Näringsinnehåll Procent
Protein 14,3%
Fett 16,4%
Kalcium 1,3%
Fosfor 0,8%
Fukt 64,4%
Råaska 3,3%
Råfiber 1,2%

Jämför jag med vad jag givit mina förra hundar så är ju proteininnehållet lite väl lågt, men då fick de hundarna torrfoder samt husmanskost (exklusive spannmål osv). Det var friska och blev väldigt gamla. Men detta är vad jag fått rekommenderat, fodret är Vaisto Puppy Gris, Kyckling & Kalkon Hundfoder.
Citera
2024-12-24, 21:08
Medlem
Citat:
Hej igen!
Vaisto är ju toppen märke. Men se till att du ger rätt mängd. 3-5% av nuvarande vikt.
Skulle skippa frysta märgbenen då de kan skada tänderna samt ge skador på mag och tarmkanalen.

Yes, 1800 gram är 5% av nuvarande vikt ganska precis faktiskt. Försökte som sagt sänka, jag går ju efter tabellerna, men då blev han fort smalare, så han växer nog på höjden än.. Ah du tänker så, han brukar käka ur märgen och sen skiter han i benet, nackarna äter han bra på, de får han 2-3ggr/v dels som belöning, rengöra tänderna samt att han är i åldern där tugga på saker är jättekul, men inte märgben, det är för jobbigt att tugga på..
Citera
2024-12-24, 21:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Vad ska dom äta då? Isbergssallad?

Nej de ska äta kött din idiot, det som du påstår att du inte klarar av att ge valpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in