• 3
  • 4
2024-12-28, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Okej! Det lät annorlunda i det du skrev tidigare och då tyckte jag att det lät för mycket.

Aktivitetsnivån för en 10 månader gammal dobermann är något att hålla ett öga på, eftersom valpar i den åldern fortfarande är under utveckling, både fysiskt och mentalt. Aktivitetsnivån du har beskrivit är ganska mycket för en ung hund, även om dobermanns är kända för sin höga energi och arbetskapacitet. Jag skulle rekommendera att vara uppmärksam på tecken på överträning: stelhet, trötthet, irritation eller minskad entusiasm för träning. Om sådana tecken dyker upp kan det vara bra att minska på intensiteten eller längden på aktiviteterna.

När det gäller torrfoder finns det ett antal högkvalitativa alternativ som kan passa en aktiv och växande hund som din. Några märken att titta på är:

- Purina Pro Plan Puppy Large Athletic – Specifikt för aktiva valpar av större raser.
- Orijen Original eller Orijen Puppy Large – Hög kötthalt, spannmålsfritt och biologiskt anpassat.
- Eukanuba Growing Puppy Large Breed – Utformat för att stödja tillväxt hos stora raser med rätt kalcium- och fosforbalans.

Om du byter från färskfoder till torrfoder kan det ta lite tid för magen att vänja sig, så gör övergången gradvis genom att blanda lite torrfoder med färskfodret till en början. Torrfoder kan också vara ett enklare alternativ för att justera portionerna om du märker att energibehoven ändras med tiden.

Hur har du tänkt balansera hans träning och återhämtning framöver? Kanske kan en lugnare dag här och där hjälpa både kropp och knopp att hålla långsiktigt?

När du skrev tidigare att torrfoder inte är något för din hund, vad syftade du på då?

Ja det är rätt mycket, det kan jag hålla med om. Jag var otydlig också i spår/skydd.

Han är i spökåldern nu, sover eller är "galen", nog för att det är en mycket snäll valp, som jag skrev tidigare har jag haft hundar tidigare och nästan 30års hundvana. Men ingen dobermann, däremot en problemhund jag tog över när den var 1år, det blev en väldigt fin hund av den, levde länge och lyckligt. Den här är en dröm motför den jag nyss beskrev.

Jag brukar ha vilodagar, men mer än inte så blir det full rulle där vid 2030-snåret då.. Han nöjer sig inte med lite hjärngympa då heller Vilodagar brukar vara ungefär en 35-40min promenad, sen ute lös på gården i kanske en halvtimme totalt då han får skutta runt, sen kanske lite spår i form av godis som jag gömmer bakom byråer/hörn osv.

Jämför jag hans mage nu motför när jag använde mestadels monster så är den väldigt bra, hans päls och hud är fantastiskt fin, glänser om pälsen.

Jag har skaffat en dobermann då mina förra hundar var extremt aktiva, vi pratar utomhus större delen av året, lösa, springa runt i skogen, milslånga promenader flera gånger i veckan år ut och år in, drag av pulka, weightpull, inlines, cykla, spåra (dom var sjukt bra på att spåra). Friska hundar som blev 14 och nästan 16år gamla.

Jag förstår ju att jag förmodligen inte hittat rätt balans för min lilla individ än då han måste äta så jäkla mycket mat, men samtidigt växer han på höjden än (börjar närma sig 75cm, så ingen liten kille).

stelhet, trötthet, irritation eller minskad entusiasm för träning.. Jag har läst att en dobbe som ligger på rygg med benen i luften är en nöjd dobbe, så brukar han ligga i soffan efter kl 22. Visst, drar jag fram bitkudden kl 2030 kanske entusiasmen inte riktigt är på topp.. Men annars så, nej.

Jag vet även att en överstimulerad hund kan verka understimulerad, en fin balansgång.

Hur framtiden ser ut kommer jag bestämma efter HD-röntgen, borde vara A, men man vet ju aldrig. Hunden är avlad på enbart brukslinjer, så motor finns det. Tack för input, ska kika på fodren du rekommenderade.
Citera
2024-12-28, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Hej, tack för din input.

Jag brukar gå 8-10km/dag. Oftast en längre på 45-60min, sen får han vara lös och skutta runt plus kortare.
Spår/skydd är 4ggr totalt, kanske blev missvisande. Dvs antingen eller, och total mängd. Nu pratar vi vanliga kommandon för, följ, vakt, hugg och loss. Inget avancerat. Spår mest personsök på ett par hundra meter.

Hunden är avlad enbart för tävling, och jag har bra kontakt med uppfödaren.

Jag tror nog han tillgodoser sig fodret (kommer knappt ut något bajs trots all mat), jag anväder vanligt torrfoder som godis, denna https://www.zoo.se/hund/produkter/do...ck?p=300000531

Även prövat det som helfoder förut.

Får väl dra ner på promenerandet då.

Ja en tid allafall
Mer hjärngympa
Jag fattar att han behöver springa och gå...
Citera
2024-12-28, 09:11
Medlem
Det märks ju du är mån om din hund
Citera
2024-12-28, 11:40
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Vad är en rådjurshund????
En taxkorsning i detta fallet, korta ben och långsamtdrivande!
Citera
2024-12-29, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Nej, jag köper Mush för valpar, vilket jag fått rekommenderat. Ok, så för mycket protein kan slå genetiken?

För mycket motion valpar/ unghundar, och om den växer mycket snabbt, ökar riskerna för HD.

"Ett annat problem med kött som proteinkälla är att det innehåller andra näringsämnen som är ohälsosamma i stora mängder. När ett hundfoder till exempel består av mest kött blir det mycket svårt att upprätthålla en korrekt proportion av kalcium och fosfor. När denna proportion är obalanserad kan rubbningar i bentillväxten eller njurskador uppstå".

"Riskerna med för mycket protein i hundfodret"

https://r.search.yahoo.com/_ylt=Awr....w9ZXcVEfWC.GU-
Senast redigerad av Newton555 2024-12-29 kl. 14:22.
Citera
2024-12-30, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinklip
Ja en tid allafall
Mer hjärngympa
Jag fattar att han behöver springa och gå...

Japp, senaste tre dagarna har det varit mer utmaningar för hjärnan än promenerandet. Han är inte något annorlunda i humöret så det får bli lite mer hjärngympa ibland 👍 Enda "problemet" är ju att dobermanns är ju så jäkla smarta då dom lär ju sig sakerna så fort.

Men samma mängd foder, han är definitivt i någon spurt, man kan nästan se musklerna bli större dag för dag.
Citera
2025-02-10, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Du kan inte föda din valp med kött? Är du efterbliven?
Du behöver inte vara otrevlig <3 sprid kärlek, inte hat okej?
Citera
2025-03-04, 17:29
Medlem
Drog ner lite på motionen och ökade hjärngympan men han äter ännu mer (då han gått upp ett par kilo sen jag startade tråden). Han är/var i en tillväxtfas, han har tappat fett, gått upp i vikt och mankhöjd. Kollat med fodret, vissa valpar kräver upp till 5% av kroppsvikten per dag på färskfodret, och det är det han behöver.. Så 5% av hans vikt blir drygt 2kg färskfoder per dag. Och han verkar inte vuxit klart på höjden än så det förklarar nog varför han måste äta så mycket. En vuxen hund ska enligt samma tabell behöva runt 850 gram per dag. Räknade jag inte fel så äter han över 4000kcal per dag, vilket låter helt otroligt.
Citera
2025-03-04, 20:58
Medlem
Knivur-273s avatar
Följ uppfödarens rekommendationer och foder.

Nu växer hunden upp och blir fin. Detta följde jag och min f.d. och Schäferflickan blev stor och vacker. Dock så fick hon regelbundet knäckebröd och ibland råa ägg som topping på hennes värmda torrfoder med vatten. Vi kontrollerade med fingret, att det inte var för varmt för servering efter uppvärmning i mikrovågsugnen och svällning.

Mycket gott för en hund med ett ägg ovanpå och en skiva knäckebröd som efterrätt, att rusa till liggplatsen för att mumsa i sig med knastrande ljud, och ingen smula förfarad.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-03-04 kl. 21:33.
Citera
2025-03-04, 22:21
Medlem
En fjärdedel av dess massa. Du vill väl få en stor hund?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in