2024-12-06, 16:23
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Andra aktörer, bla jag. Är intresserade av att skydda sina egendomar och intressen, inget konstigt i det. Varit så hela tiden, men det är relativt restriktivt med att få sätta upp kameror som filmar utanför den egna tomten hittills.

Vad är det du inte förstår?

Bl a. Du. Vilka är dom andra då?
Menar du att de bara syftar på typ fastighetsägare, företagare och privatpersoner som vill skydda sina egendomar och intressen, när dom säger "andra aktörer"?
Hur vet du det isåfall?
Går det att läsa någonstans vad för intressen det kan tänkas röra sig om?

Du kommer även med påståendet: "kameraövervakning är inte till för att övervaka privatpersoners förehavanden annat än när det skett brott. Lite som polisens slagningsregister eller vårdens journaler. Missbrukas det beivras det. "
Hur vet du att det är så det ligger till?

Du kommer väl inte med en massa påståenden och egna tolkningar nu bara, hoppas jag?
Citera
2024-12-06, 16:24
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSafetyInNumbers
Bl a. Du. Vilka är dom andra då?
Menar du att de bara syftar på typ fastighetsägare, företagare och privatpersoner som vill skydda sina egendomar och intressen, när dom säger "andra aktörer"?
Hur vet du det isåfall?
Går det att läsa någonstans vad för intressen det kan tänkas röra sig om?

Du kommer även med påståendet: "kameraövervakning är inte till för att övervaka privatpersoners förehavanden annat än när det skett brott. Lite som polisens slagningsregister eller vårdens journaler. Missbrukas det beivras det. "
Hur vet du att det är så det ligger till?

Du kommer väl inte med en massa påståenden och egna tolkningar nu bara, hoppas jag?
Skit i det, du fattar ändå inte vad jag pratar om.
Orsaken att vi överhuvudtaget har övervakning är för att förbygga och lösa brott. Vet inte vad du sysslar med eller hur dina tankar går där, men jag lever hellre i ett övervakat samhälle, där brottslingar punktmarkeras, plockas och låses in än i ett oövervakat samhälle där de får frodas fritt.
Senast redigerad av Onanikrem 2024-12-06 kl. 16:28.
Citera
2024-12-06, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Läste nu på Aftonbladet att Tidögänget vill tillåta kameraövervakning utan tillståndsprövning. Bl a ska det bli okej för Polisen och andra aktörer att kameraövervaka på platser där det inte förekommer brottslighet, samtliga aktörer ska även få sätta upp kameror utan att ansöka om tillstånd.

Typiskt att detta presenteras på en fredagseftermiddag, hur kan det här vara motiverat på något sätt?

Varför bryr sig inte Tidöpartierna överhuvudtaget om integritet?

Vet ej hur man länkar till Aftonbladets löpande nyhetsflöde, men den som vet får gärna klistra in passande länk.

Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Varsågod, här har du en passande länk:

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/lagradsremiss/2024/12/kamerabevakning-i-brottsbekampning-och-annan-offentlig-verksamhet--utokade-mojligheter-och-ett-enkla re-forfarande/

Det är inget nytt som presenteras här. Så här har det varit länge. Kameraövervakning i hemmet mm har förekommit länge, men ingen har brytt sig. Anledningen till att de genomför den här förändringen är förmodligen för att de vill kunna göra samma saker fast utan att lämna spårbarhet i form av tillstånd osv. Ungefär som när Säpo är inblandat. Allt sker i hemlighet och ingen möjlighet till upprättelse. Men de relevanta myndigheterna får lättare att förneka att det sker. Jag skulle tro att det är därför ändringen genomförs.
Citera
2024-12-06, 16:26
Medlem
De verkar kolla mycket på hur de gör i kina, dessa tafatta politiker.
Citera
2024-12-06, 16:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Samhället är så jävla trasigt att nu måste vi fan ta till drastiska åtgärder. Sen när samhället är fixat så kan man rulla tillbaka såna här saker om behov finns.
Sådant brukar inte hända tyvärr
Citera
2024-12-06, 16:35
Medlem
RebuildSwedens avatar
Polisen vet ju redan vilka dom kriminella topparna är. I stället för att bjuda dessa på pizza så kanske man ska göra ett massgripande likt El salvador i stället för att sätta upp kameror i varenda gatuhörn?
Citera
2024-12-06, 16:51
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Skit i det, du fattar ändå inte vad jag pratar om.
Orsaken att vi överhuvudtaget har övervakning är för att förbygga och lösa brott. Vet inte vad du sysslar med eller hur dina tankar går där, men jag lever hellre i ett övervakat samhälle, där brottslingar punktmarkeras, plockas och låses in än i ett oövervakat samhälle där de får frodas fritt.

Haha.
Nä du har rätt jag fattar inte vad du pratar om för det enda du gjort hitills är att komma med påståenden och gjort antaganden som du målat upp som objektiva sanningar, utan att ha kunnat plocka fram någonting som kan styrker det du påstår.

Personligen tycker jag att vi ska riva sönder klansamhällena och tvångsdeportera kriminella element som kommit utifrån, inte att videoövervaka allmänheten i realtid. Ska det nu mot all förmodan nödvändigt filmas så får polisen göra det isåfall, även om jag motsätter mig detta då rättsäkerheten knappt kan garanteras, då kriminell infiltration redan förkommer inom polisen. Inte att "andra aktörer" med egna intressen får lov att smälla upp bevakningsutrustning vart dom vill, utan särskild prövning.
Vad är syftet med det liksom?
Senast redigerad av NoSafetyInNumbers 2024-12-06 kl. 16:54.
Citera
2024-12-06, 16:59
Avslutad
Citat:
Brott förekommer överallt, men jag tror inte intentionen är att sätta upp kameror precis överallt. Stör inte mig ett skit att det sitter en glob lite överallt i byhålans centrum eller vid avtagsvägarna ut från staden.
Du duckar frågan. Kan du inte föreställa dig att såna här system riskerar att utnyttjas av kriminella?
Citera
2024-12-06, 17:03
Medlem
Asgarvars avatar
Det var ju vara en konspirationsteori.
Ni förtjänar det som kommer. Det står tydligt och klart på väggen, men somliga är tydligen för efterblivna för att förstå vad som för står. Ni kan ju läsa, varför då försvara ondskan som nu, tydligt och klart, står inför er, utan protest?

Om fem år hoppas jag ni gråter, era fega kräk. Jag spottar på er, brunskjortor.
Citera
2024-12-06, 17:04
Medlem
Vi knegare blir väl de man kommer åt.
Tidö är ett skämt. Allt vad gäller kriminalitet och våldsvågen har blivit betydligt värre än de var innan.
Färre deporteras och lika många fortsätter komma hit.

Kriminella har en tendens att filma sina egna brott.. räcker inte det?
Citera
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Det är trams att man öht behöver ansöka om tillstånd för videoövervakning.

Rättshaveristerna och deras i det närmata psykotiska rädsla för "öVeRvAkNiNg" når ständigt nya höjder i detta land.

"Ve och Fasa, jag filmades i offentligheten när jag var på väg till jobbet, det kan användas emot mig i framtiden, MAH INTEGRITY buhu!"
"Varför gick du på Storgatan exakt den tidpunkt som den vi eftersöker? Vi kommer plocka in dig för förhör nu."

Och allt du ville var att ta en fredagsöl på krogen. Men det är ju bara lite "öVeRvAkNiNg".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nu anser jag inte att det är en bra grej att släppa lös på det här viset. Dock så känns det inte som att det är något som drabbar mig negativt på något sätt. Därför så ger jag från min sida grönt ljus för detta.

Samhället är så jävla trasigt att nu måste vi fan ta till drastiska åtgärder. Sen när samhället är fixat så kan man rulla tillbaka såna här saker om behov finns.

Däremot så kan ni nog glömma att samhället blir "fixat" de närmsta 50 åren.
Nä, det drabbar inte DIG negativt på något sätt. Som om staten tjuven skulle rulla tillbaka någonting när de väl etablerat det. Samhället kommer om 50 år vara ett annat samhälle. Svenskar kommer att vara i minoritet. SD kommer att vara väck innan dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in