• 1
  • 2
2024-11-18, 11:56
Medlem
Ska göra en söndagsstek men fastnade i köttvalet.
Brukar köra plommonspäckad fläskkarré, tycker den blir saftigare är picng eller skinkstek.
Nu har jag dock funderat på om en fransyska i Sous vide 58 grader 4h kan vara ett alternativ?
Är Fläskytterfilé ett bättre alternativ?

Hur gör ni er bästa klassiska söndagsstek att servera med pressad potatis, kokta morötter, vert's, gele samt gräddsås?
Citera
2024-11-18, 12:04
Medlem
En söndagsstek är en skink-, ox- eller kalvstek. Varken fläskkarre eller fläskytterfile. Bryn snabbt, in i ugnen. Såsen gör du på fettet som blir över i formen.
Citera
2024-11-18, 12:05
Medlem
ruttenfimps avatar
Bara låta fransyskan puttra slippa hålla på och kladda med Sous. Fläsk är billigare men inte lika gott, dock kan fransyska vara riktigt segt ibland.

Några lökar, morötter, kryddor ev en buljongtärning. Vittvin/vinäger, soya för att få umami i såsen och få till färgen lite. Använd gärna ljus soya då den är godare. Sen är tex vitlök frivilligt.

Några korn peppar och några lagerblad är trevligt och låta få koka med.

Gräddsås är gott men skysås är minst lika gott tycker jag. Lite vin/vinäger i gör en väldigt god sås speciellt om du skippar grädden.
Citera
2024-11-18, 12:08
Medlem
Upplyftens avatar
Just finns det (fryst) lammkött från Nya Zeeland i affärerna.
Fungerar också som söndagsstek. Verkar var svårt att få lammdelar utan ben dock, och bitarna behöver putsas från fettkappa och bindväv (Upptäckte jag)
Jag har haft två söndagsstekar på lamm. Kött blir ju alltid bäst i ugn med låååång stektid och låg temp. 3-4 timmar är inte ovanligt för mig
Citera
2024-11-18, 12:15
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Fungerar också som söndagsstek. Verkar var svårt att få lammdelar utan ben dock, och bitarna behöver putsas från fettkappa och bindväv (Upptäckte jag)
Jag har haft två söndagsstekar på lamm. Kött blir ju alltid bäst i ugn med låååång stektid och låg temp. 3-4 timmar är inte ovanligt för mig

Vilket är det bästa nötköttet för stek? Är låg temperatur 125 grader? Använder du termometer?
Citera
2024-11-18, 12:35
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Vilket är det bästa nötköttet för stek? Är låg temperatur 125 grader? Använder du termometer?

Högrev, fransyska, ytterlår är alla utmärkta, och resultatet blir likvärdigt (Stekarna smakar lika varann) Brukar ta det som för tillfället är bra pris på. Ofta blir det Högrev.

Ska det bli festligt så slår man på stor med rostbiff, det har verkligen en egen karaktär.

Termometer är ett måste - Då blir det ingen risk för torra stekar som är överstekta. Bra investering. Jag har en där det går att ställa in vilken grad man vill ha (Genomstekt, medium eller rosa)
Är ingen anhängare av rosa stekar men det blir alltid bra på medium.

125c är låg temp . Räkna med en 4 timmar innan allt är klart, men då har du en verklig saftig stek. Min termometer har larm så jag behöver inta passa den
Citera
2024-11-18, 12:37
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Fransyska, låt gå på 90-100 grader i ugnen tills den nått din önskade temp, lägg i saltlag med önskade kryddor över natten, skiva tunt och servera med varm sås och övriga tillbehör
Citera
2024-11-18, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Brukar köra plommonspäckad fläskkarré, tycker den blir saftigare är picng eller skinkstek.
Nu har jag dock funderat på om en fransyska i Sous vide 58 grader 4h kan vara ett alternativ?

Hur gör ni er bästa klassiska söndagsstek att servera med pressad potatis, kokta morötter, vert's, gele samt gräddsås?

Jag hade nog heller valt rostbiff istället för fransyska (lite mer mört). Bryn köttbiten på alla sidor i hög värme därefter smeta in köttet i olivolja, salt, peppar, vitlök, timjan och rosmarin och in i vaccumpåse för att sedan ploppas ner i sous viden i 57 grader (jag lovar, det blir skitbra) i 4 timmar.

Under tiden gör du en potatisgratäng med extremt mycket vitlök (minst dubbla från reguljära recept) och svartpeppar i (ingen mjölk i gratängen, bara vispgrädde).

Medan köttet vilar efter det gått klart, använd saften från påsen i en kastrull som bas för en gräddsås, i med lite extra kalvfond, ett stänk soja and några klickar svartvinbärsgele.

En lätt sallad till, lite rödvin (eller kall öl) och du kan glida in i den nya arbetsveckan med ett leende.
Citera
2024-11-18, 13:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Varför i helvete vill du ha lamm som färdats i nån skitig jävla båt från andra sidan jorden när vi har utmärkt lammkött här i Sverige?
Citera
2024-11-18, 13:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs

Jag tycker att en redig bit fläskkarré funkar jävligt bra som söndagsstek.

1. Bryn ordentligt i en gryta på spisen krydda efter behag).
2. Häll i ca fem dl vatten, i med termometer och in i ugnen.
3. När steken nästan är klar tar du ut den, lindar in den i folie och låter den vila.
4. Ställ grytan på spisen och blanda ner grädde, rödvin, gelé och eventuella kryddor i fonden. Red av.
5. Servera med pressad potatis, gelé, slottsgurka och rödvin. Kommer öppna vika ben som helst!
Citera
2024-11-18, 13:28
Medlem
Citat:
Högrev, fransyska, ytterlår är alla utmärkta, och resultatet blir likvärdigt (Stekarna smakar lika varann) Brukar ta det som för tillfället är bra pris på. Ofta blir det Högrev.

Ska det bli festligt så slår man på stor med rostbiff, det har verkligen en egen karaktär.

Termometer är ett måste - Då blir det ingen risk för torra stekar som är överstekta. Bra investering. Jag har en där det går att ställa in vilken grad man vill ha (Genomstekt, medium eller rosa)
Är ingen anhängare av rosa stekar men det blir alltid bra på medium.

125c är låg temp . Räkna med en 4 timmar innan allt är klart, men då har du en verklig saftig stek. Min termometer har larm så jag behöver inta passa den

Du menar ugnstemp på 125 hoppas jag?
Köttet borde landa runt 55.

Förövrigt, detta är ju fördelen med sous vide, man ställer en enda temp, den på maskinen. Sen låter man det gå ett antal timmar (läs en tabell för rekommenderat).

Vill man inte köra så, köp en termometer precis som du säger. Skilj på ugns eller kött-tempen bara. :P
Citera
2024-11-18, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför i helvete vill du ha lamm som färdats i nån skitig jävla båt från andra sidan jorden när vi har utmärkt lammkött här i Sverige?

Köttet är (så vitt jag vet, har bara provat en gång), tämligen väl förpackat individuellt i plast, så skitig båt är inte en faktor. Skitig transport (=lång transport), jepp. Har väl nog att göra med pris.

På tal om pris, man får det man betalar för, vilket nån annan nämnde i tråden: Förbered dig på att putsa deluxe på köttet. Fett, bindväv och benflisor överallt. Köpte grytbitar där säkert hälften gick i skräpbingen. Så, det låga priset kanske inte blev så lågt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in