Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-04, 14:00
Medlem
Ny lag polisen kan plocka av folk dyra saker när som helst o var som helst.

Hur är det med Er investerare - har ni grejer typ guldrolex - o i så fall har
ni haft tillräckligt med pengar över?

En del av Er lever väl mer eller mindre på luft för att spaaraa spaara spaara
investera investera investera o tjääna tjääa tjääna
2024-11-04, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

Det du nämner handlar om kriminella. Det här är ekonomi forumet. Det har inget med kriminalitet att göra. Du har postat i fel forum.
2024-11-04, 14:07
Medlem
Citat:

Då ser man ju att är ett uppbyggt kapital, sparade inkomster/löner och att täckning finns, det syns på bankkontot det som detta avser är pengar som inte funnits registrerade.
2024-11-04, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Det du nämner handlar om kriminella. Det här är ekonomi forumet. Det har inget med kriminalitet att göra. Du har postat i fel forum.

Det handlar inte om kriminella - det kan drabba vem som helst som inte kan täcka upp sina dyra prylare

Beslag kan ske utan brottsmisstankar o det är omvänd bevisbörda som gäller
2024-11-04, 14:10
Medlem
Citat:
Det handlar inte om kriminella - det kan drabba vem som helst som inte kan täcka upp sina dyra prylare

Inte alls. Du har totalt missuppfattat vad det handlar om. Är du inte generad över att du inte begriper att det handlar om kriminellas tillgångar, inte vettigt folks tillgångar?
Senast redigerad av PetterRetard 2024-11-04 kl. 14:43.
2024-11-04, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Då ser man ju att är ett uppbyggt kapital, sparade inkomster/löner och att täckning finns, det syns på bankkontot det som detta avser är pengar som inte funnits registrerade.

Men många har ju väldigt små bankkonton - samlar 25-100,000 o köper aktier o dylikt - kontot tomt
o lever på lönen som är hög eller låg o sparar lönen
- o har kanske tjänat cash vid sidan om på annat
2024-11-04, 14:11
Medlem
Citat:

Sparar man så har man ju pengar. Varför skulle polisen ta något?
2024-11-04, 14:35
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard

Nej, det gäller inte kriminella. Det gäller för de som inte kan bevisa att de är hederliga.

Polisen avgör om bevisen för hederlighet håller och delar själva ut straff. Inte som för kriminella, där en åklagare lägger fram bevis och en oberoende domare avgör om bevisen räcker för dom.

Två helt olika rättsprinciper.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-11-04 kl. 14:37.
2024-11-04, 14:39
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Men om de inte kan "täcka" sina dyra prylar så är det kriminalitet som ligger bakom.

Jag skulle dock inte köpa en töntig Rolex men jag har andra saker som är dyra. Men polisen skulle inte beslagta det eftersom jag kan visa dokumentation på att jag införskaffat det lagligt. Det kan man alltid när man införskaffat det lagligt.

Så var den knuten löst. Detta kommer bara drabba kriminellt pack och det är bra.
2024-11-04, 14:56
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Nej, det gäller inte kriminella. Det gäller för de som inte kan bevisa att de är hederliga.

Polisen avgör om bevisen för hederlighet håller och delar själva ut straff. Inte som för kriminella, där en åklagare lägger fram bevis och en oberoende domare avgör om bevisen räcker för dom.

Kan inte riktigt tänka mig i vilket scenario en laglydig person som skaffat sig något dyrt inte lätt skulle kunna visa på hur. Hur går man tillväga för köpa sig en Rolex med laglydiga pengar utan att det finns ett track record på varifrån de kommer?

Kom gärna med ett rimligt exempel.
2024-11-04, 15:58
Medlem
Varför ha töntiga flotta grejer som Rolex???
(Jag har en del grejer som t ex liten segelbåt, MEN det är sådant som jag har EXTRA användning av. Även billiga klockor visar tiden
Citat:
Men om man inte kan täcka upp sina dyra prylar så är man ju kriminell för annars finns det ju dokumentation
Citat:
Men många har ju väldigt små bankkonton - samlar 25-100,000 o köper aktier o dylikt - kontot tomt
o lever på lönen som är hög eller låg o sparar lönen
- o har kanske tjänat cash vid sidan om på annat
Än sen? Då är det ju dokumenterat att man har aktier och hur man kunde få ihop kapitalet...
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Kanske blir man av med grejerna TILLFÄLLIGT, men får ju tillbaka om man kan visa hur man haft råd med det.

((Inte taget av polisen, men jag hade en del problem att få en större överföring godkänd, men blev godkänd då jag visade upp var pengarna kom ifrån.))
2024-11-04, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Varför ha töntiga flotta grejer som Rolex???
(Jag har en del grejer som t ex liten segelbåt, MEN det är sådant som jag har EXTRA användning av. Även billiga klockor visar tiden
Men om man inte kan täcka upp sina dyra prylar så är man ju kriminell för annars finns det ju dokumentation
Än sen? Då är det ju dokumenterat att man har aktier och hur man kunde få ihop kapitalet...
Kanske blir man av med grejerna TILLFÄLLIGT, men får ju tillbaka om man kan visa hur man haft råd med det.

((Inte taget av polisen, men jag hade en del problem att få en större överföring godkänd, men blev godkänd då jag visade upp var pengarna kom ifrån.))

Men dom som snålat för att köpa aktier o levt som råttor* för förhoppningen om rikedom om ett par decennier o köpt guldrolex får ju problem.

*inte ovanligt att man snålar för att spara o unnar sig en o annan lyxpryl för att orka detta - då lyxpryl som guldrolex o inte lyxbil som drar löpande stora pengar

O man kan inte köpa guldrolex för ett aktieinnehav - precis som att pensionärer inte kan äta på sitt numera värdefulla hus som de bor i
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in