2024-12-17, 16:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Vill mannen ha barn, eller inte ha barn, så är det minsta man kan begära att han tar sitt ansvar och engagerar sig i hur paret gemensamt väljer att styra familjebildningen.
Du nämner HAN hela tiden.
Citera
2024-12-17, 17:39
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Kvinnorna har inte utfört brotten själva förut, det är helt nytt.

När det gäller droger och annan kriminalitet, nej, när det gäller grov våldsbrottslighet - ja, och det är extremt få kvinnor som väljer den vägen. De som gör det har starka gemensamma nämnare vilka hänger ihop med den generella explosionen av ungdomskriminalitet, eller rättare sagt ortenkriminalitet.

Oavsett, det saknas korrelation och kausalt samband med feminism.
Citera
2024-12-17, 17:41
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Du nämner HAN hela tiden.

Ja. Det är män som inte tar ansvar för prevention i relationer, vare sig det gäller engångsligg eller långvariga relationer. De ställer inte ens frågor om det - så av vilket skäl ska en kvinna upplysa mannen om vilken preventivmetod hon väljer? Den man som undrar bör rimligen fråga.
Citera
2024-12-17, 17:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om endast förtryck minskar dåliga beteenden är svaret att man ska förtrycka båda könen. Tänk vad fint det blir.

Det där får du utveckla.
Citera
2024-12-17, 18:41
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Det där får du utveckla.

Att påstå att jämställdhet har negativa konsekvenser (som att kvinnor begår fler brott) bygger på en felaktig idé: att förtryck är nödvändigt för att upprätthålla ordning. Men om vi följer den logiken, då borde vi förtrycka alla människor lika mycket, oavsett kön, för att uppnå ett "fint" och "ordningssamt" samhälle. Det är förstås absurt, men det avslöjar hur orimlig grundidén är.
Citera
2024-12-17, 20:38
Avstängd
Skönt att kvinnor äntligen visar sin sanna natur. Patriarkatet har undertryckt kvinnor kriminalitet länge nog. Det här blir bra. Jubla nu, feminister, för kvinnor kan utföra bus med lägre straff utmätt.
Citera
2024-12-17, 20:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Ja. Det är män som inte tar ansvar för prevention i relationer, vare sig det gäller engångsligg eller långvariga relationer. De ställer inte ens frågor om det - så av vilket skäl ska en kvinna upplysa mannen om vilken preventivmetod hon väljer? Den man som undrar bör rimligen fråga.
Jaså, och kvinnan har inget ansvar eller något på spel? Ditt hat mot män får dig att kantra. Borde vara bådas ansvar.
Citera
2024-12-17, 21:04
Medlem
Citat:
Idag funderar jag på hur många feminister som är nöjda, när kvinnorna har tagit över de dåliga beteenden som är typiska för män? ("Inte alla män"!) Är "jämställdheten" uppnådd då? För att ta bara ett exempel: vi har ju hört mycket om Me too, prolongeringssofforna inne hos producenter och regissörer och sådant. "Prolongeringssoffan", för dem som inte känner till uttrycket - de unga, vackra skådespelerskorna måste ligga med gubben för att få sitt kontrakt förlängt, detta har varit mycket vanligt och alla i skådespelarbranschen har känt till det.

Men nyligen läste jag om en manlig skådespelerare, som som mycket vacker ung man blev upptäckt av en kvinnlig regissör; hon gav honom fina roller och de "var tillsammans". (Namnen spelar ingen roll, de är inte kända i Sverige ändå, och exemplet är heller inte unikt - redan Gary Cooper var tillsammans med en mycket äldre kvinna som ung, en kvinna som hade inflytande i filmbranschen.)

Vad säger feministerna? Själv tycker jag att vi kvinnor inte borde sjunka ner till /vissa/ mäns nivå, bara för att vi själva kommer upp oss i världen och får möjlighet att göra likadant. Jag gillar det viktorianska idealet mycket mer: att kvinnan var den som skulle upprätthålla moralen, utgöra ett gott inflytande på mannen. T.ex. om mannen drack, så kunde hustrun ta barnen och springa ut och gömma sig i uthuset med dem, så att han inte skulle slå dem. Idag dricker oftast även kvinnan när mannen gör det, och båda misshandlar barnen, som inte har någon trygg anknytningsperson alls. Är DET "jämställdhet"? Är ni nöjda nu?

Det finns naturligtvis fler exempel, t.ex. alla tonårstjejer som misshandlar och till och med mördar andra tjejer nu (tänk Emilia-fallet). På min tid nöjde sig tjejer med att sprida rykten och snacka skit om varandra - vilket naturligtvis inte var trevligt heller. Men i alla fall mer feminint. Och härom dagen läste jag om en ung flicka som åtalades för att ha utfört ett beställningsmord, med skjutvapen. (I Sverige.) Var det dit feministerna ville?

Inget av det du skriver har med feminism att göra.

Vissa män och vissa kvinnor utnyttjar sin makt. De kvinnor som har inflytande nu, skulle även ställa till det i mindre skala med den makt de har. Dvs.: dessa kvinnor (och män) har personlighetsdrag som gör att de utnyttjar sin maktposition. Hade den där kvinnan i filmbranschen inte haft den maktpositionen, utan varit hemmafru, så är det hennes egna barn (som är i beroendeställning till henne) som hade fått smaka på hennes maktutövande. Maktfullkomliga personlighetsdrag som hon har. Och detta har inte med feminismen att göra.

De där tjejerna som mördar andra, där har det givetvis gått rejält fel i uppväxten. Kanske kombinerat med vissa diagnoser. Och hämnat i dåligt sällskap. Kanske droger involverat. Detta har inte hellre med feminismen att göra. Utan snarare med en mängd olika faktorer att göra. Skärmarna spelar nog in en hel del också.... Dagens barn och ungdomar får tillgång till material de inte är mogna att se på, genom skärmarna. Och jag tror faktiskt inte att de flickor som mördar andra är uppvuxna i feministiska hem.... Ser man till deras namn, så låter de utländskt klingande, MENA?

Så nej, feminismen har inget med folks snedvridna personlighetsdrag att göra. Feminismen har inte med folks dåliga uppväxt och skrämtid att göra osv.

Feminism handlar om att kvinnor ska ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män: politiskt (tex. rösträtt), ekonomiskt (tex. arvsrätt) och socialt (få säga sin mening i det offentliga rummet tex.).

Feminismen är inte förespråkare till att kvinnor ska få mörda (för det får ingen göra) eller utnyttja andra sexuellt (för det får ingen göra).
Citera
2024-12-17, 21:05
Medlem
Citat:
Skönt att kvinnor äntligen visar sin sanna natur. Patriarkatet har undertryckt kvinnor kriminalitet länge nog. Det här blir bra. Jubla nu, feminister, för kvinnor kan utföra bus med lägre straff utmätt.

Tja, kolla vilket ursprung de kriminella kvinnorna/tjejerna har... Och begrunda sedan om de kommer från feministiska hem. Flera av namnen klingar utländskt. MENA?
Citera
2024-12-17, 21:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Tja, kolla vilket ursprung de kriminella kvinnorna/tjejerna har... Och begrunda sedan om de kommer från feministiska hem. Flera av namnen klingar utländskt. MENA?
Simpa inte nu igen för den vita kvinnan. Var glad att det är jämt skägg och att såväl vita som invandrande kvinnor deltar. Det är jämställdhet och anti-rasism. Äntligen börjar arbetet visa resultat.
Citera
2024-12-17, 21:16
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Jaså, och kvinnan har inget ansvar eller något på spel? Ditt hat mot män får dig att kantra. Borde vara bådas ansvar.

Precis, borde vara bådas ansvar. Det är inte manshat att kräva av män att ta sitt ansvar gällande detta.
Citera
2024-12-17, 21:37
Medlem
Kvinnor har alltid uppträtt lika illa som män, det är du ett bra exempel på med din illvilja mot unga vackra kvinnor och ditt klassförakt etcetera.

Som unga kan vi alla uppträda på vis vi behöver växa ifrån men att hitta på saker för att stigmatisera andra kvinnor, är inte ett tecken på mognad.

Jag är feminist och dejtar vem fan jag vill. Jag är inte heller blind och tvingad att välja de fulaste av männen. Jag kan fritt dejta någon som ser bra ut.

Grejen är att vi kvinnor är kända för att inte riktigt vilja ha de absolut snyggaste av männen och även om vi uppskattar skönhet, sällan vilja ha någon över vårt utseendet som partner. Jag skulle som medelålders känna mig väldigt obekväm med en ung man som är snygg till partner och det är något många andra kvinnor som inte heller de är blinda, kan förstå.

Faktum är att jag otroligt mycket pratat om min crush hit och dit, smickrat honom online osv men när han skaffat en partner blivit särskilt hänsynsfull mot henne och lagt ner eftersom män tål mer men även om en ung kvinna är medveten om att en massa kvinnor skickar kommentarer och komplimanger så kan det bli en osäker situation.

Människor som du förstår inte att vi äldre är fria idag. Vi kan smöra för unga män. Dejta yngre osv. Vi är inte längre beroende av män eller leva för att vara snygga.

Kvinnor med makt väljer män de istället är attraherade av jämfört mot förr då de tvingades vara attraktiva för män. Generellt vill inte kvinnor ha livspartner som är 10-30 åryngre och när de vill det ska andra skita I det. Det är män som främst vill ha mycket äldre eller yngre kvinnor. Kvinnor dras främst till män som är 1-4 år äldre och jag tror 2 år äldre är ungefär det mest naturliga. Det är vissa skillnader biologiskt och man kan vara både radikalfeminist och särartsfeminist då iallafall jag inte signat på att jag måste tillhöra en linje blint. För likhetsfeminister borde tanken om lika illa beteenden vara klar då de (en del av dem) påstår att vi är exakt lika förutom genitalierna. Men jag tror på biologiska skillnader inom könen där människor varierar individuellt och att det delvis är ett skäl till homosexuella, transsexuella osv även om jag också tror att många också kan vara andra saker såsom autistiska osv som förklaring till att de inte identifierar sig i en specifik könsroll.

Ingen ska behöva göra sexuella saker för jobb. Det är uppenbart om man är feminist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in