• 1
  • 2
2024-11-18, 13:33
Medlem
JamSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accrued
Jag hade nog heller valt rostbiff istället för fransyska (lite mer mört). Bryn köttbiten på alla sidor i hög värme därefter smeta in köttet i olivolja, salt, peppar, vitlök, timjan och rosmarin och in i vaccumpåse för att sedan ploppas ner i sous viden i 57 grader (jag lovar, det blir skitbra) i 4 timmar.

Under tiden gör du en potatisgratäng med extremt mycket vitlök (minst dubbla från reguljära recept) och svartpeppar i (ingen mjölk i gratängen, bara vispgrädde).

Medan köttet vilar efter det gått klart, använd saften från påsen i en kastrull som bas för en gräddsås, i med lite extra kalvfond, ett stänk soja and några klickar svartvinbärsgele.

En lätt sallad till, lite rödvin (eller kall öl) och du kan glida in i den nya arbetsveckan med ett leende.

Satfläsk så gott det där lät då! Blir nog en sådan på Söndag. Har du tips till Sous utan manick? Är de ett jädra styr utan rätt maskin? Eller kan man köra in det i ugnen på 57 grader, alltså i en kastrull med vatten? Kom jag just på en variant av sous vide? ;-)
Citera
2024-11-18, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamSanchez
Satfläsk så gott det där lät då! Blir nog en sådan på Söndag. Har du tips till Sous utan manick? Är de ett jädra styr utan rätt maskin? Eller kan man köra in det i ugnen på 57 grader, alltså i en kastrull med vatten? Kom jag just på en variant av sous vide? ;-)

Du kanske har knäckt det
Om du har tid och det inte gör något ifall det skulle går åt helvete så tycker jag definitivt att du ska experimentera. Misstänker dock att det blir lite svårt att hålla jämn temp utan själva "doppvärmaren".

Har du inte en sous vide så är det nog ugnen (100-125 grader i någon timme eller två) med köttermometer som gäller. Dock så får du inte den rosa och fina färgen genom hela köttbiten. Den blir mer grå ut mot kanterna för att gradvis bli mer rosa inåt. Inte dumt det heller i och för sig men med sous vide så blir det ofta så jävla bra.

Du får shoppa på black Friday eller hoppas att tomten har något åt dig i sin säck!
Citera
2024-11-18, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamSanchez

Kan du hålla ugnen eller spisplattan eller kolgrillen eller öppna lågorna till att skapa exakt 57 grader i vattnet, så kör bara!

Slowcooker är en variant också.
Citera
2024-11-18, 14:21
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Högrev, fransyska, ytterlår är alla utmärkta, och resultatet blir likvärdigt (Stekarna smakar lika varann) Brukar ta det som för tillfället är bra pris på. Ofta blir det Högrev.

Ska det bli festligt så slår man på stor med rostbiff, det har verkligen en egen karaktär.

Termometer är ett måste - Då blir det ingen risk för torra stekar som är överstekta. Bra investering. Jag har en där det går att ställa in vilken grad man vill ha (Genomstekt, medium eller rosa)
Är ingen anhängare av rosa stekar men det blir alltid bra på medium.

125c är låg temp . Räkna med en 4 timmar innan allt är klart, men då har du en verklig saftig stek. Min termometer har larm så jag behöver inta passa den

Stort tack för info. Lagat stekar några gånger, utan termometer, men det har aldrig blivit riktigt bra. Har fixat en termometer nu. Vilken temperatur, mellan 58 och 65 grader, föredrar du?

Prövade porterstek i lergryta (svartvinbärssaft, soja, porter, lagerblad och enbär). Tror det var 70 grader över natten. Köttet föll sönder, smakade helt ok, kommer inte ihåg vilken del jag använde. Såsen godast, om än lite för fet (grädde).

Längtar efter en riktigt god stek, så det får bli rostbiff. Sköljer du av köttet, putsar och bryner? Jag tycker det är svårt att se skillnad på en del senor och fett.

Funderar på att laga steken dagen innan (av praktiska skäl), men det kanske är godast att tillaga samma dag den serveras?
Citera
2024-11-18, 14:38
Medlem
makuhiras avatar
Porterstek, visst köttet är inte den bästa steken men såsen blir något som skulle kunna serveras i Olympen.

Till porterstek ska det bara finnas kokt potatis och morötter.
Citera
2024-11-18, 14:46
Medlem
leksakstomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
kladda med Sous..... kan fransyska vara riktigt segt ibland.

.

Kladda? vad är kladddet? Lol, tar 30 sekundrar att lägga en köttbit i en påse.
Att fylla en balja med vatten tar 20 sekundrar, dra fram staven 20 sekundrar.

och i tilägg så slipper du få någon seg fransyska.

Kom med i matchen istället för att klaga på ting du inte verkar ha erfarenhet utav.
Citera
2024-11-19, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Accrued
Jag hade nog heller valt rostbiff istället för fransyska (lite mer mört). Bryn köttbiten på alla sidor i hög värme därefter smeta in köttet i olivolja, salt, peppar, vitlök, timjan och rosmarin och in i vaccumpåse för att sedan ploppas ner i sous viden i 57 grader (jag lovar, det blir skitbra) i 4 timmar.

Under tiden gör du en potatisgratäng med extremt mycket vitlök (minst dubbla från reguljära recept) och svartpeppar i (ingen mjölk i gratängen, bara vispgrädde).

Medan köttet vilar efter det gått klart, använd saften från påsen i en kastrull som bas för en gräddsås, i med lite extra kalvfond, ett stänk soja and några klickar svartvinbärsgele.

En lätt sallad till, lite rödvin (eller kall öl) och du kan glida in i den nya arbetsveckan med ett leende.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag tycker att en redig bit fläskkarré funkar jävligt bra som söndagsstek.

1. Bryn ordentligt i en gryta på spisen krydda efter behag).
2. Häll i ca fem dl vatten, i med termometer och in i ugnen.
3. När steken nästan är klar tar du ut den, lindar in den i folie och låter den vila.
4. Ställ grytan på spisen och blanda ner grädde, rödvin, gelé och eventuella kryddor i fonden. Red av.
5. Servera med pressad potatis, gelé, slottsgurka och rödvin. Kommer öppna vika ben som helst!
Blir nog en rostbiff i sous vide, jag gör det ibland men då för att skiva som pålägg eller till smörgåstårta.
Båda dessa verkar toppen och det kommer många söndagar, men denna blir det rostbiff, gratängän som tipsades, lite ångade grönsaker och någon sallad.

Btw, någon som vet hur man enkelt ånkoker brocolli/morotsstavar i micron?
Har för mig att det var en tallrik med 1/2 dl vatten och folie på men minns inte mer.. -tips?
Citera
2024-11-23, 19:40
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför i helvete vill du ha lamm som färdats i nån skitig jävla båt från andra sidan jorden när vi har utmärkt lammkött här i Sverige?

Slaktsäsongen för Svensk lamm är senvår, Nya Zeeland är det sen höst. Beror på att djuren parar sig olika på den norra och södra hemisfären. Vinter i Sverige är Sommar på Nya Zeeland. Jordaxelns lutning du vet. Finns inget svenskt lamm i december. Inte en´s djupfryst, för ingen köper 6 månader djupfryst svenskt lamm
Citera
2024-11-24, 10:45
Medlem
Sladdarens avatar
Why the Brits love their Sunday Roast (and how it’s made)

https://www.youtube.com/watch?v=kDTOs7FSE1o
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in