2024-11-08, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babakush123
Ibland ja. Kan bli distraherande, lite väl påtagligt. Kollar bort för att hålla fokus. Men det är så flytande från interaktion till interaktion så man vet liksom inte. Har du själv autism?
Nej. men jag har en bekant som har
Citera
2024-11-08, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
I exemplet i denna tråden, varför använder man inte bara extrovert och introvert? Känns som att man missbrukar ord som autism och skapar/löser ett problem när det inte är det egentligen.

Instämmer. Varför är det så viktigt med en diagnos om man anser sig vara annorlunda jämfört med andra? För att man ska få amfetaminliknande medicin som ska lösa alla problem? Eller för att kunna skylla på en diagnos om man inte beter sig som andra? Varför är det inte bara att konstatera att vi är olika personligheter? Eller att vi har blivit uppfostrade på olika sätt?

Varför har alla dessa diagnoser ploppat upp, och varför ska det vara så viktigt? En del är extroverta och andra är introverta, svårare är det inte. Om någon skulle testa mig så skulle jag säkert få en diagnos, men jag bryr mig inte.
Senast redigerad av Newton555 2024-11-08 kl. 21:21.
Citera
2024-11-08, 21:18
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Ja det låter som att du har det. Allt du skrivit tyder på det. Många tycker genuint att det är trevligt att prata med andra, de känner sig underhållna och vill att andra lyssnar när de berättar om sig själva, hur de mår, sin åsikt om något osv. Moral är starkt hos många och jag tror inte att de spelar eller är falska.
Mja, nja. De flesta har nog sett gladare ut än de egentligen känt sig eller låsats vara intresserade för att vara artiga. Jag kan nog gå så långt som att alla har gjort det, och mer därtill. Men du kanske skojade.
Citera
2024-11-08, 21:20
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Instämmer. Varför är det så viktigt med en diagnos om man anser sig vara annorlunda jämfört med andra? För att man ska få amfetaminliknande medicin som ska lösa alla problem? Eller för att kunna skylla på en diagnos om man inte beter sig som andra? Varför är det inte bara att konstatera att vi är olika personligheter? Eller att vi har blivit uppfostrade på olika sätt?
Man får inte amfetaminliknande medicin av att ha autism.
Citera
2024-11-08, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Man får inte amfetaminliknande medicin av att ha autism.

Du har helt rätt, jag tänkte väl på ADHD.
Citera
2024-11-08, 21:22
Medlem
Citat:
Mja, nja. De flesta har nog sett gladare ut än de egentligen känt sig eller låsats vara intresserade för att vara artiga. Jag kan nog gå så långt som att alla har gjort det, och mer därtill. Men du kanske skojade.

Jag märker att ibland så börjar någon prata på om helt ointressanta saker och då får man vara aktiv och styra bort från detta. Det funkar för det mesta att byta ämne till något mer intressant, men visst finns där en del personer som är okänsliga och pratar på fast de andra inte är intressade.

På något sätt kan man nog även se autism/extrover som yttrar sig tvärtemot autism/introvert. Det som kännetecknar är ett handikapp i social samverkan och en förståelse för vad båda parter gillar att prata om.
Citera
2024-11-08, 21:23
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Du har helt rätt, jag tänkte väl på ADHD.
Och jo, där kan det vara skönt med amfetaminliknande medicin, då är det ju bra att diagnoser finns så man vet.
Citera
2024-11-08, 21:24
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag märker att ibland så börjar någon prata på om helt ointressanta saker och då får man vara aktiv och styra bort från detta. Det funkar för det mesta att byta ämne till något mer intressant, men visst finns där en del personer som är okänsliga och pratar på fast de andra inte är intressade.

På något sätt kan man nog även se autism/extrover som yttrar sig tvärtemot autism/introvert. Det som kännetecknar är ett handikapp i social samverkan och en förståelse för vad båda parter gillar att prata om.
Jag har inte frågat eller bett om tips.
Citera
2024-11-08, 21:30
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Ja så klart det finns de med.
Citera
Medlem
Citat:
Jag har inte frågat eller bett om tips.

Men förlåt då, då ska jag inte störa dig.
Citera
Medlem
Det kan vara befriande att få berätta hur du är som person, för din omgivning.
Det hjälper dem också att betrakta dig med rätt måttstock.
Vi är de vi är, och bästa samarbetet får vi när vi som grupp förstår detta och anpassar oss så gott var och en kan.
Citera
2024-11-08, 21:32
Citat:
Ursprungligen postat av babakush123
Hade en ADHD diagnos sedan tidigare, men gick igenom en utredning förra året och fick då diagnosen autism.

Det märks i sociala sammanhang, speciellt på jobbet, att hur mycket människor jag än är omkring så känns det lika svårt varje gång att bry mig om att småsnacka och vara trevlig och hålla ett glatt humör hela tiden. Det verkar som falla naturligt för andra (till synes) men för mig är det en pina och jag rycker nästan till av obehag av att behöva klistra på uttryck och komma med snabba svar och frågor i en konversation.

Vet dock inte om jag bara hamnat i fel bransch bland fel folk? Måste det vara mig det är fel på? Är det så jävla ovanligt att inte vilja eller orka ha förmågan att vara trevlig? Eller tänker jag nu precis som en högfunktionell autist skulle tänka?

”Normala” människor är ju sjukt tråkiga. Jag fattar inte hur folk är, hur dem tänker, vad som får deras mage att pirra eller deras humor. Begriper inte. Jag är lite av en outsider och i vissa sammanhang är jag stolt över det. Men jag jobbar inom vården där alla ska vara som alla och alla har en sån enorm moralkompass och är otroligt friska och svenniga, och ändå otroligt falska i min mening. Så måste det vara autism liksom, fel på mig, för att jag ser igenom det och ryser av att behöva vara omkring det? Är jag helt enkelt empatistörd som inte hänger med? Eller är det dem som är empatistörda?

Oavsett om ni har autism på papper eller inte, berätta gärna om era tankar och erfarenheter. Helst om det finns någon här som genuint tycker om den sociala biten som kan bekräfta att ni är på riktigt och förklara varför. Vad är det med det normala som är så lockande? Och är folk verkligen såhär naturligt sociala och pigga eller är det kanske mer en förmåga som vissa blir bättre på? Jag är genuint nyfiken och får gärna inblick.

Vet du vad? Jag tror inte du har det minsta svårt att prata med likasinnade. Precis som att alla medium-människor på ditt jobb har lätt för att prata med… likasinnade.
Sätt dem på Nobelmiddagen bland forskare i fysik och det är de som upplevs inte kunna föra sig.
Det finns väldigt mycket att ifrågasätta inom psykiatrin som handlar om perspektiv och makt.
Som att en person som du får en diagnos som för 15 år sen gavs till utvecklingsstörda som inte kan prata, medans du är en fullt fungerande människa med IQ över snittet.
Det är minst lika mycket medium-människorna som har problem med att anpassa sig till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in