Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
...
Eftersom du missade andemeningen i mitt inlägg lägger jag först in ursprunget (mellan linjerna) med ytterligare förtydligande i efterhand (understrykning på punkter viktiga för förståelse):
__________________________________________________ _________________
På mitt påpekande:
"Det är ju direkt löjeväckande att tro ett högre psyke (Gud eller människa) besluta att man som straff för en kvinna, som inte täcker sitt hår med tyg, skall utdöma 20 piskstraff" undrar du:
Citat:
"Hänvisa till källa var det står i islamskällor, tack!"
Som djupt troende, menar du tydligen att de mullor och lagstiftare som stiftat de muslimska lagarna inte representerar högre psyken? I sådant fall kanske vi är överens om att ansvariga, med nödvändighet måste ha representerat de mest primitiva, manschauvinistiska psykena.
F.ö. har dessa ansett sig ha stöd i de religiösa källorna, då de perversa lagarna i den muslimska strafflagen stiftades. Om du inte instämmer i detta uppenbara, verkar just den delen av diskussionen närmast omöjlig att forsätta. Ditt påstående om att endast fyra fall av stening efter otrohet på 400 år förekommit, kan knappast stämma. Antalet utdömda straff har f.ö. ingen betydelse. Svårt att förstå varför du så enträget försöker försvara grymhet och sadistiska, muslimska lagstiftare och lagar med att vissa av dessa sällan tillämpas
__________________________________________________ ___________________
Eftersom du inte uppfattade andemeningen upprepar du nu:
Citat:
Därpå frågade jag dig hänvisa VAR i islamskällor står det att det är så!
Mitt förtydligande
Som i andra länder, har strafflagstiftningen i muslimska länder gamla anor - bl.a. i de stycken som stipulerar kroppsstraff av olika slag. Lagar stiftas av naturliga skäl främst av människor. Några detaljer, som skulle täcka alla upptänkliga situationer under alla tidsepoker, kan man ju inte räkna med att hitta i de religiösa skrifterna. Koranen är dock full av tips på hur otrogna bör behandlas. Därför krävs just inte särskild mycket fanatasi hos lagstiftarna för att implementera dessa på olika brottsrubriceringar,
även i modern tid.
Uppenbarligen har de lagstiftare som ursprungligen utformat lagarna ansett sig ha stöd i religionen. På samma sätt har strafflagar, som bibehållits i modern tid, av dagens mullor, politiker och lagstiftare betraktats överensstämma med Islam. Det innebär, som jag tidigare antytt, att alla dessa helt enkelt drivits av primitiva, djuriska instinkter och tytt Koranen enligt de mest fundamentalistiska sättet. De kan ju inte försvara sig med att andra får ansvara för lagar och bakomliggande tolkning. Hade de ansett lagarna felaktiga skulle de ju ha avlägsnat dessa.
Ditt önskemål till referenser i islamkällor blir alltså den muslimska lagstiftning som tillämpas idag. Vad gäller de 20 piskrappen för kvinnor som upprepade gånger slarvat med att täcka huvudhåret finns i varje fall denna lagstiftning i Iran, där den också tillämpas. I muslimska länder finns fortfarande blodiga exempel på strafflagstiftning i form av offentlig stening till döds, piskning skiljande av kroppsdelar (fingrar, händer etc.).
IbnHazm! Till min glädje har jag noterat att du, på punkt efter punkt i dina svar på andra debattörers frågor, ansett många "renläriga" punkter i den muslimska världen oacceptabla. Det betyder att du direkt, faktiskt kritiserar de muslimska makthavarnas sätt att tillämpa religionen. Förhoppningsvis har du i dessa fall inte fallit för frestelsen att, med avsikt att mildra intrycket, svara på ett politiskt korrekt sätt.