2025-03-03, 18:28
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Du måste vänta tills deklarationen öppnar.

Ok tack för svar.
Citera
2025-03-03, 18:33
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Har bra koll på detta som även du har. Skulle vara intressant att höra dina tankar om min situation.
Jag köpte en tandläkarmottagning för 22 år sedan. Byggde om den till boende vid inflytt i princip själv.
Nu börjar tankarna på att sälja ta form. Nu har jag läst mig till och även vid en kontakt med Skatteverket insett att jag kommer kunna göra avdrag för allt som gjorts under dessa 22 år. Det är en 5 år tillbaka regel som finns in min minnesbank som surrar runt men den verkar vara borta ? Dvs att renoveringar är avdragsgilla bara för de sista 5 åren. Behövde i princip köpa allt grundläggande vid inflytt ; spis , kylfrys , väggar golv tak. Slog bla ut 2 väggar osv.
Detta blir ju aktuellt vid försäljning. Har som tur är bilder från före och efter ! Alla kvitton finns ju inte kvar efter 22 år. Bor i bra område i Stockholm.Har du någon erfarenhet av detta ?
https://www.skatteverket.se/privat/f...bc048f627.html
Senast redigerad av HemligaKaptenen 2025-03-03 kl. 18:35.
Citera
2025-03-03, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
https://www.skatteverket.se/privat/f...bc048f627.html
Detta !
Citera
2025-03-03, 18:41
Medlem
Fick deklarationen idag. Hade behövt dessa pengar i april men har reseavdrag att deklarera och kommer få vänta till sommaren för pengarna. Är det möjligt att deklarera i efterhand så jag kan ta del av pengarna i april och få reseavdraget till sommaren?
Citera
2025-03-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13matcher
Fick deklarationen idag. Hade behövt dessa pengar i april men har reseavdrag att deklarera och kommer få vänta till sommaren för pengarna. Är det möjligt att deklarera i efterhand så jag kan ta del av pengarna i april och få reseavdraget till sommaren?

Nej det är det inte. Du får vänta
Citera
2025-03-03, 18:46
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:

Ja du kan först skicka in deklarationen utan avdraget och sen, efter det att du har fått dina pengar, skicka in den igen med avdraget.
Citera
2025-03-03, 18:46
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Ja. Det är bara att lämna in utan ändringar, och sedan när du har fått pengarna så ångrar du dig och begär omprövning. Du har till år 2030 på dig.

Förr i tiden så fick man en manual hemskickad tillsammans med deklarationen. Det kanske inte var så tokigt...
Citera
2025-03-03, 18:50
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare

Nu gissar du bara. Fel dessutom.
Citera
2025-03-03, 18:52
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Så här gör jag och har gjort det dom senaste åren(22,23,24). Först skickar jag in deklarationen utan ändring och så snart den är godkänd/utbetalning på väg skickar jag in för reseavdrag förra året fick jag pengar den 8e april(deklaration) och igen den 26e för reseavdraget när det vart godkänt så det går att få pengar snabbare.
Citera
2025-03-03, 19:02
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Man kan ändra sin deklaration efter man fått pengarna. Finns alltid sätt att kringgå systemet
Citera
2025-03-03, 19:17
Medlem
downloaders avatar
Citat:

Inte bara det, du kan gärna bakåt 5 år utan större probelm. Gjorde detta själv när jag lyckades hitta köpa avier till aktier och slapp använda schablon metoden. Det vara tusen extra on upp kontot.

Ska man göra detta så värna tills efter maj typ, dp slipper du kö tiderna under högsäsong.
Citera
2025-03-03, 20:19
Medlem
shbous avatar
Fick mitt besked nu, får nog ta något stärkande innan jag öppnar. Kan ha gått hur som helst

Edit: Phu. Borde ha bättre koll..
Senast redigerad av shbou 2025-03-03 kl. 20:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in