Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-29, 12:18
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Skulle man se över mitt träd så finns det någon "vissen kvist" också som skulle ställa till det för mig men samtidigt så är det små saker men dock så finns det där. Skulle absolut inte räkna några av mina släktingar och vänner som kriminell på något sätt men det finns personer i registret.
Som tur är så har jag inga planer på att arbeta inom någon sån arbetsplats som kräver kontroller men man vet aldrig i framtiden.
Men som man ser här så pratar vi om personer som jobbar som poliser och umgås med kriminella människor och det är hästlängder från mitt liv.
Det här var ju betydligt mer nyanserat än ditt inledande inlägg.

Citat:
Man ska inte ens få påbörja en utbildning hos polisen med nära släktingar eller vänner i den kriminella världen. Kontroll av vänners vänner bör också göras.
Gör att vi inte kommer ha babbar i poliskåren då de kriminella alltid finns någonstans i deras närhet.
Men det möter ju ändå en del problem. Du har dömda personer i din närhet, men "räknar dom inte som kriminella". Inte helt lätt var man skall dra gränsen då, skall det vara OK med kriminella i sin närhet eller inte? När är man kriminell och när är man bara i registret? Tycker du att det vore rättvist att du är automatiskt diskvalificerad för ett gäng jobb i allmän sektor som har att göra med brottslighet i någon form, bl.a. polis?

Jag tänker att svaret ligger i hur du själv hanterar en eventuell relation till en kriminell person. Polisen i det här fallet verkar ju ha misslyckats ordentligt vid flera tillfällen.
Citera
2024-11-29, 12:20
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Vänners vänner är väl att dra det till överdrift men absolut så ska ju närmaste släkt och vänner kontrolleras. Kollar du på mina vänner så hade du hittat en snubbe som åkt dit för ringa narkotikabrott för mångtals år sen och inte mer än det. Jag tvivlar ganska starkt på att denna bror till polisen bara hade ringa narkotikabrott i sitt register.
Kanske också finns någon där som av naturliga skäl inte berättat vad dom åkt dit för? Rätt orimligt att din svågers skattebrott och kusinens kvinnomisshandel skall påverka dina arbetsmöjligheter.
Citera
2024-11-29, 12:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Det här var ju betydligt mer nyanserat än ditt inledande inlägg.

Men det möter ju ändå en del problem. Du har dömda personer i din närhet, men "räknar dom inte som kriminella". Inte helt lätt var man skall dra gränsen då, skall det vara OK med kriminella i sin närhet eller inte? När är man kriminell och när är man bara i registret? Tycker du att det vore rättvist att du är automatiskt diskvalificerad för ett gäng jobb i allmän sektor som har att göra med brottslighet i någon form, bl.a. polis?

Jag tänker att svaret ligger i hur du själv hanterar en eventuell relation till en kriminell person. Polisen i det här fallet verkar ju ha misslyckats ordentligt vid flera tillfällen.

För det första måste man titta över vilken typ av brott det finns bland släkt och vänner och givetvis i vilken grad det är.
Att en person snattat en limpa för tre år sen kanske man inte ska bry sig om men har personen istället sålt droger, personrån och grövre så är det något annat.

Företagen kan givetvis inte se mer än att personen är dömd men polisen och säpo kan göra djupare kontroller.
Citera
2024-11-29, 12:39
Medlem
skulle vara intressant att veta om det är en invandrare men skulle inte tro det när han fick sparken
Citera
2024-11-29, 12:44
Bannlyst
Citat:
Man ska inte ens få påbörja en utbildning hos polisen med nära släktingar eller vänner i den kriminella världen. Kontroll av vänners vänner bör också göras.
Gör att vi inte kommer ha babbar i poliskåren då de kriminella alltid finns någonstans i deras närhet.

Haha, jag vet två helsvenska poliser i min lilla kommun med 50000 invånare. Den ena är ett högt befäl. Båda skulle åtminstone få sparken om det de var skyldiga till drogs fram i ljuset. Du är naiv.
Citera
2024-11-29, 12:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Haha, jag vet två helsvenska poliser i min lilla kommun med 50000 invånare. Den ena är ett högt befäl. Båda skulle åtminstone få sparken om det de var skyldiga till drogs fram i ljuset. Du är naiv.

Jag är väl kanske det då alla tycks ha saker i sitt bagage nu för tiden.
Citera
2024-11-29, 13:15
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Kanske också finns någon där som av naturliga skäl inte berättat vad dom åkt dit för? Rätt orimligt att din svågers skattebrott och kusinens kvinnomisshandel skall påverka dina arbetsmöjligheter.
Nu är väl ändå inte svåger och kusin ens närmaste släkt? Jag menar bror/syster eller mamma/pappa.
Citera
2024-11-29, 13:49
Medlem
Citat:

Ja det borde ju vara en självklarhet. Att vi slipper nämnda klientel är ju bara en positiv bieffekt av detta.
Citera
2024-11-29, 14:56
Medlem
Citat:
Jo, samma sak borde gälla jurister, advokater och många fler där man faktiskt kan få fram information eller läcka vidare information till fel personer.

Varför ska en Advokat som.föreyräder en misstänkt få mer information än vad den misstänkte själv skulle ha fått? Mycket märkligt...
Citera
2024-11-29, 15:00
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
En polis förlorar jobbet efter att ha umgåtts med sin kriminelle bror.

Facket stämde arbetsgivaren för uppsägningen – men Arbetsdomstolen slår nu fast att beslutet var korrekt.

Det handlar dels om att han umgåtts offentligt med sin kriminellt belastade bror både före och efter att arbetsgivaren uppmanat honom att sluta med det. Därtill ska polismannen ha tagit med sig familjemedlemmar till en del av polisstationen som är ett skyddsobjekt och ha haft ett affärsengagemang i ett bolag där en annan kriminell person varit inblandad.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RzaWO2/polis-umgicks-med-kriminell-bror-fick-sparken
Ja hur ska man handskas med eventuellt kriminella personer bland släkt och vänner. En svår fråga och första känslan är väl att så länge man själv sköter sig och inte deltar i deras brottsliga gärningar på något sätt så ska man inte drabbas och det oavsett om man råkar vara polis eller vadsomhelst.

Sedan har vi den andra sidan av saken och det är att det självklart kan uppkomma risk för påverkan och lojalitetskonflikter om en person har ett jobb där personlig integritet är viktigt, som polis då till exempel, och någon i personens närhet är grovt kriminell.

Detta måste nog nästan bedömas från fall till fall. Att som polisen i det här ärendet ta med sig familjemedlemmar till en del av polisstationen som är ett skyddsobjekt låter utan tvekan som ordentligt omdömeslöst.
Citera
2024-11-29, 15:07
Medlem
ARBETSDOMSTOLEN Dom nr 95/24
Mål nr A 112/23
Citera
2024-11-29, 15:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför ska en Advokat som.föreyräder en misstänkt få mer information än vad den misstänkte själv skulle ha fått? Mycket märkligt...

Jag menade att man borde göra en bakgrundskontroll på dessa positioner också då de kan få insikt i en hel del information som inte bör läcka till kriminella eller andra personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in