Citat:
Ursprungligen postat av
Upplyften
Högrev, fransyska, ytterlår är alla utmärkta, och resultatet blir likvärdigt (Stekarna smakar lika varann) Brukar ta det som för tillfället är bra pris på. Ofta blir det Högrev.
Ska det bli festligt så slår man på stor med rostbiff, det har verkligen en egen karaktär.
Termometer är ett måste - Då blir det ingen risk för torra stekar som är överstekta. Bra investering. Jag har en där det går att ställa in vilken grad man vill ha (Genomstekt, medium eller rosa)
Är ingen anhängare av rosa stekar men det blir alltid bra på medium.
125c är låg temp . Räkna med en 4 timmar innan allt är klart, men då har du en verklig saftig stek. Min termometer har larm så jag behöver inta passa den
Stort tack för info. Lagat stekar några gånger, utan termometer, men det har aldrig blivit riktigt bra. Har fixat en termometer nu. Vilken temperatur, mellan 58 och 65 grader, föredrar du?
Prövade porterstek i lergryta (svartvinbärssaft, soja, porter, lagerblad och enbär). Tror det var 70 grader över natten. Köttet föll sönder, smakade helt ok, kommer inte ihåg vilken del jag använde. Såsen godast, om än lite för fet (grädde).
Längtar efter en riktigt god stek, så det får bli rostbiff. Sköljer du av köttet, putsar och bryner? Jag tycker det är svårt att se skillnad på en del senor och fett.
Funderar på att laga steken dagen innan (av praktiska skäl), men det kanske är godast att tillaga samma dag den serveras?