2025-02-11, 07:48
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Seriös fråga: Varför skulle Mörk/Hjelmberg gå ut med att det är transferrekord om budet egentligen är mycket lägre? Eftersom ASEC nu ska ha upp mot 50% enligt dig (vilket är helt verklighetsfrånvänt).

Det försvinner ca 30-35% totalt av det vi får för Touré och då är inte ens all den procenten till ASEC.

Du fattar väl själv att 50 var hyperbol.
Citera
2025-02-11, 07:49
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu

Du fattar väl själv att 50 var hyperbol.
Jag tar med mig det med allt annat du snyter ur näsan då...
Citera
2025-02-11, 07:58
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Jag tar med mig det med allt annat du snyter ur näsan då...
Julinho lanserade alltså siffran och jag tyckte det var en rolig hyperbol att haka på men eftersom jag vet att det finns så ohyggligt många svagbegåvade vrak som inte skulle förstå ursprunget eller syftet med siffran försökte jag alltså preempta ert oundvikliga gnäll genom att påpeka att 50 snarare är 30 men inte ens efter detta fixar ni att hänga med.

Tragiskt.
Citera
2025-02-11, 08:38
Medlem
Valvantos avatar
Citat:
Julinho lanserade alltså siffran och jag tyckte det var en rolig hyperbol att haka på men eftersom jag vet att det finns så ohyggligt många svagbegåvade vrak som inte skulle förstå ursprunget eller syftet med siffran försökte jag alltså preempta ert oundvikliga gnäll genom att påpeka att 50 snarare är 30 men inte ens efter detta fixar ni att hänga med.

Tragiskt.

Varför svarar du inte på frågan?

Jag repeterar det som rapporterats: Det försvinner ca 30-35% av totalbeloppet och då är inte all den procenten ens till ASEC. Hoppas det går in nu annars börjar jag bli orolig för dig.
Senast redigerad av Valvanto 2025-02-11 kl. 08:42.
Citera
2025-02-11, 08:39
Medlem
mishimas avatar
Nog inget dumt nyförvärv av AIK.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/KMXVle/aik-koper-loss-johan-hove-fran-groningen

Men betyder det att man är beredda att släppa Saletros?
Citera
2025-02-11, 08:55
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Alltså, så här; Jag har ingen aning om hur ert samarbete med ASEC ser ut i verkligheten, men om ni har satt som standard att övergångar typiskt medföljs av relativt höga klausuler skulle det verkligen vara så banalt egentligen? ASEC är en av dom bättre akademierna i Afrika, kanske rentav den bästa, och har garanterat alternativ i Europa att välja mellan när det kommer till vem dom låter agera plantskola/språngbräda in i dom större ligorna och till dom större pengarna.

Många av dessa ligor är även ligor där dessutom potentiella övergångar skulle generera betydligt högre summor än de vi typiskt ser komma ur Allsvenskan. Det är absolut inte otänkbart att ASEC skulle kunna skeppa en Touré iväg till länder som Belgien, Holland, Skottland, Tjeckien, eller till och med Portugal. Man pratar väl franska i Elfenbenskusten dessutom?

Rent teoretiskt hade det nog varit bättre för ASEC att skicka sina löften till en klubb i Belgien där en talang går för ett betydligt högre pris än en spelare som spelar i Allsvenskan. Är det då verkligen helt banalt att tänka sig att er selling point för att kunna hämta in dom bättre talangerna från en av dom bättre akademierna i Afrika för ganska låga summor är att med dessa medföljer en hög VFK? 50% av 80 miljoner blir mer pengar än 15% av 200 miljoner, liksom.

Alltså, fel kan det absolut vara, men en konspirationsteori är det knappast.

Detta är Hjelmberg till Disco:

Citat:
Var det flera större klubbar efter honom när ni värvade honom från ASEC?

– Ja, det var det. Det här var ju precis i samband med att vi ”tappat” Karim Konaté till RB Salzburg. Vi var väldigt nära att värva honom och trodde vi hade den affären klar. Det gjorde ont där och då när Salzburg kom in och tog honom i sista minuten, men de betalade väldigt mycket mer än oss.

– Men tack vare det fick vi köra på Bazou och Elohim Kaboré. Grejen var att även där var Salzburg också med och högg och ville värva duon, men då sa jag till ASEC att om vi inte kan få spelarna vi vill ha och har arbetat på en längre tid, då sätter inte jag min fot i Abidjan igen. Då blev jag riktigt förbannad kan jag säga.

– Och då insåg väl dom också att vårt samarbete var för bra för att det skulle spricka där och då.

Nu förstår jag att pudelns kärna är att du tror att Hjelmberg ljuger rätt ut om bland annat belopp och omkostnader, men tror vi är många inte bara bajare som ser att det vore ganska dumt.

Oavsett, Hammarby IF har ett samarbete med ASEC som byggts upp under lång tid och som framför allt är baserat på vår bevisade framgång i att välkomna, utveckla och värna spelare som kommer från dem. Det är inget nollsummespel och bara att sälja till en annan klubb.

Citat:
Ursprungligen postat av mishima

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/KMXVle/aik-koper-loss-johan-hove-fran-groningen

Tyvärr lär de ha båda i så fall, eller Saletros till östeuropa någonstans?
Citera
2025-02-11, 09:04
Medlem
QuantumQuills avatar
Elfsborg säljer Ahmed Qasem till MLS för 45 miljoner (inklusive bonusar).
Galet vad dessa försäljningssummor är normaliserat nu.
Citera
2025-02-11, 09:21
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Hade för mig Wahlqvist var hardcore Norrköping och inte kunde spela för annan svensk klubb, men om det alternativet inte finns och andra är sämre så kanske det går.
Att få arbeta med Jens igen är nog lockande för honom.
Citera
2025-02-11, 10:10
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Detta är Hjelmberg till Disco:

Nu förstår jag att pudelns kärna är att du tror att Hjelmberg ljuger rätt ut om bland annat belopp och omkostnader, men tror vi är många inte bara bajare som ser att det vore ganska dumt.

Oavsett, Hammarby IF har ett samarbete med ASEC som byggts upp under lång tid och som framför allt är baserat på vår bevisade framgång i att välkomna, utveckla och värna spelare som kommer från dem. Det är inget nollsummespel och bara att sälja till en annan klubb.

Tyvärr lär de ha båda i så fall, eller Saletros till östeuropa någonstans?
Du förtjänar ett ordentligt svar på ovanstående och kommer få det när jag kommer hem. Den korta versionen är att jag är helt övertygad om att väldigt mycket pengar kommer försvinna på vägen och att detta kanske inte är utgifter som man vill prata öppet om. Med detta sagt tror jag fortfarande att ni gör extremt mycket rätt nere i Afrika och att det egentligen är skit samma om det försvinner cash eftersom det fortfarande är en enorm vinst för er oavsett vilket. Detta var lite vad jag försökte illustrera med mina 50% exempel och att det knappast är konspiratoriskt att tro att ni varit smarta nog att hitta en unik selling point till en av afrikas bästa akademier.
Citat:

Kommer det ett bud på 40-50 kommer han säljas. Annars inte. Hove känns som en riktig jackpot nu när jag lyckats bekanta mig med spelaren lite. Jag trodde det var någon Berntsen hittat i holländsk frysbox men Hove har inte bara varit ordinarie, utan även gjort det bra. Är väl tänkt som ersättare till Valakari i första hand?
Senast redigerad av Teu 2025-02-11 kl. 10:14.
Citera
2025-02-11, 10:33
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Verkar poppis att lägga pengar på hög den här vintern.
Citera
2025-02-11, 10:50
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Aa, I think not.

Bara acceptera att ert samarbete med ASEC är förenat med relativt höga VFK:s. Ingen bryr sig, det är en smart affär ändå.
Du blandar ihop det. Det är inte Jonah Kusi-Asare nivåer. Varifrån får du all fakta? Upplys mig.

Edit: läste att du kokat soppa på spik.
Vi kan lämna det således om du inte har mer än dina egna fantasifoster att bidra med till diskussionen.
Citera
2025-02-11, 11:56
Medlem
Valvantos avatar
Citat:

Känslan är att Elfsborg säljer bort eventuellt guld. Baidoo, Ouma och nu Qasem, inga dussinlirare direkt. Visst man har fått in Olsson men de behöver verkligen stärka upp offensiven.
Senast redigerad av Valvanto 2025-02-11 kl. 12:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in