2024-11-16, 13:15
Medlem
Sparade väldigt mycket tid en gång då kön i högerfilen var milslång genom att köra förbi i vänsterfilen som var helt tom och sen blixtlåsade mig in vid olycksplatsen.

Fogar mig inte i köer....
Citera
2024-11-16, 13:17
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Det är många här sominte verkar förstå hur köteori fungerar.
Det spelar ingen roll för den totalakötiden hur man kör eller beter sig innan punkten där filerna går ihop.

Antalet bilar som kör in i singelfilen per tidsenhet är det enda som avgör antalet väntande bilar givet ett visst tilflöde bakifrån.

Gubben som bromsar i vänsterfilen bidrar däremot tilll att förhindra omkörningar inom kön, dvs jämnar ut väntetiden mellan bilisterna, vilket i princip betyder att BMWförare får vänta lika länge som alla andra = bra beteende!
Det där stämmer inte alls, en längre kö rör sig långsammare än två kortare köer som går ihop. Detta eftersom inbromsningar fortplantar sig bakåt. Det kommer alltså vara kö på motorvägen längre tid och fler bilister kommer fastna i kön om man bara har en köfil istället för två.

Det är därför man lär ut att använda vänsterfilen och tillämpa blixtlåsprincipen i körskolan och det är därför det är straffbart att lägga sig och hindra trafik i vänster körfält.
Citera
2024-11-16, 13:19
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Sparade väldigt mycket tid en gång då kön i högerfilen var milslång genom att köra förbi i vänsterfilen som var helt tom och sen blixtlåsade mig in vid olycksplatsen.

Fogar mig inte i köer....

Utan att veta om det så gjorde du helt rätt.
Citera
2024-11-16, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Lyckligtvis är Christers generation snart borta. Jantesvensken är ett utdöende släkte och för varje år som går blir de färre. Människor under femtio brukar inte hålla på så, det är fyrtio- och femtiotalisternas Ordnung muss sein-betingning som får dem att hytta med näven och blockera trafiken och gapa från balkongerna och ha sig. En påfrestande generation.

Den nya blattementaliteten fungerar bevisligen inte så bra i Baghdad och Kabul. Ordning och reda i trafiken innebär färre olyckor. Det är nästan bara de som skiter i reglerna som krockar.
Citera
2024-11-16, 13:22
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Men det är ju uppenbarligen ett problem eller?
Eftersom det är som det är.

Som jag skrev i ett annat inlägg:
Sen tror jag du måste vara ärlig här. Av de få som väljer att köra om i vänsterfilen så är det knappast 100% som gör det för att de tror på ett annat system. Så många idealister finns det inte. En stor andel gör det just för att de är självcentrerade och vill smita förbi kön.
Fast det är ju du som har bestämt dig för att bilda en kö i högerfilen trots att det inte är så man skall göra. Då kan du väl inte bli sur för att andra inte ”respekterar” din kö?

Jag ser det inte som att jag ”smiter förbi” en kö när jag åker i vänsterfilen. Jag tänker: ”Varför har idioterna ställt sig där när vänsterfilen är fri, har de inte gått på körskola och fått lära sig om blixtlåsprincipen?”
Citera
2024-11-16, 13:24
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Den nya blattementaliteten fungerar bevisligen inte så bra i Baghdad och Kabul. Ordning och reda i trafiken innebär färre olyckor. Det är nästan bara de som skiter i reglerna som krockar.
Nejdu. Väldigt många krockar kommer också av att folk benhårt håller på sin rätt.

Om alla körde defensivt hade vi knappt haft några olyckor. Då hade det funnits utrymme för misstag, och alla trafikanter gör misstag.
Citera
2024-11-16, 13:34
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det där stämmer inte alls, en längre kö rör sig långsammare än två kortare köer som går ihop. Detta eftersom inbromsningar fortplantar sig bakåt. Det kommer alltså vara kö på motorvägen längre tid och fler bilister kommer fastna i kön om man bara har en köfil istället för två.

Det är därför man lär ut att använda vänsterfilen och tillämpa blixtlåsprincipen i körskolan och det är därför det är straffbart att lägga sig och hindra trafik i vänster körfält.

Ni har båda fel. Ingen vet om en eller två köer går långsammare eller fortare, det beror helt på hur de som befinner sig där kör, om de släpper in folket i andra filen, hur långa avstånd de håller, om det är jämn låg hastighet eller stopp-kör-stopp-kör osv.

Och eftersom ingen vet vilket som är bäst med avseende på tidsåtgång, torde det vara effektivast att inrikta sig på att korta kölängden istället, dvs. använda båda filerna. Då frigör man påfarter och avfarter, så att de som vill svänga av och ta andra vägar kan göra det, och de som redan är påväg på kan komma in och inte blockera påfartsvägarna.

Där har ni er "enkla köteori" - som just är en teori och förenkling, ingenting som har någon verklighetsankytning till bilar som ska startas och stoppas, jante-Christer som ska hindra "fuskare", hinder i högerfilen, etc.

Just att olyckan/hindret kan vara i högerfilen verkar ha gått hela denna tråden förbi. Ska då inte vänsterfilisterna släppa in "fuskarna" som kör i högerfilen?
Citera
2024-11-16, 13:35
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Fast det är ju du som har bestämt dig för att bilda en kö i högerfilen trots att det inte är så man skall göra. Då kan du väl inte bli sur för att andra inte ”respekterar” din kö?

Jag ser det inte som att jag ”smiter förbi” en kö när jag åker i vänsterfilen. Jag tänker: ”Varför har idioterna ställt sig där när vänsterfilen är fri, har de inte gått på körskola och fått lära sig om blixtlåsprincipen?”

Bra om du läser mina tidigare inlägg så blir det klarare för dig vad jag menar...
Citera
2024-11-16, 13:37
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Christer borde få huvudroll i en nyinspelning av Falling Down.

Han har gett hobbypoliserna ett ansikte.
Gubbar som tror de gör rätt men är helt ute och cyklar.
Citera
2024-11-16, 13:39
Medlem
Tanachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Han har gett hobbypoliserna ett ansikte.
Gubbar som tror de gör rätt men är helt ute och cyklar.

Pensionärer är oanständiga
Citera
2024-11-16, 13:51
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Absolut. Det är mycket bättre med näspetande jubelidioter som inte kan skilja mellan de och dem, har en uppmärksamhetsförmåga som sträcker sig 5 sekunder framåt och varken förstår sin egen historia eller hur omvärlden fungerar.

Asså liksom asså typ påffresstande typ. Årdning e ddålit typ liksom!

Ordning är bra. Sossighet är dåligt. Vad är mer ordnat än att utnyttja hela vägbanan maximalt och smidigt väva samman filerna vid hindret och därmed minimera både kötid och kölängd?

Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Om det bara är 10 % som gör tvärtom så kommer det inte påverka något. Däremot skapa stor irritation.
Om 100% följt blixtlåsprincipen så hade det flutit bättre det är sant.
Men att ha en mix av båda systemen funkar inte.

Sen tror jag du måste vara ärlig här. Av de få som väljer att köra om i vänsterfilen så är det knappast 100% som gör det för att de tror på ett annat system. Så många idealister finns det inte. En stor andel gör det just för att de är självcentrerade och vill smita förbi kön.

Vad spelar det för roll av vilket skäl någon kör förbi sossarna? Det viktiga är att andra kör förbi sossarna så att de själva inte bidrar till problemen som sosseriet i trafiken orsakar.
Citera
2024-11-16, 13:52
Medlem
Jävla idiot! Ingen har rätt att blockera nån eller bromsa ner farten för nån som dom tycker kör för fort. Det kan vara så att man måste köra fortare än tillåtet pga olika omständigheter,man har en sjuk med i bilen på väg till sjukhus mm mm.. det spelar ingen roll om man tycker att ”man ska hålla sej till lagen” ingen kan veta omständigheterna för alla. Att det då finns dom som ständigt kör för fort utan anledning det får man finna sej i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in