2024-11-17, 23:35
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Anders Eklund, dömd för mordet på tioåriga Engla, ansöker emellanåt om tidsbestämt straff och fler permissioner – men Englas mamma Carina Höglund kämpar för att vissa brott ska leda till verklig livstid utan möjlighet till frisläppning.

– Det är inte politikernas målbild, men visst kan man förändra det om man vill. Hade han fått riktig livstid hade jag kunnat släppa det, säger Carina Höglund.

Leif GW: ”Ska inte springa ute”
Kriminologen Leif GW Persson tog upp fallet i programmet Veckan med Camilla och Leif GW under hösten. Han menade då att Anders är för farlig för både fler permissioner och tidsbestämt straff.

– Han sitter bra där han sitter och kan med fördel sitta där livet ut. En sån som han ska inte springa omkring ute, sa han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...et-ar-min-fajt
https://www.svtplay.se/kriminalarkivet-mordet-pa-engla

Ja han ska sitta inne för evigt. Bäst hade ju förstås varit att ha offentligt avrättning för Anders, och även andra våldtäktsmän/pedofiler, men vi får hoppas han sitter inne tills han dör.
Citera
2024-11-17, 23:37
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Hur är det med det där äcklet som mördade styvdottern och våldtog hennes väninna? Båda var väl 12-13 år då. Fick den jäveln livstid eller är han ute och går i frihet?

Livstid ska självklart vara livstid. Varför ska man använda ett ord som man sedan inte följer?! Som nån kommenterade... om nån får en svår sjukdom då kan man möjligen släppa ut dem.
Tungelsta? Kenny sitter inne hoppas jag
Citera
2024-11-17, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sssiamesia
Tack, du skrev det jag tänkte skriva!

Tycker du också att det är irrationellt att tänka så från hennes håll?

Förstår vad ni menar, men att säga att hon är irrationell gör att jag tror ni (eller jag) missuppfattat vad ordet betyder då det är fullt rationellt i hennes fall.
Citera
2024-11-17, 23:39
Medlem
Smugumins avatar
Målet ska inte vara att straffa utan rehabilitera och livstid klingar dessutom mkt dåligt med dom mänskliga rättigheterna.
Citera
2024-11-17, 23:46
Medlem
Få en ny chans i livet?
Ni som tycker det, efter att han våldtagit och mördat ett barn, hade ni känt samma om det var ert barn?

Det är för jävla fattiga straff i det här landet. Vi som sköter oss ska kunna leva i lugn och ro och med de här stollarna ute på gatan så visar staten att brottslingar går före oss vanliga.
Citera
2024-11-17, 23:58
Ska naturligtvis aldrig någonsin släppas ut. Har alldeles för milt straff som det är redan nu.
Citera
2024-11-17, 23:59
Medlem
Kan bara konstatera att samhället kan inte ta risken att GM får ett återfall...
Citera
2024-11-18, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Kan bara konstatera att samhället kan inte ta risken att GM får ett återfall...

Sant. Jag tycker detdamma om Johanna Möller. Man ser ingen ånger i hennes blick ( den som synts i media) Den är helt tom. Likaså Anders.
Citera
2024-11-18, 00:09
Medlem
Psykpatient33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Anders Eklund, dömd för mordet på tioåriga Engla, ansöker emellanåt om tidsbestämt straff och fler permissioner – men Englas mamma Carina Höglund kämpar för att vissa brott ska leda till verklig livstid utan möjlighet till frisläppning.

– Det är inte politikernas målbild, men visst kan man förändra det om man vill. Hade han fått riktig livstid hade jag kunnat släppa det, säger Carina Höglund.

Leif GW: ”Ska inte springa ute”
Kriminologen Leif GW Persson tog upp fallet i programmet Veckan med Camilla och Leif GW under hösten. Han menade då att Anders är för farlig för både fler permissioner och tidsbestämt straff.

– Han sitter bra där han sitter och kan med fördel sitta där livet ut. En sån som han ska inte springa omkring ute, sa han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...et-ar-min-fajt
https://www.svtplay.se/kriminalarkivet-mordet-pa-engla

Lås in asen och släng nyckeln.
Citera
2024-11-18, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Hon har fel. Om Eklund inte längre skulle bedömas som farlig för allmänheten så vore det enda rimliga att ge honom en ny chans och släppa ut honom igen, efter att han har avtjänat ett så långt straff att det avskräcker alla som kan avskräckas.

Det är förståeligt att modern är arg och bitter, men detta är irrationella känslor som man naturligtvis inte ska ta hänsyn till när man stiftar lagar. Hon fattar sannolikt inte att även Eklund är ett slgas offer i hela den här historien, då han inte kunde rå för att han blev den han blev.

Rättsväsendets uppgift ska vara att minimera brottsligheten i samhället, genom att utdöma det straff som krävs för detta. Varken mildare eller hårdare än vad som krävs. Att utdöma hårda straff bara för att tillfredsställa offrens och allmänhetens hämndbegär är både ologiskt och skadligt. Det skapar bara en hatiskt och oresonligt samhällsklimat, till ingen nytta.

Citat:
Ursprungligen postat av Sssiamesia
Visst kan man förstå hennes känslor, men samtidigt kan man undra om Carinas åsikter verkligen är grundade i annat än den egna förlusten. Carina är kanske inte rätt person att uttala sig om juridik, något jag kan tycka att media kunde förhålla sig till med mer vett.

Frågan om strafflängd för olika brott är komplex och bör avhandlas på en annan nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Målet ska inte vara att straffa utan rehabilitera och livstid klingar dessutom mkt dåligt med dom mänskliga rättigheterna.

Hon har rätt! Herre jisses!! "ge en ny chans"..."rehabilitera"..."mänskliga rättigheter" för lustmördaren...det är ju för hela friden en sociopatisk pedofil/sexualsadist/lustmördare/ seriemördare det är fråga om! En sån galning kan aldrig släppas ut...någonsin!!!!

Honom tycker ni synd om...Englas mamma och syskon då?? Tänk er hur trevligt för dom att träffa på mördaren på t.ex. bussen eller i matvarubutiken...på gatan!! Katastrof!!

Och inte nog med det.. monstret har ju fler offer på sitt obefintliga samvete...ta Pernillamordet t.ex...hennes närmaste då, hur kul vore det för dom att träffa på den här typen?

Hur kul skulle det vara för någon att träffa på Anders Eklund? Ni skulle säkert ha släppt ut Ted Bundy efter en liten tid också, för att testa ifall han möjligen lustmördar fler än dom han redan lustmördat..."går det så går det"....
Citera
2024-11-18, 00:20
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Livstids fängelse är potentiellt livet ut. Blir straffet inte tidsbestämt så tar det hela livet.

Straff som står i 1:1 proportion till brottet kanske vore något. En mördare förkortar sitt offers liv med X potentiella tidsenheter och får således frihetsberövning som är lika lång. En tjuv stjäl värden motsvarande Y kr och får därmed ersätta värdet av stöldgodset genom att betala Y kr till offret. En narkotikabrottsling som skadar 0 personer och/eller egendom i egenskap av narkotikabrottsling har gjort sig skyldig till 0 straff.

Därmed inte sagt att ett öga för ett öga ska gälla. Snarare frihetsberövande motsvarade ett öga för ett öga. Mosaisk rättvisa har alltid varit en eufemism för hämnd.
Citera
2024-11-18, 00:21
Medlem
Nybromannen fick en ny hans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här