2006-08-20, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Så turkar har inte stora näsor? Finns ju något som kallas turknäsa

Inte särskilt mycket större än vad tex en svensk eller norsk har. Sen att ni svenskar döpt stora näsor till "turknäsor" beror ju på att ni är så handikappade att ni tror att alla utlänningar är turkar. Ser ni en Chines råna en butik så säger ni att ni nyss såg en turk råna en butik. IQ-fiskmås med andra ord.
Citera
2006-08-21, 00:54
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vettochetikett
Det folk här inte förstår är att Terrorister är något helt eget och har ingen som helst koppling till Islam. Om man läst Koranen så förstår man vad jag menar.
Man får förmoda att ledarna i de muslimska länder som underhåller terrororganisationerna också läser Koranen!
Citera
2006-08-21, 01:09
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSound
asså era HOROR, ni tror att bara för attt Talibaner dödar folk som inte har på sig sjalar är MUSLIMER och att ALLA MUSLUMER gör så och att det STÅR i KORANEN e fel fattar ni väl.
Du verkar inte särskilt insatt. Har du hört talas om Sunni-islam (80-85% av världens muslimer) och Shia-islam (10-15%)? Skillnaden mellan dem är inte att de läser olika koraner, de läser samma. Hur kommer det sig då att de är olika? Joooo, för att de läser olika hadither exempelvis.

Argumentet "det står inte i koranen" fungerar bara på okunniga. Bildförbudet står inte heller i koranen, men varför blev muslimer upprörda ändå?

Och nu till det roliga, det talibanerna gör står i haditherna, alltihop! Hur det är fard (obligatoriskt) med en massa skit, kvinnor som ska behandlas som underlägset avelsboskap, dödsstraff för homosexuella handlingar, dödsstraff för avfällingar, dödsstraff för hädare, plikt för alla muslimer att deltaga i eller stödja jihad, hederskulturen, hatet mot demokrati och frihet, alltihop.

Du får lära dig mer om islam ärligt talat.
Citat:
Ursprungligen postat av NoSound
Bara för att t.ex IRAK har dödsstraff om man inte tror på gud betyder det inte att ALLAH har sagt så.
Lär dig lite mer om sharia. Muhammed har sagt att Allah tycker det och den lögnen tror ju muslimer på. Sunnah och fiqh du vet, du har väl hört talas om orden i alla fall?

Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Ditt eget val är väl det bästa exemplet? Du valde ju att vända ryggen åt Gud, och det var ett frivilligt val. Om du istället hade valt att vänta dig till Gud så hade det också varit ett frivilligt val.
Jag visste väl att du var muslim som låtsas vara auktoritet inom religion.
Citera
2006-08-21, 07:07
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Ditt eget val är väl det bästa exemplet? Du valde ju att vända ryggen åt Gud, och det var ett frivilligt val. Om du istället hade valt att vänta dig till Gud så hade det också varit ett frivilligt val. Dvs. allt man gör, från ett materiellt perspektiv, är alltid grundat i ett frivilligt val - och detta oavsett hur många gruvliga straff som än uppräknas. Det är t ex lckså ett frivilligt val att citera en text som bara syftar till att svartmåla något/något trots att man vet att källan är uttalat fientlig till ämnet. Sen kan man ju alltid ifrågasätta hur kristet det är att medvetet använda sig av sådana knölpåkar.
Problemet med det du anför är när en text ses som Allahs ord och att påbuden är för evigt, så kommer man inte undan med en mer liberal tolkning som att källan huvudsakligen är emot det. Det innebär annars att källan är motstridig och då kan man ifrågasätta dess trovärdighet. Att vända sig bort från Allah gör att kättaren drar på sig Hans vrede och att han skall dö.

Ifall jag vänt mig bort från Gud? Det får stå för dig fast Bibeln är väldigt tydlig med att man inte skall fördöma andra för du är inte medveten om en annan persons hjärta och sinnelag. Utifrån detta kan man fråga sig med tanke på din fördömelse vem som vänt ryggen åt Guds bud.
Citera
2006-08-21, 12:23
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
...
Ditt sympatiska sätt att hävda rätten att kritisera en religion (inte utövaren av den) borde vara självklart för alla som lever i ett öppet, demokratiskt samhälle. Man skulle kunna resonera som så att den Gud och de bud som inte tål att diskuteras inte heller är värda att tas på allvar. Själv försöker jag ingjuta i min familj dels det viktiga i att leva efter den kristna etiken, även om man har en naturvenskaplig inställning till skapelsen (dvs. inte besjälas av tron på ett högre väsen som alltings ursprung). Om man, av något inkrökt skäl, samtidigt skulle strypa rätten att diskutera etiska frågor (oavsett ursprung), som i muslimska länder, hamnar man helt fel.

Som du antytt, är ett av problemen med Islam som religion att den av sina utövare (främst mullorna själva) i sina grunddrag inte anses tillåten att kritisera. Det är just det som gjort att Islam aldrig kunnat geomgå någon utveckling i form av en reformation. Därför håller Islam envist kvar en rad primitiva rester (1400 år gamla anor) som bl.a. ligger bakom den grymma strafflagstiftning som vi i väst vänder oss mot. Skulle man undantagsvis välja att utvidga kritiken mot Islam, även mot dess utövare, skulle det vara att lyfta fram de inpiskade muslimernas försvar för de grymheter som i religionens namn tillämpas.

Inom de kristna kretsarna har rättigheterna och därmed möjligheterna att diskutera kristna frågor varit betydligt större än bland muslimerna. Ett av de positiva resultaten -Martin Luthers reformation - har för västvärlden betytt oerhört mycket för utvecklingen. I motsats till den har de muslimska länderna i viktiga avseenden strypt utvecklingen, såväl den etiskt/samlevnadsmässiga som den av direkt, praktisk betydelse för det materiella välståndet. Muslimers försök att förklara den oerhörda skillnaden mellan den materiella utvecklingen i öst och väst, brukar ofta baseras på att väst utnyttjat öst, inte att muslimska länder genom Islam hållits tillbaka i de flesta av de avseenden som möjliggjort skapandet av moderna samhällen. De muslimska makthavarnas metod att inom de egna befolkningarna vända uppmärksamheten från de egna misslyckandena, är som bekant att fukusera på vad de betraktar som "djävulens anhang" (judarna/Israel och dess understödjare USA).

Resonemanget är inte Fullt så OT, som det i förstone kan verka. Muslimer i Sverige influeras, utan att vara medvetna om det, av religionen och vad de sedan barnsben pumpats fulla med, vilket ofta gör debatten med dessa svårt beskuren.
Citera
2006-08-21, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
]Jag har ännu inte fått ett svar på min fråga beträffande ditt påstående att "islam är en frivillig relation mellan en individ och hans Skapare";

Hur kan du säga att det är en frivillig relation när straffet för att vända Allah ryggen är döden? Är det ett förhållande med jämvikt?

Jag är ledsen att jag inte kan svara på alla inlägg här eftersom jag jobbar ganska mycket.

Men svaret på din fråga är: Jag kan lämmna Islam när jag vill utan att vara rädd för att någon ska mörda mig. Har tidigare i mitt liv lutat mer åt kristendomen än åt Islam. Varför skulle jag bli dödad för att jag överger islam jag frågar dig det istället?
Citera
2006-08-21, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av islameurope
Men svaret på din fråga är: Jag kan lämmna Islam när jag vill utan att vara rädd för att någon ska mörda mig. Har tidigare i mitt liv lutat mer åt kristendomen än åt Islam. Varför skulle jag bli dödad för att jag överger islam jag frågar dig det istället?
Du är uppenbarligen inte insatt i vad som händer i världen inom Islams gränser
Citera
2006-08-21, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Sant men mohammed missuppfattade doktrinen med treenigheten, vilket gör att många muslimer tror att jesus, jehova och heliga anden är tre gudar dock så är detta fel, ty de är bara en person på något konstigt sätt.

Dock är den doktrinen fel och har hedniskt ursprung.

Min fråga till dig är, var Alexander den store en god muslim som dog vid hög ålder?

Har du rätt att slå din fru?

Är du rättrogen alltså följer du hadditerna? Med hygienen och alt?

Jag försöker följa Islam så mycket jag kan jag gör mitt bästa.

Nej jag har inte rätt att slå min fru vart har du fått det i från?

Kvinnans ställning och rättigheter
Kanske ett av de mest missförstådda begreppen i Islam idag är kvinnans ställning och roll. Många seder i den muslimska världen idag är bara traditioner och har ingenting med Islam att göra. Faktum är att Islam förde med sig revolutionerande förändringar för kvinnors rättigheter. För första gången förklarades kvinnans själ uttryckligen i en helig bok vara jämställd med mannens (K 4:1). Belöningar och plikter tilldelas dem båda lika (K 3:195).

Kvinnor fick fullständigt ekonomiskt oberoende före och efter giftermålet. De har ingen skyldighet att dela familjens utgifter; mannen bär det fulla ansvaret, oavsett hur rik hans fru må vara. Den muslimska kvinnan har rätt till en gåva från sin man vid giftermålet. Hon bestämmer dess värde och hon kan välja att använda den som hon vill.

Islamisk lag gav kvinnan rätten att välja sin man och att ta initiativ till skilsmässa. Muslimska flickor har rätt till utbildning, och det är en plikt för dem som uppfostrar dem att ge dem möjlighet till utbildning.

I Islam är både män och kvinnor berättigade till en specificerad andel av sina avlidna föräldrars eller nära släktingars kvarlåtenskap (K 4:7), medan tills för inte länge sedan hela arvet gick till äldste sonen i vissa västländer. Båda könen har rätt till jämlikhet inför lagen och inför domstolar. Rättvisa är könlös (K 5:38, 24:2, 5:45). Kvinnor har egen rättskapacitet i ekonomiska och andra frågor (däremot fick inte kvinnor i Europa rätt till självständigt ägande förrän under senare delen av 1800-talet och på 1900-talet).

Den generella regeln i socialt och politiskt liv är att män och kvinnor deltar i och samarbetar om offentliga angelägenheter (K 9:71). Det finns tillräckligt med historiska bevis för att muslimska kvinnor deltagit i val av styrande (en rättighet som västerländska kvinnor uppnådde först nyligen), i offentliga frågor, i lagstiftning, i ledande positioner, som lärda och i undervisning, och till och med på slagfältet. I Islam har kvinnor till och med rätt att direkt ifrågasätta sitt statsöverhuvud, vilket är tydligt i historien.

Väst har under senare år ställt sig undrande till den Muslimska kvinnans klädregler. Principerna för passande klädsel och uppförande för män och kvinnor baseras på Koranen (24:30-31, 33:59, 33:32) och Sunnah, och det finns gudomlig visdom bakom dem. De är inte restriktioner påtvingade av män eller socialt. Muslimska kvinnor bär "hijab" (att täcka hela kroppen utom ansiktet och händerna när hon är ute bland folk) utifrån kärlek till och lydnad inför Allah. Genom att klä sig så blygsamt tvingar en kvinna andra att bedöma henne utifrån hennes intellekt, snällhet, integritet och personlighet, med andra ord utifrån henne själv. Hon värderas inte längre bara efter sitt utseende. Den kvinna som tar på sig Islams fina klädsel är förvisso inte förtryckt; snarare är hon befriad.

Män måste också klä sig blygsamt, även om de inte behöver täcka lika mycket av kroppen. Västerländsk kultur lär att om saker och ting ska vara rättvisa mellan könen måste de vara identiska. Även om båda två är lika i Allahs ögon erkänner Islam att de är fysiskt, biologiskt och emotionellt olika, och därför är vissa delar av livsföringen olika för var och en.

1 1400 år har Islam gett kvinnan rättigheter som hon berövats i andra religioner och som kvinnor i Väst genom en lång kamp först nyligen börjat uppnå.
Citera
2006-08-21, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Du är uppenbarligen inte insatt i vad som händer i världen inom Islams gränser

Jag har vart i många muslimska länder har du det?

Lyssna inte på allt du hör på TV.
Citera
2006-08-21, 14:40
Medlem
Säg mig, Bibeln förut var hyffsat lik Koranen yeah?
Sen ändrades den bara sådär? Av nån jävel?
Grisen var smutsigt djur i bibeln, alkohol var dåligt o sånt.
Sen nu står det inte i Bibeln av nån slags "NYA TESTAMENTET 2006" 07 kommer väl oxo snart kanske de blir nån fin Uppdatering

Islam är ett,Koranen är Instruktionsboken och INGET dåligt finns inom ISLAM för att det är vissa FOLKGRUPPER som förstör och hittar på och ska brinna i Helvetet för Evigt.
Citera
2006-08-21, 14:53
Bannlyst
Citat:
Jag har vart i många muslimska länder har du det?

Lyssna inte på allt du hör på TV.
Så länge det är något negativt om islam, eller hur? Annars är det väl okej att lyssna på det man hör på TV?
Citera
2006-08-21, 14:57
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Jag är ledsen att jag inte kan svara på alla inlägg här eftersom jag jobbar ganska mycket.
Ber om ursäkt för att jag framhärdade oblygt. Har full förståelse för att du inte har tid.

Citat:
De 5 centrala madhhabs inom islam tolkar Allahs vilja som så att den som vänder sig bort från islam skall straffas med döden.

Läser man sura 9:7-14 som utspelar sig under Hajj. De som då kämpade mot Gud och Guds folk fick en respit på max fyra månader. Under den tiden fick de kontemplera över islam, accepterade de islam blev de förlåtna, ville de lämna landet fick de lämna landet. De som dock inte ville lämna landet skulle dock bekämpas med svärdet. Detta handlar inte om ett specifikt politiskt klimat för den tiden utan det stod klart att de som först bekänner islam och sedan förkastar det skall bekämpas med svärdet.

Jag har varit där du var en gång. Jag var väldigt nära att konvertera till islam och förkastade kristendomen. Dock blev det kristendomen till slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in