Många har nämnt det i förbigående, men jag vill slå ett slag för att gå en danskurs. Det löser inte alls, men förtjänar att utvecklas lite.
Jag gick en buggkurs för en massa år sedan, och kunde efter en termin våga mig ut på socialdanser. Det kan ta några försök att få till dansandet, speciellt när det är med folk man inte känner eller som gått andra kurser, men om du tränar ordentligt borde du kunna vara helt ok inom ett år. När man väl kommit över nybörjarstadiet och börjar komma ut på tillställningar utanför sin kurs kan man träna så mycket man orkar, och då går det fort att bli bättre.
Jag vet inte så mycket om kulturen kring andra danser, men sociala danser där det dansas bugg brukar varva bugg och fox (Inte riktigt samma sak som foxtrot). Fox är en väldigt kramig dans, där man kan ha hela kropparna mot varandra om bägge är bekväma med det. Jag var singel när jag började, och hade stort utbyte av att några gånger i veckan komma ut och kramas med trevliga tjejer till musik.
Man måste vara lyhörd för hur närgången ens danspartner är bekväm med att vara, och jag tror det är en bra övning för att känna av signaler och navigera närhet även i andra sammanhang.
Är man lite seriös och lär sig dansa ordentligt är chansen också stor att tjejer man dansar med berättar det för en, vilket också skulle kunna vara en liten boost.
Till sist är det riktigt roligt att dansa, och det är även lite motion. Ser man till att välja en populär dans finns det massor av socialdanstillställningar hela tiden. När jag dansade bugg/fox gick det att dansa många gånger varje vecka, speciellt om man har bil och kan ta sig runt.
PS. Jag fokuserar på bugg/fox, men det är bara för att det är det jag känner till. Det finns säkert andra danser som är populära, men fråga någon utövare innan du börjar så du inte lär dig något obskyrt som ingen kan!
PS2. Folkdans är faktiskt också rätt trevligt, och om somrarna är det fler än man kanske tror som drar runt på spelmansstämmor, där det är bra drag nätterna igenom
Lycka till!