Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.tubbs
Ska göra en söndagsstek men fastnade i köttvalet.
Brukar köra plommonspäckad fläskkarré, tycker den blir saftigare är picng eller skinkstek.
Nu har jag dock funderat på om en fransyska i Sous vide 58 grader 4h kan vara ett alternativ?
Är Fläskytterfilé ett bättre alternativ?
Hur gör ni er bästa klassiska söndagsstek att servera med pressad potatis, kokta morötter, vert's, gele samt gräddsås?
Jag hade nog heller valt rostbiff istället för fransyska (lite mer mört). Bryn köttbiten på alla sidor i hög värme därefter smeta in köttet i olivolja, salt, peppar, vitlök, timjan och rosmarin och in i vaccumpåse för att sedan ploppas ner i sous viden i 57 grader (jag lovar, det blir skitbra) i 4 timmar.
Under tiden gör du en potatisgratäng med extremt mycket vitlök (minst dubbla från reguljära recept) och svartpeppar i (ingen mjölk i gratängen, bara vispgrädde).
Medan köttet vilar efter det gått klart, använd saften från påsen i en kastrull som bas för en gräddsås, i med lite extra kalvfond, ett stänk soja and några klickar svartvinbärsgele.
En lätt sallad till, lite rödvin (eller kall öl) och du kan glida in i den nya arbetsveckan med ett leende.