2006-09-19, 01:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Min utgångspunkt för modern tillämpning av Kristendomen ligger i Nya Testamentet. Den ceremoniella tillämpningen bland prelaterna (mässande på ett sätt som den icke-initierade inte förstår etc.) som Katolicismen uppvisar ger ett närmast löjeväckande intryck. Folk i allmänhet utövar religionen på att mer avspänt sätt. Det Lutheranska sättet är definitivt att föredra och utgör min generella referens.
Men som jag påpekat tidigare är inte lutheranismen karakteristisk för kristendomen. Eftersom den stora majoriteten av de kristna är katoliker, är det katolicismen som är representativ för kristendomen.

Den katolska liturgi du finner så löjeväckande är kristendom "in action".

Citat:
Man kan inte hänvisa till tidsepoker eller länder som tillämpar lagstiftning som tillkommit genom odemokratiskt styre
Och i hur många muslimsk-fundamentalistiska länder har lagstiftningen kommmit till genom demokratiskt styre?

Citat:
Vilket land jag anser bäst representera kristendomen?. De skandinaviska länderna som grupp men likaväl Tyskland och en rad andra eiropeiska länder.
Det där är ju sekulariserade länder. Då är det rimligare att säga att dessa länder bäst representerar sekularismen.

I Sverige är c:a 15 % av befolkningen utövande kristna. Vi var ett kristet land men är det inte längre.

G.
Citera
2006-09-19, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grottis
Det är en korrekt beskrivning av läget. Vi får hoppas att en bredare acceptans kommer att växa fram med tiden, precis som i Västvärlden (även om Bushadministrationen helst vill rulla tillbaka den utvecklingen).

Hur är det med det kristna Sveriges nutidshistoria på denna punkt? Jo, först 1979 avskaffades homosexualitet som sjukdom.

Sen finns det ju fortfarande kristna rörelser i Sverige som inte accepterar homosexualitet, t.ex. Livets Ord.

Ser man på kristenheten som helhet verkar man fortfarande vara avvaktande till homosexualitet. Påven accepterar det definitvt inte. Och ändå representerar han flest kristna. Så vi får alltså dra den slutsatsen att inte heller kristendomen -- i det stora hela -- accepterar homosexualitet den dag som är.

G.

Du verkar bara intresserad av att diskutera kristendomen. Jag föredrar att hålla mig till ämnet och diskutera islam. Och islam som religion fördömmer homosexualitet
Citera
2006-09-19, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
islam som religion fördömmer homosexualitet
Nu råkar det finnas muslimer som inte anser det.

En siffra som brukar nämnas är att 4 % av populationen är homosexuell. Med den siffran finns det 52 miljoner homosexuella muslimer i världen. Och jag är övertygad om att en majoritet av dessa har funnit ett sätt att förena sin sexuella identitet med sin muslimska tro.
Citera
2006-09-19, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Du verkar bara intresserad av att diskutera kristendomen. Jag föredrar att hålla mig till ämnet och diskutera islam. Och islam som religion fördömmer homosexualitet
Bara ett litet klargorande. Vad som fordoms av Shari'ah ar sjalva den homosexuella handlingen. Personer som ar homosexuella doms inte for deras laggning.
Citera
2006-09-19, 11:19
Medlem
chillionaires avatar
Citat:

En siffra som brukar nämnas är att 4 % av populationen är homosexuell. Med den siffran finns det 52 miljoner homosexuella muslimer i världen. Och jag är övertygad om att en majoritet av dessa har funnit ett sätt att förena sin sexuella identitet med sin muslimska tro.

JAg tror de flesta homosexuella i den Muslimska varlden inte ar troende.
Typ i Iran ar bogar accepterade bland manga "vanliga" manniskor, men de ar fordommda av religiosa ledare och sanna...
Citera
2006-09-19, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire
JAg tror de flesta homosexuella i den Muslimska varlden inte ar troende.
Det var ett ganska sensationellt påstående.

Jag har svårt att tro att 52 miljoner homosexuella muslimer, som växt upp i muslimska samhällen, inte skulle vara troende.

Sen måste man komma ihåg att islam inte bara handlar om intellektuell tro, att acceptera vissa trossatser. Islam är också ett sätt att leva, en väg att organisera sitt liv och sin vardag.
.
Citera
2006-09-19, 12:01
Medlem
Grottis

Citat:
Islam är också ett sätt att leva, en väg att organisera sitt liv och sin vardag.
Kunde inte ha sagt det battre sjalv.
Citera
2006-09-19, 12:22
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Det var ett ganska sensationellt påstående.

Jag har svårt att tro att 52 miljoner homosexuella muslimer, som växt upp i muslimska samhällen, inte skulle vara troende.

Sen måste man komma ihåg att islam inte bara handlar om intellektuell tro, att acceptera vissa trossatser. Islam är också ett sätt att leva, en väg att organisera sitt liv och sin vardag.
.

Det har du ratt i. det var ett konstigt pastande. men en del av dem ar nog inte troende. JAg tanker bara pa vad jag hort fran Iranier, de representerar ju endast Iran, men dar sa ar manga manniskor inte religiosa pa riktigt, en del latsas vara det, och de skamt som folk tycker ar roligast ar de som handlar om allah kombinerat med sex av olika slag. Typ som The Kristet Utseende gor med kristendomen.
Citera
2006-09-19, 12:28
Bannlyst
Citat:
JAg tanker bara pa vad jag hort fran Iranier, de representerar ju endast Iran, men dar sa ar manga manniskor inte religiosa pa riktigt, en del latsas vara det, och de skamt som folk tycker ar roligast ar de som handlar om allah kombinerat med sex av olika slag. Typ som The Kristet Utseende gor med kristendomen.
Det var högintressant information! Det finns en uppfattning här på forumet, en uppfattning som jag inte delar, att Iran skulle vara det land som bäst representerar islam (återigen: en fullkomligt befängd och barock tanke redan från första början).

Här får vi veta att man i stor utsträckning fejkar sin religiositet i Iran. Hur kan landet då vara representativt för religionen i fråga?
Citera
2006-09-19, 12:31
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Det var högintressant information! Det finns en uppfattning här på forumet, en uppfattning som jag inte delar, att Iran skulle vara det land som bäst representerar islam (återigen: en fullkomligt befängd och barock tanke redan från första början).

Här får vi veta att man i stor utsträckning fejkar sin religiositet i Iran. Hur kan landet då vara representativt för religionen i fråga?

Grejen ar ju att de hade "kassett revolutionen" som styrdes av fundamentalister, manga manniskor var givetvis inte sa glada av att fa fundamentalister som ledare for sitt land, manga gillar givetvis inte religionen pa grund av detta och vissa ar religiosa pa ytan (dvs ber 5 ggr per dag mm) utan att de sjalva har den overtygelsen.

Man kan val saga att styret i Iran representerar en del av islam, men jag tvivlar pa att the average Irani pa gatan gor det.

Fraga nagon med persisk bakgrund som akt tillbaka till Iran eller nagon som lever i Iran nu, Ungdomarna gar ut pa illegala clubar (underground), bogar brukar vara dansare pa brollop, folk gar ner sig i prostitution och droger... allt detta ar ju haram.

Och sakerligen ar det pa liknande satt, under ytan, i de flesta muslimska lander...
Citera
2006-09-19, 12:37
Bannlyst
Citat:
Grejen ar ju att de hade "kassett revolutionen" som styrdes av fundamentalister, manga manniskor var givetvis inte sa glada av att fa fundamentalister som ledare for sitt land, manga gillar givetvis inte religionen pa grund av detta och vissa ar religiosa pa ytan (dvs ber 5 ggr per dag mm) utan att de sjalva har den overtygelsen.
Jo, det har varit min övertygelse hela tiden att det är de styrande, icke-demokratiskt tillsatta som propagerar för religiös fundamentalism. Det är deras sätt att dels befästa makten, dels hålla ihop samhället.

Opposition slås ner, därför att det skulle "strida mot islam". Men det är förstås mullornas högst personliga tolkning, som de gör för att tjäna egenintresset.

Jämför med Sovjetunionen. Ledarskiktet var dogmatiska kommunister men den ryske mannen och kvinnan på gatan ryckte på axlarna, skämtade och dealade västerländska kläder i skydd av något hörn bland Kremls murar.
Citera
2006-09-19, 12:42
Medlem
Citat:

Vi är nog överrens om att det finns massor av homosexuella muslimer i världen. Visst finns det också dem som försöker förena sin läggning med sin tro, vilket jag skrev tidigare. Dock är islam som religion mot homosexualitet, eller egentligen homosexuella handlingar som nutid påpekar. En överväldigande majoritet av världens muslimer skulle fördöma homosexuella handlingar, det kommer man inte ifrån. Låt oss dra en jämförelse: Katolska kyrkan är ungefär lika stor som islam, alltså borde finnas runt runt 50 milj homosexuella katoliker om vi nu godtar din beräkning. Är det en indikation på att katolicismen accepterar homosexualitet? Nej naturligtvis inte, samma sak gäller islam
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in