Citat:
Ursprungligen postat av
Teu
Alltså, så här; Jag har ingen aning om hur ert samarbete med ASEC ser ut i verkligheten, men om ni har satt som standard att övergångar typiskt medföljs av relativt höga klausuler skulle det verkligen vara så banalt egentligen? ASEC är en av dom bättre akademierna i Afrika, kanske rentav den bästa, och har garanterat alternativ i Europa att välja mellan när det kommer till vem dom låter agera plantskola/språngbräda in i dom större ligorna och till dom större pengarna.
Många av dessa ligor är även ligor där dessutom potentiella övergångar skulle generera betydligt högre summor än de vi typiskt ser komma ur Allsvenskan. Det är absolut inte otänkbart att ASEC skulle kunna skeppa en Touré iväg till länder som Belgien, Holland, Skottland, Tjeckien, eller till och med Portugal. Man pratar väl franska i Elfenbenskusten dessutom?
Rent teoretiskt hade det nog varit bättre för ASEC att skicka sina löften till en klubb i Belgien där en talang går för ett betydligt högre pris än en spelare som spelar i Allsvenskan. Är det då verkligen helt banalt att tänka sig att er selling point för att kunna hämta in dom bättre talangerna från en av dom bättre akademierna i Afrika för ganska låga summor är att med dessa medföljer en hög VFK? 50% av 80 miljoner blir mer pengar än 15% av 200 miljoner, liksom.
Alltså, fel kan det absolut vara, men en konspirationsteori är det knappast.
Detta är Hjelmberg till Disco:
Citat:
Var det flera större klubbar efter honom när ni värvade honom från ASEC?
– Ja, det var det. Det här var ju precis i samband med att vi ”tappat” Karim Konaté till RB Salzburg. Vi var väldigt nära att värva honom och trodde vi hade den affären klar. Det gjorde ont där och då när Salzburg kom in och tog honom i sista minuten, men de betalade väldigt mycket mer än oss.
– Men tack vare det fick vi köra på Bazou och Elohim Kaboré. Grejen var att även där var Salzburg också med och högg och ville värva duon, men då sa jag till ASEC att om vi inte kan få spelarna vi vill ha och har arbetat på en längre tid, då sätter inte jag min fot i Abidjan igen. Då blev jag riktigt förbannad kan jag säga.
– Och då insåg väl dom också att vårt samarbete var för bra för att det skulle spricka där och då.
Nu förstår jag att pudelns kärna är att du tror att Hjelmberg ljuger rätt ut om bland annat belopp och omkostnader, men tror vi är många inte bara bajare som ser att det vore ganska dumt.
Oavsett, Hammarby IF har ett samarbete med ASEC som byggts upp under lång tid och som framför allt är baserat på vår bevisade framgång i att välkomna, utveckla och värna spelare som kommer från dem. Det är inget nollsummespel och bara att sälja till en annan klubb.
Citat:
Ursprungligen postat av
mishima
Tyvärr lär de ha båda i så fall, eller Saletros till östeuropa någonstans?