Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Vad säger feministerna? Själv tycker jag att vi kvinnor inte borde sjunka ner till /vissa/ mäns nivå, bara för att vi själva kommer upp oss i världen och får möjlighet att göra likadant. Jag gillar det viktorianska idealet mycket mer: att kvinnan var den som skulle upprätthålla moralen, utgöra ett gott inflytande på mannen. T.ex. om mannen drack, så kunde hustrun ta barnen och springa ut och gömma sig i uthuset med dem, så att han inte skulle slå dem. Idag dricker oftast även kvinnan när mannen gör det, och båda misshandlar barnen, som inte har någon trygg anknytningsperson alls. Är DET "jämställdhet"? Är ni nöjda nu?
För det första, nej det ska inte ligga på kvinnor att lära vuxna män rätt från fel och se till att vuxna män beter sig respektfullt och anständigt mot andra.
Så enligt dig var det bättre förr när kvinnan inte kunde lämna sin våldsamma man som misshandlade henne och barnen utan istället fick springa och gömma sig och barnen? Är det så kvinnor ska upprätthålla sin egen och de vuxna männens moral? Det är inte lite du kräver av kvinnor må jag säga.
Om en eller båda föräldrar dricker och misshandlar barnen så är det upp till de andra vuxna i barnens omgivning att oroanmäla osv. Man kan inte förlita sig på att alla kvinnor är helylle, det finns många kvinnor som är psykiskt sjuka/alkoholister/missbrukare/allmänt bara idioter som aldrig borde skaffat barn, osv.