2024-12-07, 02:51
Medlem
Upp med dom bara, sen när alla kriminella adidaskrigare, sprägningar och skjutningar är borta så kan vi fundera på att ta bort dom.

Så länge delar av Sverige påminner om Baghdad så är det lika bra att köra på.
Citera
2024-12-07, 02:54
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
borta så kan vi fundera på att ta bort dom.
Naivaste jäveln i landet. Du förtjänar inte rösträtt.
Dessa horder av korkade människor förstör detta land.
Citera
2024-12-07, 05:35
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Betyder det att polisen/trafikverket kan sätta upp hastighetskameror utan skyltning så vill jag absolut inte detta.

Det har inget med övervakning att göra. Kamerornas närvaro sänker dessutom farten, så dom borde skylta ännu mer.

Förstår inte problemet med att det finns en bild på mig när jag sitter i tunnelbanan, läser min metro och äter min Croissant.

Kan ju finnas risker dock om en framtida S-V regering inför något motsvarande social-kreditsystem. Typ någon shamar Agda i högtalarsystemet för att hon sitter för långt i från killen med uppdragen huvtröja. När systemet är på plats så är det ju där även med andra regeringar, dessutom är det kommunerna själva som bestämmer så Stockholm skulle kunna bli trx ett MP-Ocenania destopia. En ai-skulle kunna tex sortera bort vissa brott eller socioekonomiskt utsatta brottslingar.
Senast redigerad av Trevligt.konto 2024-12-07 kl. 05:46.
Citera
2024-12-07, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Det har inget med övervakning att göra. Kamerornas närvaro sänker dessutom farten, så dom borde skylta ännu mer.

Förstår inte problemet med att det finns en bild på mig när jag sitter i tunnelbanan, läser min metro och äter min Croissant.

Kan ju finnas risker dock om en framtida S-V regering inför något motsvarande social-kreditsystem. Typ någon shamar Agda i högtalarsystemet för att hon sitter för långt i från killen med uppdragen huvtröja. När systemet är på plats så är det ju där även med andra regeringar, dessutom är det kommunerna själva som bestämmer så Stockholm skulle kunna bli trx ett MP-Ocenania destopia. En ai-skulle kunna tex sortera bort vissa brott eller socioekonomiskt utsatta brottslingar.

Du resonerar som ett barn men är ändå något på spåren: man kan aldrig veta vad det här öppnar för i framtiden och vem som kan utnyttja det. Tänk lockdowns a la covid eller utegångsförbud.

Dessutom fungerar det ju inte för att stävja kriminalitet, det vet vi från de länder som infört. Så varför ska vi övervakas?
Citera
2024-12-07, 07:13
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePrivacyTerms
Du resonerar som ett barn men är ändå något på spåren: man kan aldrig veta vad det här öppnar för i framtiden och vem som kan utnyttja det. Tänk lockdowns a la covid eller utegångsförbud.

Dessutom fungerar det ju inte för att stävja kriminalitet, det vet vi från de länder som infört. Så varför ska vi övervakas?

Inte stävja kanske, men utreda och döma.
Citera
2024-12-07, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Inte stävja kanske, men utreda och döma.

Researchen finns där ute, det är bara att söka.Jag har i alla fall inte hittat någon större modern studie som är positiv i sin konklusion gällande allvarliga brott. Även de studier som visar på positiva resultat i utredningsutfall säger att det är för begränsade typer av brott (alltså inte begådda av "professionella" brottslingar) och att kostnaden inte kan försvaras, för att inte tala om ingreppet i privatlivet för alla som blir övervakade.
Citera
2024-12-07, 08:01
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Sådant brukar inte hända tyvärr

Men då finns det väl helt enkelt inget behov av att rulla tillbaka det. Folket kanske är nöjda med att låta sig filmas på promenad för att slippa bli rånad och pissad i ansiktet av ett gäng solbrända bojs.
Citera
2024-12-07, 08:03
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Nä, det drabbar inte DIG negativt på något sätt. Som om staten tjuven skulle rulla tillbaka någonting när de väl etablerat det. Samhället kommer om 50 år vara ett annat samhälle. Svenskar kommer att vara i minoritet. SD kommer att vara väck innan dess.

Men vem är det som drabbas negativt av det då? Som du tycker att vi ska ta hänsyn till.
Citera
2024-12-07, 08:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Läste nu på Aftonbladet att Tidögänget vill tillåta kameraövervakning utan tillståndsprövning. Bl a ska det bli okej för Polisen och andra aktörer att kameraövervaka på platser där det inte förekommer brottslighet, samtliga aktörer ska även få sätta upp kameror utan att ansöka om tillstånd.

Typiskt att detta presenteras på en fredagseftermiddag, hur kan det här vara motiverat på något sätt?

Varför bryr sig inte Tidöpartierna överhuvudtaget om integritet?

Vet ej hur man länkar till Aftonbladets löpande nyhetsflöde, men den som vet får gärna klistra in passande länk.

Vad är det med dig svenne? Smäll upp kameror överallt, så funkar det i andra länder. Åk till Singapore så ska du se att de har kameror överallt. Inga problem svenne.

Internationaliseringen av Sverige fortskrider.
Citera
2024-12-07, 08:53
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Jag antar att SD tycker det är ok med kameror och ljud på deras partikansli?

Kanske skulle behövas med tanke på den grova våldtäkten en kvinnlig politiker (Hanna Wig) för ett antal år sedan var med om där. Bra idé.

Hade övervakning funnits så skulle förmodligen inte våldtäktsmannen gått fri den gången.
Citera
2024-12-07, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men vem är det som drabbas negativt av det då? Som du tycker att vi ska ta hänsyn till.
De som vill behålla sin integritet och frihet. Ni som vill bli filmade ända in i själen kan väl flytta till Kina eller nåt.
Citera
2024-12-07, 10:53
Medlem
Problem med kameraövervakning (Med hjälp av AI)

1 Effektiviteten ifrågasätts: Studier visar att kameraövervakning inte alltid minskar brottsligheten avsevärt, särskilt när det gäller våldsbrott. Vissa brottsförebyggande effekter har observerats i specifika områden, men effekterna är inte konsekventa eller dramatiska på samhällsnivå. En stor Metastudie har gjorts och god effekt visas främst i parkeringshus.

2 Brutaliserande effekt och övervakningskultur: Övervakning kan skapa en "övervakningskultur" där människor känner sig ständigt observerade, vilket kan påverka deras beteende negativt och hämma civila friheter. Detta har beskrivits som ett hot mot intellektuell frihet och demokratiska värderingar eftersom det kan leda till självcensur och minskad öppenhet. Möjligen kan det delvis förklara "galna" kinesers knivattacker på främst barn.

3 Diskriminering och maktobalans: Kameraövervakning har kritiserats för att förstärka maktobalanser mellan staten och individer. Det finns också rapporter om att övervakning kan användas på ett diskriminerande sätt, till exempel genom att fokusera oproportionerligt mycket på vissa grupper eller områden. Ex Hade Sydkoreas president lyckats bättre om de hade haft mer övervakning?

4 "Policy creep" och övervakningsmissbruk: Teknologins användningsområde har expanderat från att förebygga brott till att användas för andra syften, inklusive antiterrorism och social kontroll, vilket kan leda till att övervakningsnivån i samhället ökar utan tillräcklig översyn. Detta fenomen kallas ofta "surveillance creep" och anses vara ett potentiellt missbruk av övervakningsteknik.

https://harvardlawreview.org/print/vol-126/the-dangers-of-surveillance/

https://www.highbrowmagazine.com/2153-one-nation-under-cctv-surveillance-society-great-britain

https://dspace.stir.ac.uk/bitstream/1893/1798/1/SurveillanceSociety%2009.pdf

Jag undrar vilka är aktörerna som ska få sätta kameror. Jag har själv använt kameror som man kunde se vad folk läste på 400-500m

Ett direkt problem som har uppstått i London är att kamerasystemen kan hackas och användas av till ex terrorister, utländska spionorganisationer och andra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in