2024-11-04, 23:28
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

Så alla som pantar burkar får kvitton o sparar kvitton - i min värld hamnar dessa i ica-kassan o till ica-krämarprofit för ica tvingar dig att handla inom ett år o vägrar casha

ARV ÄR SKITBRA - MEN DÅ SKALL DET FINNAS I BOUPPTECKNINGEN - GÖR DET DET

Jadu? Om ica vägrar hre dig cash, ska du då köpa klockan på ica? Var säljs den, mellan mjölken och smöret?

Och bouppteckning skall finnas ja. Om man ska göra det lagligt.
2024-11-04, 23:32
Medlem
Citat:
Tar ett nytt exempel - snåle investeraren eller annan-har samlat guld när det var billigt
sämre smycken förlovnings- vigselringar fått från föräldrar arvegods - guld från 1970-talet o
tidigare - 18 k guld kostade under 10 kr grammet.

Tar detta o går till guldsmed o gör machohalsband a 200 gram - betalade guldsmeden utan kvitto
alt med guld.

Polisen upptäcker vid någon form av kontroll - t ex trafikontroll - tullen eller annat - fotboll t ex.

Halsbandet är stämplat nyligen o värdet ligger på över 200,000 o ser nyköpt ut

Men du kommer inte få dina smycken beslagtagna vid en trafikkontroll om allt annat stämmer. De kommer såklart titta på dina skulder, brottsregister, om du är involverad, förekommer i gängkriminalitet etc.
2024-11-04, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast jag har ingen inkomst, har inte haft det under 2023 och kommer inte få någon 2024, däremot har jag valt att vara ledig, har bara mindre uppdrag ger en inkomst på runt 30k år.

Har däremot dyra saker, som en dyr klocka.
Har aktiekonto, just nu ligger den back. in direkt kan jag inte uppvisa någon inkomst två sista åren, men har fått kapital, sålt hus köpt en 3:a brf kontant, men det var fyra år sedan.

Men tror ändå inte polisen kan lägga beslag på mina grejer. Så enbart inkomst kan man inte gå på.

Det är väl bara att titta på din historik och se att du tjänat massor med pengar för bara något år sedan. Den här lagen är till för att plocka bilar och klockor etc av gängmedlemmar i 25-30 årsåldern som kör dyr obelånad (eller avbetalar ett vansinnigt lån utan deklarerad inkomst/anställning) Mercedes värde 750k. De har inte tjänar en ärlig spänn i hela sitt liv.
2024-11-04, 23:44
Medlem
Citat:
Ny lag polisen kan plocka av folk dyra saker när som helst o var som helst.

Hur är det med Er investerare - har ni grejer typ guldrolex - o i så fall har
ni haft tillräckligt med pengar över?

En del av Er lever väl mer eller mindre på luft för att spaaraa spaara spaara
investera investera investera o tjääna tjääa tjääna

Du har nog inte riktigt förstått lagen. Mina klockor är lagligt inköpta för lagligt förvärvade medel, och det kan jag så klart visa. Polisen skulle aldrig komma på tanken att ens försöka sig på något beslag. Klockorna är så klart snyggt och prydligt uppställda till beskådan, när jag inte bär dem på armen. De är vackra prydnader, och de automatiska uren dessutom en extra eyecatcher där de roterar i sina watch-winders.
2024-11-05, 01:29
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Du har nog inte riktigt förstått lagen. Mina klockor är lagligt inköpta för lagligt förvärvade medel, och det kan jag så klart visa. Polisen skulle aldrig komma på tanken att ens försöka sig på något beslag. Klockorna är så klart snyggt och prydligt uppställda till beskådan, när jag inte bär dem på armen. De är vackra prydnader, och de automatiska uren dessutom en extra eyecatcher där de roterar i sina watch-winders.

Mina klockor är också lagligt inköpta för lagligt förvärvade medel – jag vet däremot inte hur jag idag, över 30 år senare, ska bevisa det. Jag har, förrän nu, aldrig haft lagkrav på mig att spara kvitton på saker så som klockor. Jag har sparat dem ändå, men inte i över 30 år.

Dessutom har min ekonomi gått åt helvete. Inte så att jag sitter på fattighuset eller har skulder jag inte kan betala, men jag har verkligen inte råd att köpa dessa klockor idag – särskilt inte med värdeökningen som varit på mina klockor. Då var de dyra, nu är de hutlöst dyra, om man säger så, med ett värde som ökar varje dag (-varför jag inte säljer dem, men det hör inte hit).

Visst, jag kan säkert med hjälp av Skattemyndigheten i mitt dåvarande hemland hyfsat lätt bevisa att jag hade pengar att köpa dessa klockor, för mer än 30 år sen. Tekniskt sätt lär jag då behöva muta någon i och för sig, så funkar det i detta asiatiska land, ett brott i sig.

Men jag är väldigt osäker på hur jag skulle bevisa att klockorna verkligen köptes under den period då jag hade råd med dem. Några kontoutdrag har jag inte tillgång till, har banken i mitt gamla hemland kvar sånt? Tveksamt. Vilket av korten använde jag i så fall, och vad med de jag köpte kontant, en av dem bytte jag till mig mot guld. Återigen allt vitt och legit, så väl från handlare (så långt jag vet) och mig själv.

Jag är inte ens helt hundra på vilken klocka jag köpte vilket år. Vad jag betalade är också bara på ett hum. Återigen, det var inte särskilt dyrt då. Särskilt inte för en 'övre medelklass' som mig, med svenska mått, i ett väldigt fattigt land.

Foton hade varit bra att ha på klockorna, men det har jag dumt nog börjat tagit för försäkringsbolag på senare och fattigare år. De fåtal jag hade från tiden de köptes har jag slängt.

Eftersom att jag inte bär klockorna så har jag inte heller någon som kan vittna, om det nu hade varit tillräckligt. Farfar kunde ha vittnat, de låg i hans kassaskåp en period medan jag fortfarande hade råd att köpa dem. Men han är död sen 15 år. Vem mer som eventuellt såg dem där, det vet jag inte men sannolikt visade han dem inte för någon – precis som att jag varken talar om dem eller visar dem för någon idag.

Jag vet inte, har jag rätt att behålla mina klockor?

Jag är givetvis inte "målet" med lagstiftningen. Däremot är jag orolig för att dras med i den. Nu, eller om jag säljer en klocka och köper en dyr Mercedes. Eller om jag måste utnyttja försäkringen på klockorna – då har jag helt plötsligt en sjuhelvetes massa pengar på kontot "från ingenstans".

Lagen har absolut tillkommit för att rå på den kriminella världen, men den gäller ju även mig som inte är kriminell.

Jag är ingen jurist men för mig känns det som att jag helt plötsligt ska bevisa att det inte var jag som sprängde min egen port här om veckan. Det kunde ju varit jag.

OSA.
2024-11-05, 05:06
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Har man köpt och sålt aktier så har man också ett bevis för att kunna ha sin rolex om det nu gått bra, problemet löst.
2024-11-05, 05:06
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Jag har uppnått en ålder där jag något motvilligt är beredd att acceptera ett begränsat kompromissande med rättssäkerheten för att sätta dit buset.
2024-11-05, 05:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Kan inte riktigt tänka mig i vilket scenario en laglydig person som skaffat sig något dyrt inte lätt skulle kunna visa på hur. Hur går man tillväga för köpa sig en Rolex med laglydiga pengar utan att det finns ett track record på varifrån de kommer?

Kom gärna med ett rimligt exempel.

Det finns två-tre bloggare som köpte hus i Mölndal, och hantverkarna hittade en massa guld- och platinatackor i väggen. Det har inte avgjorts än i rätten. Men det verkar som att en make (död sedan länge) fifflat med resor till- och från Schweiz/Sverige. Alltså köpt guld och platina och inte deklarerat i tullen Samt brutit mot dåvarande valutalagar/valutareglering. (Investeringsguld/platina fick man som svensk inte äga på den tiden.)
Har jag räknat ut när jag läste om detta i GP härom sommaren som gick..

Kan rätten beslagta allt med hänvisning att guldet/platinan är kontraband och tillhör staten?
2024-11-05, 06:51
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Många i den här tråden har livlig fantasi eller missförstår med flit. Varje områdespolis vet på individnivå, exakt vilka dessa lirare är. Dom har säkert en (inofficiell) lista. Bara att plocka, börjar på fredag.

Krypto-autister, svartjobbande byggare eller domedags-bunker-sparare, pizzabagaren med kitch-sms-lån- halsband eller flashbackstekare behöver inte oroa sig ett dugg.

Tror att det här kan vara början på något vackert. Tiden får utvisa om jag har fel. Något som kan sätta smolk i bägaren är några av våra aktivstjurister.

Rico nästa
Senast redigerad av Trevligt.konto 2024-11-05 kl. 07:02.
2024-11-05, 07:02
Medlem
Riddargrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Nej, det går ju inte det då lagen är utformad på så sätt att man lagt rättssäkerheten på hyllan och istället går på känsla.

Polisen tar din klocka, du är nu skyldig tills att du själv kan bevisa motsatsen, det vill säga fullständigt bakvänt rent rättssäkert.

Det är uppenbart lagen mest formulerats för att generera intäckter och sparka på dem som ligger eller ogillas. Har släktingar som delat ut sina tillhörigheter innan de gått bort, inga dokument upprättade utan en fin stund där "här får Kalle farfars klocka". Ska Kalle förlora sin farfars klocka för att den inte går att spåra? Då allt vi skriver övervakas (tack EU!) är vi nu alla "mistänkta" för vi ifågasätter styrande instans.

För de poliser som är kriminella kommer detta bli jättekul. Man får göra HR:s utan skäl OCH konfiskera "stöldgods".
2024-11-05, 07:13
Medlem
Citat:
Men dom som snålat för att köpa aktier o levt som råttor* för förhoppningen om rikedom om ett par decennier o köpt guldrolex får ju problem.

*inte ovanligt att man snålar för att spara o unnar sig en o annan lyxpryl för att orka detta - då lyxpryl som guldrolex o inte lyxbil som drar löpande stora pengar

O man kan inte köpa guldrolex för ett aktieinnehav - precis som att pensionärer inte kan äta på sitt numera värdefulla hus som de bor i

Asså vad fan pratar du om.
”Dom får problem”
Nej det får dom inte. Varför skulle dom få det?

Din jämförelse med pensionärer har ju INGET med saken att göra.

dags att sluta knarka grabben, din hjärna är helt paj.
2024-11-05, 09:06
Medlem
Citat:
Ni lever inte i verkligheten - FB investerna o mina släktingar som samlat aktier har inte levt som krösusar
en var för snål för att ha bil men lämnade radonblåbetongradhus - högsta kända pris idag 6.7 mkr o aktier för typ 3 mkr.

Alla FB investerare är inte födda med guldsked utan har rannzakat ihop sina pengar

OCH EN GULDOMEGA SEAMASTER KOSTAR 570,000 IDAG MED INFLATIONSANKDAMMSTILLÄGG OCH ANKDAMMSDEVALVERINGSAVDRAG - VAKNA FÖR HELVETE - GULDROLEX O DITO AUDEMARS ÄR ÄNNU DYRARE

Vad svamlar du om?

Äger du aktier på någon form av etablerad handelsplattform så är ditt innehav spårbart. När du säljer skattar du för vinsten, samma sak vid utdelning. Använder du sedan dessa pengar för att köpa en "GULDOMEGA SEAMASTER" så är din inkomst spårbar via din investeringshistorik och ditt inköp spårbart via ditt kvitto.

Däremot är det nog ytterst få investerare som skulle lägga en halvmiljon på en klocka som inte kommer öka i värde. Känns snarare som något som kriminella och nyrika köper. Väldigt många investerare väljer att lägga pengarna på boende och bekvämligheter, men undviker konsumtion som sticker i ögonen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in