Citat:
Ursprungligen postat av
Helge.Palmcrantz
Vad är det som scammas? Får du inte det du som kund efterfrågar?
Bedrägeriet är att
1. De blandar med flit in ostraffade i deras listor med kriminella så att man inte enbart kan gå 100% säkert på själva listan och måste betala 149 kr för att få ut datat om personen. Då får man reda på om det var en brottsling eller falskt alarm. Solklar scamming verksamhet. Om de haft listor med kriminella och bara de dömda så hade såklart ingen köpt deras data. De utnyttjar mig som inte är straffad och sätter upp mig på deras lista och tjänar pengar på mina data. Det finns mycket som är bedrägeri. Har man fått något till sin egen vinning genom icke renhårig verksamhet med oredligheter och inte rent mjöl i påsen ja det finns det ingen som kan säga att det garanterat inte är ett bedrägeri. Jag är inte 100% på nåt. Det kan man inte vara inom juridik.
2. Vi har avtalat att mina uppgifter inte ska vara där (2023). De har brutit avtalet för att tjäna pengar = de gör bedrägeri och är scammers.
3. De tar 149 kr för det som är gratis. De har fått det gratis hos myndigheter. Obs detta är inte prövat rättsligt så ingen kan säga om det är bedrägeri eller ej. Jag anser det ja.
4. De bryter mot EU-lag , som alltid gäller i Sverige, och hanterar data om domar som bara myndigheter får hantera enl EU-dom.
5. De bryter mot EU-lag och svensk lag genom att göra datat sökbart i databasform. Om man läser förarbetena i Personuppgiftslagen så inser man lätt att detta inte stöds av lagen, ej heller GDPR.
Ja alla dessa bolag Lexbase, Krimfup m fl ska ju läggas ner 2025, pga ändrade lagtolkningar etc, så de säljer väl på allt vad de kan nu. De borde hålla sig till det amerikanska systemet där man flaggar sexbrottslingar. Det är allmänt vedertaget och lagligt i USA eftersom man inte kan låsa in dessa livsvarigt som skulle behövas ofta. Då har man kartor med var de bor och så funkar det systemet så bra det kan bli enl hur amerikanerna vill ha det. Fast då skulle de ju knappt tjäna några pengar alls. Krimfup är bara en lexbase kopia skapad i syfte att försöka tjäna pengar, vilket de gjort också även om det gått trögt och de nu ska stänga allihopa.
Tänk också på om man jämför med USA så är det i Kalifornien fängelsestraff om du kollar upp en hyresgäst i brottsregister och nekar bostad pga begånget brott. Känns som Sverige och Kalifornien ligger på olika planeter eller helt olika solsystem kanske? Den som hade startat Krimfup i Kalifornien hade inte gått fri på gatorna länge.