2006-08-21, 15:03
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Ditt sympatiska sätt att hävda rätten att kritisera en religion (inte utövaren av den) borde vara självklart för alla som lever i ett öppet, demokratiskt samhälle. Man skulle kunna resonera som så att den Gud och de bud som inte tål att diskuteras inte heller är värda att tas på allvar. Själv försöker jag ingjuta i min familj dels det viktiga i att leva efter den kristna etiken, även om man har en naturvenskaplig inställning till skapelsen (dvs. inte besjälas av tron på ett högre väsen som alltings ursprung). Om man, av något inkrökt skäl, samtidigt skulle strypa rätten att diskutera etiska frågor (oavsett ursprung), som i muslimska länder, hamnar man helt fel.

Som du antytt, är ett av problemen med Islam som religion att den av sina utövare (främst mullorna själva) i sina grunddrag inte anses tillåten att kritisera. Det är just det som gjort att Islam aldrig kunnat geomgå någon utveckling i form av en reformation. Därför håller Islam envist kvar en rad primitiva rester (1400 år gamla anor) som bl.a. ligger bakom den grymma strafflagstiftning som vi i väst vänder oss mot. Skulle man undantagsvis välja att utvidga kritiken mot Islam, även mot dess utövare, skulle det vara att lyfta fram de inpiskade muslimernas försvar för de grymheter som i religionens namn tillämpas.

Inom de kristna kretsarna har rättigheterna och därmed möjligheterna att diskutera kristna frågor varit betydligt större än bland muslimerna. Ett av de positiva resultaten -Martin Luthers reformation - har för västvärlden betytt oerhört mycket för utvecklingen. I motsats till den har de muslimska länderna i viktiga avseenden strypt utvecklingen, såväl den etiskt/samlevnadsmässiga som den av direkt, praktisk betydelse för det materiella välståndet. Muslimers försök att förklara den oerhörda skillnaden mellan den materiella utvecklingen i öst och väst, brukar ofta baseras på att väst utnyttjat öst, inte att muslimska länder genom Islam hållits tillbaka i de flesta av de avseenden som möjliggjort skapandet av moderna samhällen. De muslimska makthavarnas metod att inom de egna befolkningarna vända uppmärksamheten från de egna misslyckandena, är som bekant att fukusera på vad de betraktar som "djävulens anhang" (judarna/Israel och dess understödjare USA).

Resonemanget är inte Fullt så OT, som det i förstone kan verka. Muslimer i Sverige influeras, utan att vara medvetna om det, av religionen och vad de sedan barnsben pumpats fulla med, vilket ofta gör debatten med dessa svårt beskuren.
Jag delar ditt resonemang till fullo. En religion som inte tål att kritiseras är inte en religion att följa. Gud vill inte ha blinda får utan självständiga och tänkande individer, som på eget bevåg väljer att tjäna Honom.

Det finns mer moderata krafter inom islam men under det rådande hotfulla klimatet i deras respektive hemländer motverkar en mer positiv utveckling.
Citera
2006-08-21, 15:10
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av islameurope
...
De förklaringar (tolkningar) du hittills kommit med, bekräftar bara verkligheten bakom västvärldens generellt negativa syn på Islam, som varande en synnerligen primitiv religion. Den bidrar uppenbarligen till att uppmuntra de primitiva drifterna som människan har kvar av reptilhjärnan.

Tyvärr vill du f.ö. göra troligt att de mildare av dina förklaringar skulle gälla alla muslimska länder. Det är tyvärr helt missvisande, eftersom de mest fruktansvärda missdåd i Islams namn (strafflagstiftning som vittnar om den grymhet som Koranen inducerar) ständigt förekommer i muslimska länder. En religion som uppmuntrar lagstiftarna till att utforma lagstiftningen så att den, i modern tid, resulterar i sadistisk, offentlig kroppsbestraffning, t.ex. stening till döds, är inte värd annat än avsky. Det visar att den primitivitet som rådde människor emellan för 1400 år sedan konserverats av Islam, vilket i sin tur pekar på problemen som varje företrädare för den religionen har, när det gäller att tolka och försvara Koranen och dess budskap.

P.S.
Som vanligt finns anledning att påpeka: Kritiken mot Islam som religion innebär självklart inte att den enskilde muslimen skall ta åt sig. Muslimer som insupit religionen med modersmjölken har självklart svårt att värja sig både mot den och icke-muslimsk kritik.
Citera
2006-08-21, 16:38
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vettochetikett
Ni ser anständigare ut än oss turkar?
Vi är mer anständiga ut än alla muslimska folk. Inklusive turkar. Tro mig, det är inte syrianer som har dåligt rykte i världen, det är turkar. När man snackar om fula och äckliga invandrare brukar man säga "turkar", varför tror du de flesta svenskar kallar andra invandrare för "turkar", jo det förknippas med smuts och oanständighet! skojare.

Citat:
Haha det roligaste jag hört på länge. Nu ska vi inte gå in på person(ras)angrepp eftersom jag kan käka dig med ett enda ord: Näbbar!
Våra näsor är det inget fel på, det är inget som kännetecknar just syrianer, det är mer iranier. Men å andra sidan är fysiska defekter inget man kan göra nåt åt, det är nåt man föds med och absolut inget att prata om, eftersom du kriticerar Guds skapelse. Även om turkar är bland de fulaste människor - om vi nu ska diskutera kesmetik - på jorden. Men däremot kan man påpeka andedräkter eftersom andedräkt faktiskt ÄR nåt varje individ kan göra nåt åt, men ändå gör inte turkarna nåt åt sin kebab-andedräkt. Allt som krävs är en tandborste för 12:90 och tandkräm för 25 på ICA så slipper folk i er omgivning lida. ...för att inte tala om konceptet "Turk-dusch", varför tror du att det kallas så för? Är det inte för att turkar inte duschar så ofta, utan istället drar en turk-dusch - alltså sprayar lite parfym på bajslukten istället för en riktig dusch .

Herregud du skulle aldrig ha avslöjat att du va turk!

Citat:
Hur känns det att gå runt med meter långa pinocchio-liknande näsor, är det inte ansträngande för kroppsballansen? (Var bara tvungen)
Jag kan tyvärr inte uttala mig om det eftersom min näsa är perfekt. Likaså 95% av alla syrianer jag känner. Men jag kan ju fråga nästa gång jag stöter på någon med stor näsa.

Jag tror faktiskt att du är fett avundsjuk på syrianer. Du vill va en syrian för du vet hur snygga brudar vi har, och hur bra vi har det. Du vill också ha nåt att skryta om, och som det ser ut nu så är Turk inget att skryta om direkt
Citera
2006-08-21, 16:44
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Jag försöker följa Islam så mycket jag kan jag gör mitt bästa.

Nej jag har inte rätt att slå min fru vart har du fått det i från?
Era hustrur är för er som en åker; beträd därför er åker, när och som ni önskar - men sörj först för era själar.
Sura 2:223

Hustrun har, som sig bör, rättigheter mot mannen motsvarande dem han har mot henne; hans rätt ligger dock ett steg framför hennes.
Sura 2:228

Och tag två av era män till vittnen; finns inte två män till hands, tag då en man och två kvinnor bland dem ni godkänner som vittnen.
Sura 2:282

Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan överge dem i sängen, sedan får ni slå dem.
Surah 4:34
Citera
2006-08-21, 18:10
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
Era hustrur är för er som en åker; beträd därför er åker, när och som ni önskar - men sörj först för era själar.

Sura 2:223

Hustrun har, som sig bör, rättigheter mot mannen motsvarande dem han har mot henne; hans rätt ligger dock ett steg framför hennes.
Sura 2:228

Och tag två av era män till vittnen; finns inte två män till hands, tag då en man och två kvinnor bland dem ni godkänner som vittnen.
Sura 2:282

Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan överge dem i sängen, sedan får ni slå dem.

Surah 4:34
Ungefär dessa avsnitt har jag själv sökt få muslimer på forumet att lämna synpunkter på. Det har dock aldrig kommit någon vettig sådan. Inte heller islameurope lär kunna prestera sådan, hur han än försöker tolka om och mildra texternas uppenbara innebörd. Vad muslimska män eller mullor osv. försöker påstå (eller kvinnor hoppas på och intala sig), är och förblir Islam en i grunden kvinnofientlig religion. Kvinnor/slavar kan i många avseenden sättas likhetstecken mellan. Det finns alltför många vittnesmål kring den kreatutsliknande behandling som muslimska kvinnor får utstå för att motsäga detta.
Citera
2006-08-21, 19:56
Medlem
Citat:
Vi är mer anständiga ut än alla muslimska folk. Inklusive turkar. Tro mig, det är inte syrianer som har dåligt rykte i världen, det är turkar. När man snackar om fula och äckliga invandrare brukar man säga "turkar", varför tror du de flesta svenskar kallar andra invandrare för "turkar", jo det förknippas med smuts och oanständighet! skojare

Våra näsor är det inget fel på, det är inget som kännetecknar just syrianer, det är mer iranier. Men å andra sidan är fysiska defekter inget man kan göra nåt åt, det är nåt man föds med och absolut inget att prata om, eftersom du kriticerar Guds skapelse. Även om turkar är bland de fulaste människor - om vi nu ska diskutera kesmetik - på jorden. Men däremot kan man påpeka andedräkter eftersom andedräkt faktiskt ÄR nåt varje individ kan göra nåt åt, men ändå gör inte turkarna nåt åt sin kebab-andedräkt. Allt som krävs är en tandborste för 12:90 och tandkräm för 25 på ICA så slipper folk i er omgivning lida. ...för att inte tala om konceptet "Turk-dusch", varför tror du att det kallas så för? Är det inte för att turkar inte duschar så ofta, utan istället drar en turk-dusch - alltså sprayar lite parfym på bajslukten istället för en riktig dusch .

Herregud du skulle aldrig ha avslöjat att du va turk!

Jag kan tyvärr inte uttala mig om det eftersom min näsa är perfekt. Likaså 95% av alla syrianer jag känner. Men jag kan ju fråga nästa gång jag stöter på någon med stor näsa.

Jag tror faktiskt att du är fett avundsjuk på syrianer. Du vill va en syrian för du vet hur snygga brudar vi har, och hur bra vi har det. Du vill också ha nåt att skryta om, och som det ser ut nu så är Turk inget att skryta om direkt

Hahaha my eyes can't believe what they've seen! Jag hoppas du skojar med det här inlägget, för i annat fall, så är du riktigt jävla pantad eller allmänt efterbliven.

Humm låt mig börja: "Vi har snygga brudar", "Vi syrianer har inget dåligt rykte", "Våra näsor är det inget fel på", "95% av alla syrianer har normala näsor"? Haha helt ärligt, vad är detta för trams, 100% ren lögn.

"Vi har snygga brudar" - Om du föredrar kvinnor med avlånga falkar till näsor så säger jag bara, go for it! Fråga vilken svensk som helst i detta samhälle vad det är som är utstickande/igenkännande för en syrian <'>======>

"Vi syrianer har inget dåligt rykte" - Näää tjena, fråga vem som helst i Sverige om vad de tycker om ställen som Södertälje, Märsta med mera där syrianer incest-förökar sig som myror. Syrianer har ju förfan det värsta ryktet man kan ha i ett land, säg mig vem på rak hand som gillar syrianer, haha helt seriöst alltså.

"Våra näsor är det inget fel på - 95 % har normala" - Jo tjena, och jag har precis gått o vunnit 75 miljoner på Jackpot!

Och anledning (som jag allt för ofta tagit upp) till att svenskar kallar utlänningar för turkar beror på att det var turkar som var en av de första folkslagen som invandrade till Sverige. Landet har tillhört ett av de största i världen och alla vet ju vad som händer när ett land har mkt makt, det tillför mkt hat. Kolla bara på hur många länder det är som hatar USA.

Sen att det var en turk som hade samlag med din mamma, är en annan femma. Sanningen svider, inte sant?
Citera
2006-08-21, 20:39
Medlem
illums avatar
Citat:
Men svaret på din fråga är: Jag kan lämmna Islam när jag vill utan att vara rädd för att någon ska mörda mig. Har tidigare i mitt liv lutat mer åt kristendomen än åt Islam. Varför skulle jag bli dödad för att jag överger islam jag frågar dig det istället?
Tja du, du kan väl börja med att läsa lite eller?
Citat:
It is not legal [to spill] the blood of a Muslim except in one of three cases: the fornicator who has previously experienced legal sexual intercourse (i.e. with one’s husband, wife, etc.), a life for a life and one who forsakes his religion and separates from the community. (Recorded by al-Bukhari and Muslim.)
Citat:
Whoever changes his religion is to be killed. (Recorded by al-Bukhari and others.)
Läs gärna hela skitsnacket här om hur det är helt rätt att döda avfällingar: http://www.islamhouse.com/en/articles/apostasy.htm
Citera
2006-08-21, 21:13
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Alla religioner bör smutskastas. Vakna upp, vi lever på 2000-talet. Livet är för kort för att kastas bort på trams.
Citera
2006-08-21, 21:30
Medlem
systems avatar
Upptäck Islam - innan Islam upptäcker dig.
Citera
2006-08-21, 21:43
Bannlyst
Citat:
[b]Presentation av Islam

Smutskastningen av Islam har pågått för länge. Har ni redan fördomar mot islam eller frågor om Islam får ni gärna ställa dem här.

Upptäck Islam? När ni själva är så splittrade?

Smutskastning av Islam? Varför smutskastar Koranen andra religioner och citat har fördomar mot dom?

Sluta överdriva med begreppet smutskasta när muslimer gör det minst lika bra när det inte passar dom

Det ni klagar andra smutskastar islam och muslimer smutskastar ni judar
Citera
2006-08-21, 22:20
Medlem
Sir_Niclass avatar
Citat:
När man snackar om fula och äckliga invandrare brukar man säga "turkar", varför tror du de flesta svenskar kallar andra invandrare för "turkar", jo det förknippas med smuts och oanständighet! skojare.
Stämmer förstås inte. När man på t ex 70-talet råkade få syn på en svartmuskig, så var det mycket sannolikt att vederbörande var turk, eftersom turkarna utgjorde en stor del av arbetskraftsinvandringen på 60-70 -talet. Det där hängde sedan kvar på 80-talet, då "övriga" muskingar kom på att konungariket Sverige verkade bra att åka till. Och på den vägen är det.
Citera
2006-08-21, 22:30
Medlem
Erk Swedes avatar
Smutskastning av Islam

Islam smutskastas inte !!!!.
Det är utövarna som hela tiden visar att de är totala idioter som skiter i alla utom sig själv och sin relation till gud.
Och Islams gud älskar blod över allt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in