2025-03-03, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Om du har sålt färre än 30 varor och inte tjänat mer än 20 lakan under året på den typen av försäljningar så bryr sig inte Skatteverket om dig.

Om du däremot nått upp till antingen 30 varor eller 20 lakan i intäkter är det dags att börja hosta upp kvitton.

Helt fel.
Citera
2025-03-03, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Är inte gränsen 100,000kr sedan lägre %? Dvs blir något mindre än 50,000kr för din del

Det är fördelat på två inkomster. Jag har koll på hur landets skattesystem funkar, oroa dig inte för det .
Citera
2025-03-03, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cziffrapino
Jag sålde en personlig egendom vara för 5000kr 2024 via blocket, betalning skedde med swish.

Måste jag redovisa denna försäljning på deklarationen?

Verkligen inte!

De kommer aldrig se det
Citera
2025-03-03, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Både Tradera och Blocket rapporterar in försäljningsdata till Skatteverket.

Fast hur ska blocket redovisa en försäljning?
Man kan bara neka och säg nej det blev ingen affär...
Citera
2025-03-03, 17:25
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Helt fel.
100% rätt. Läs på om DAC-7.
Citat:
Ursprungligen postat av Lamedon
Fast hur ska blocket redovisa en försäljning?
Man kan bara neka och säg nej det blev ingen affär...
Alla betalningar går ju via Blocket numera. De vet allt om dina transaktioner.
Citera
2025-03-03, 17:34
Medlem
Skatteverket skiter i om ni säljer för 5000-20.000. det är mer intresserade om ni säljer för 100-000 och uppåt. Säljer ni under det så sitter man lugnt i båten.
Citera
2025-03-03, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cziffrapino
Jag sålde en personlig egendom vara för 5000kr 2024 via blocket, betalning skedde med swish.

Måste jag redovisa denna försäljning på deklarationen?

Ja om du är korkad så gör du det
Citera
2025-03-03, 17:41
Medlem
Får man mer rot när man går på föräldraledighet/sjukpenning/akassa?

Enligt deras kalkyl så får man mer rot när man går ersättning.

https://app.skatteverket.se/rakna-sk...yll-i-underlag
Citera
2025-03-03, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Varsågod sverige!

Jag har sålt en del fastigheter i sverige och ska nu snart betala en hel del skatt. Så varsågod sverige och alla svennar! Nu bidrar jag till eran fantastiska välfärd😂 och betalar för alla invandrare och white trash ensamstående mammor som lever på skattebetalare.

18.000.000 kr. VARSÅGOD!
Ok Lite surt att slanta in så mycket i skatt när man vet vilket svart jävla hål der är. Men du får glädja dig åt att di
du gjort en mäktig vinst och är ekonomiskt oberoende resten av livet
Citera
2025-03-03, 18:11
Medlem
lunarluddes avatar
Fick precis skattebeskedet på Kivra, slipper restskatt iallafall men det visste jag redan innan, blev drygt 2000:-

Är lite tankespridd just nu, kan man godkänna deklarationen nu direkt? eller måste man vänta tills 18 mars?
Senast redigerad av lunarludde 2025-03-03 kl. 18:16.
Citera
2025-03-03, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Fick precis skattebeskedet på Kivra, slipper restskatt iallafall men det visste jag redan innan, blev drygt 2000:-

Är lite tankespridd just nu, kan man godkänna deklarationen nu direkt? eller måste man vänta tills 18 mars?

Du måste vänta tills deklarationen öppnar.
Citera
2025-03-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Det blev väldigt tydligt nu. Skillnad på betala vinst eller betala skatt
Har bra koll på detta som även du har. Skulle vara intressant att höra dina tankar om min situation.
Jag köpte en tandläkarmottagning för 22 år sedan. Byggde om den till boende vid inflytt i princip själv.
Nu börjar tankarna på att sälja ta form. Nu har jag läst mig till och även vid en kontakt med Skatteverket insett att jag kommer kunna göra avdrag för allt som gjorts under dessa 22 år. Det är en 5 år tillbaka regel som finns in min minnesbank som surrar runt men den verkar vara borta ? Dvs att renoveringar är avdragsgilla bara för de sista 5 åren. Behövde i princip köpa allt grundläggande vid inflytt ; spis , kylfrys , väggar golv tak. Slog bla ut 2 väggar osv.
Detta blir ju aktuellt vid försäljning. Har som tur är bilder från före och efter ! Alla kvitton finns ju inte kvar efter 22 år. Bor i bra område i Stockholm.Har du någon erfarenhet av detta ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in