2006-08-26, 23:34
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filur2k
Om Islam förbjuder homosexualitet, varför skapade Allah dom för?
Enligt islam är homosexualitet inte är något Allah Swt skapat.
Citera
2006-08-26, 23:37
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire
Nej, jag är inte medveten om detta då jag inte har läst mycket i koranen. Det finns kristna homosexuella präster... Vissa kristna samfund och delar av den krista världen har mer eller mindre accepterat homosexuella, trotts att det finns delar av bibeln som fördömmer homosexualitet, så varför skulle inte Islam kunna acceptera det?
Det verkar som om det är folk som ska hitta på religionen och inte den som uppenbarat den? Judendomen har inte heller accepterat homosexualiteten, vad är skillnaden?
Citera
2006-08-26, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Enligt islam är homosexualitet inte är något Allah Swt skapat.

Så det är djävlulen? Men hur kommer det sig?
Citera
2006-08-26, 23:41
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Gud/Allah skapade möjligheten för människor att välja det goda respektive onda i livet. Att folk sedan väljer att vända Gud/Allah ryggen är oftast inte ett resultat av djävulen utan på människans eget bevåg
Citera
2006-08-26, 23:42
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krof
bögar (och de flesta andra f.ö) brukar ju tolerera er muslimer, kan inte "ni" (tror snarare det handlar om dig) tolerara andras sätt också?

Om man inte ens kan kan vara i närheten av någon bara för att dem har en liten annorlunda sexuell lägning, så tror jag att man bör träffa en psykolog..

Det är väl inte svårt att acceptera oliktänkande? Han sa att han vill inte ha med de som praktiserar homosexualitet att göra, vad är ditt problem och varför när det är en muslim som uttalar sig fritt blir han påhoppad vad än han säger? Att tolerera andras sätt betyder inte att man vill umgås med dom, jag tolererar t ex. att det finns folk som hatar islam men jag tycker inte att jag vill umgås med dom, hänger du med? Det är samma sak ...

MVH/ Ibn HazmAl-Qurtobi
Citera
2006-08-26, 23:43
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Jag har inte sagt att det är djävulen utan jag sa att enligt islam är homosexualiteten inte är skapade av Allah Swt.
Citera
2006-08-26, 23:44
Medlem
IbnHazms avatar
Hej Sun Ruler!

Jag måste påpeka att Allah Swt är Gud :-) Därför behöver du inte skriva Gud/Allah :-)
Citera
2006-08-26, 23:44
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Hej Sun Ruler!

Jag måste påpeka att Allah Swt är Gud :-) Därför behöver du inte skriva Gud/Allah :-)
Citera
2006-08-26, 23:46
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler

Måste lära mig använda smiliesarna nångång
Citera
2006-08-26, 23:51
Medlem
Krofs avatar
Citat:
Det är väl inte svårt att acceptera oliktänkande? Han sa att han vill inte ha med de som praktiserar homosexualitet att göra, vad är ditt problem och varför när det är en muslim som uttalar sig fritt blir han påhoppad vad än han säger? Att tolerera andras sätt betyder inte att man vill umgås med dom, jag tolererar t ex. att det finns folk som hatar islam men jag tycker inte att jag vill umgås med dom, hänger du med? Det är samma sak ...

MVH/ Ibn HazmAl-Qurtobi
Ursäkta, när jag läste "jag vill fan inte ha dem i min närhet" så översattes det inte till tolerans i min hjärna. Det översattes till "när jag ser dem så vill jag hugga huvudet av dem och hade säkerligen också gjort det om jag bara hade ett svärd på mig".

Men vi kanske bara har olika sätt o se på saker.. Tolerans för mig innebär iaf att man kan vara nära de som man inte håller med om allt med. Hur annars skall man kunna jobba tillsammans eller gå i samma klass t.ex? Eller om hon som sitter bakom kassan i affären råkar vara lesbisk, betyder det att man inte kan handla då?
Citera
2006-08-26, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Gud/Allah skapade möjligheten för människor att välja det goda respektive onda i livet. Att folk sedan väljer att vända Gud/Allah ryggen är oftast inte ett resultat av djävulen utan på människans eget bevåg

Samma koncept finns inom judendomen. Man kan göra ont, yetzer ra, eller så kan man göra gott vilket kallas yetzer tov. Det är det som är så fascinerande med islam och judendom. Religioner som nästan uppmuntrar handling mer än tro.
Citera
2006-08-27, 00:08
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krof
Ursäkta, när jag läste "jag vill fan inte ha dem i min närhet" så översattes det inte till tolerans i min hjärna. Det översattes till "när jag ser dem så vill jag hugga huvudet av dem och hade säkerligen också gjort det om jag bara hade ett svärd på mig".
Nu tycker jag du inte ska översätta det han inte sagt. Han sa "Jag har inget emot homsexuella så länge dem håller sig bort från mig. " Så din översättning är väldigt extrem. Jag måste dock fråga dig, skulle du tänka dig umgås med kriminella, om ja varför, om nej varför?

Citat:
Men vi kanske bara har olika sätt o se på saker.. Tolerans för mig innebär iaf att man kan vara nära de som man inte håller med om allt med.
Inte enligt mig i alla fall!
Citat:
Hur annars skall man kunna jobba tillsammans eller gå i samma klass t.ex?
Betyder det att när man jobbar på ett företag kan få välja vilka man vill jobba med? Knappast! Det är inte samma sak som att inte ha några man inte vill umgås med i närheten.

Citat:
Eller om hon som sitter bakom kassan i affären råkar vara lesbisk, betyder det att man inte kan handla då?
Man köper i butiken och inte umgås med kassörskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in