Citat:
Ursprungligen postat av
Inspirit81
Hej jag läste om din polisanmälan emot Krimfup, jag är i ett liknande läge som dig Ledningen där beviljade mig bortagning och allt var frid och fröjd förutom de hängde ut mig ifrån början då dvs, men de rättade till det och jag släppte det.
Då plötsligt märker jag de lagt in mig igen och jag var tom med på google sök resultat trots jag kämpat med blir raderad där med, och det här är enligt mig bedrägligt veteende för de beviljade artikel 17 i dataskyddsförordningen och la sedan in mig igen, alltså de raderade mig aldrig ifrån deras databas ifrån första början som jag ser det.
Jag bill med gå vidare med en polisanmälan emot dem då det här är oacceptabelt, och skulle vara ytterst tveksam om du kunde ge lite tips och eventuella råd jag kan anmäla dem för
MVH
såhär kan en polisanmälan se ut
-----------------------------------------------------
Rubrik: Polisanmälan om förtal enligt 5 kap. 1 § brottsbalken
Till Polismyndigheten,
Jag vill härmed anmäla publiceringen av uppgifter om mig på webbplatsen Krimfup.se, vilket utgör förtal enligt 5 kap. 1 § brottsbalken. Uppgifterna är inte av allmänintresse och har skadat mitt rykte, anseende och mina möjligheter att få arbete.
Bakgrund:
1. Publiceringen: Krimfup.se har publicerat mitt namn, personnummer, och information om ett tidigare brott jag dömts för. Informationen syns i sökmotorer som Google när man söker på mitt namn, redan innan man klickar på länkarna till webbplatsen.
2. Effekterna av publiceringen:
o Flera arbetsgivare har uppgett att de sökt på mitt namn och funnit dessa uppgifter, vilket har lett till att jag inte fått arbete trots min omfattande erfarenhet och kompetens.
o Jag har sökt över 50 jobb och varit nära att få anställningar, men publiceringen har återkommande påverkat arbetsgivares beslut.
3. Brister i Krimfups hantering:
o Krimfup har ett utgivningsbevis, men trots flera försök har jag inte kunnat få kontakt med den ansvarige utgivaren, Mattias Gustafsson.
o Jag har begärt att uppgifterna ska tas bort enligt GDPR och fått inget eller bristfälligt svar.
Förtalsmoment:
• Publiceringen är kränkande och missaktande och har lett till konkreta ekonomiska och personliga skador för mig.
• Publiceringen kan inte anses vara försvarlig eller av allmänintresse, eftersom jag inte är en offentlig person och den publicerade informationen inte är nödvändig för någon allmän debatt.
Brottsrubricering:
Jag anser att publiceringen utgör förtal enligt 5 kap. 1 § brottsbalken, alternativt grovt förtal enligt 5 kap. 2 § brottsbalken, med hänsyn till de allvarliga skadorna på min yrkesmässiga framtid och min personliga integritet.
Bevisning:
1. Kopior av publiceringen på Krimfup.se samt sökträffar från Google som länkar till sajten.
2. E-postkommunikation med arbetsgivare som hänvisar till publiceringen som skäl för att inte anställa mig.
3. Min dokumenterade ansträngning att få uppgifterna borttagna från Krimfup och Google.
----------------------------------
snygga till texten, ta bort det som inte är relevant för dig.
du behöver såklart även skriva dina kontaktuppgifter