Citat:
Okej! Det lät annorlunda i det du skrev tidigare och då tyckte jag att det lät för mycket.
Aktivitetsnivån för en 10 månader gammal dobermann är något att hålla ett öga på, eftersom valpar i den åldern fortfarande är under utveckling, både fysiskt och mentalt. Aktivitetsnivån du har beskrivit är ganska mycket för en ung hund, även om dobermanns är kända för sin höga energi och arbetskapacitet. Jag skulle rekommendera att vara uppmärksam på tecken på överträning: stelhet, trötthet, irritation eller minskad entusiasm för träning. Om sådana tecken dyker upp kan det vara bra att minska på intensiteten eller längden på aktiviteterna.
När det gäller torrfoder finns det ett antal högkvalitativa alternativ som kan passa en aktiv och växande hund som din. Några märken att titta på är:
- Purina Pro Plan Puppy Large Athletic – Specifikt för aktiva valpar av större raser.
- Orijen Original eller Orijen Puppy Large – Hög kötthalt, spannmålsfritt och biologiskt anpassat.
- Eukanuba Growing Puppy Large Breed – Utformat för att stödja tillväxt hos stora raser med rätt kalcium- och fosforbalans.
Om du byter från färskfoder till torrfoder kan det ta lite tid för magen att vänja sig, så gör övergången gradvis genom att blanda lite torrfoder med färskfodret till en början. Torrfoder kan också vara ett enklare alternativ för att justera portionerna om du märker att energibehoven ändras med tiden.
Hur har du tänkt balansera hans träning och återhämtning framöver? Kanske kan en lugnare dag här och där hjälpa både kropp och knopp att hålla långsiktigt?
När du skrev tidigare att torrfoder inte är något för din hund, vad syftade du på då?
Aktivitetsnivån för en 10 månader gammal dobermann är något att hålla ett öga på, eftersom valpar i den åldern fortfarande är under utveckling, både fysiskt och mentalt. Aktivitetsnivån du har beskrivit är ganska mycket för en ung hund, även om dobermanns är kända för sin höga energi och arbetskapacitet. Jag skulle rekommendera att vara uppmärksam på tecken på överträning: stelhet, trötthet, irritation eller minskad entusiasm för träning. Om sådana tecken dyker upp kan det vara bra att minska på intensiteten eller längden på aktiviteterna.
När det gäller torrfoder finns det ett antal högkvalitativa alternativ som kan passa en aktiv och växande hund som din. Några märken att titta på är:
- Purina Pro Plan Puppy Large Athletic – Specifikt för aktiva valpar av större raser.
- Orijen Original eller Orijen Puppy Large – Hög kötthalt, spannmålsfritt och biologiskt anpassat.
- Eukanuba Growing Puppy Large Breed – Utformat för att stödja tillväxt hos stora raser med rätt kalcium- och fosforbalans.
Om du byter från färskfoder till torrfoder kan det ta lite tid för magen att vänja sig, så gör övergången gradvis genom att blanda lite torrfoder med färskfodret till en början. Torrfoder kan också vara ett enklare alternativ för att justera portionerna om du märker att energibehoven ändras med tiden.
Hur har du tänkt balansera hans träning och återhämtning framöver? Kanske kan en lugnare dag här och där hjälpa både kropp och knopp att hålla långsiktigt?

När du skrev tidigare att torrfoder inte är något för din hund, vad syftade du på då?
Ja det är rätt mycket, det kan jag hålla med om. Jag var otydlig också i spår/skydd.
Han är i spökåldern nu, sover eller är "galen", nog för att det är en mycket snäll valp, som jag skrev tidigare har jag haft hundar tidigare och nästan 30års hundvana. Men ingen dobermann, däremot en problemhund jag tog över när den var 1år, det blev en väldigt fin hund av den, levde länge och lyckligt. Den här är en dröm motför den jag nyss beskrev.
Jag brukar ha vilodagar, men mer än inte så blir det full rulle där vid 2030-snåret då.. Han nöjer sig inte med lite hjärngympa då heller

Jämför jag hans mage nu motför när jag använde mestadels monster så är den väldigt bra, hans päls och hud är fantastiskt fin, glänser om pälsen.
Jag har skaffat en dobermann då mina förra hundar var extremt aktiva, vi pratar utomhus större delen av året, lösa, springa runt i skogen, milslånga promenader flera gånger i veckan år ut och år in, drag av pulka, weightpull, inlines, cykla, spåra (dom var sjukt bra på att spåra). Friska hundar som blev 14 och nästan 16år gamla.
Jag förstår ju att jag förmodligen inte hittat rätt balans för min lilla individ än då han måste äta så jäkla mycket mat, men samtidigt växer han på höjden än (börjar närma sig 75cm, så ingen liten kille).
stelhet, trötthet, irritation eller minskad entusiasm för träning.. Jag har läst att en dobbe som ligger på rygg med benen i luften är en nöjd dobbe, så brukar han ligga i soffan efter kl 22. Visst, drar jag fram bitkudden kl 2030 kanske entusiasmen inte riktigt är på topp..

Jag vet även att en överstimulerad hund kan verka understimulerad, en fin balansgång.
Hur framtiden ser ut kommer jag bestämma efter HD-röntgen, borde vara A, men man vet ju aldrig. Hunden är avlad på enbart brukslinjer, så motor finns det. Tack för input, ska kika på fodren du rekommenderade.