Cimmerian!
Jag ska svara på dina frågor så kort som möjligt. Har lust att kommentera mycket i ditt inlägg men jag har tyvärr inte tid att sitta och utveckla mina kommentarer så jag hoppas du får nöja dig med mina korta svar istället. Ha det i beräkningen att jag är praktiserande och fundamentalist dvs bokstavstroende! SÅ mina korta svar är vad jag förstått utifrån religionen som jag konverterat till.
MVH/ Ibn Hazm Al-Qurtobi
Jag ska svara på dina frågor så kort som möjligt. Har lust att kommentera mycket i ditt inlägg men jag har tyvärr inte tid att sitta och utveckla mina kommentarer så jag hoppas du får nöja dig med mina korta svar istället. Ha det i beräkningen att jag är praktiserande och fundamentalist dvs bokstavstroende! SÅ mina korta svar är vad jag förstått utifrån religionen som jag konverterat till.
Citat:
JA!
1) Ska en kvinna ha rätt att välja sina make själv? Ingen ska alltså kunna bestämma för hennes räkning?
Citat:
Det beror på flickans mognad. Hittils gifter sig flickor i låg ålder. Min mormor var 12 år gammal när hon gifte sig, morfar var då 20 år äldre än henne. Ålderskillnad är oväsentlig, det som är väsentligt är att giftermålet leder till trygghet mellan paret. Ålderskillnad är kanske något tabu i väst menar du?
2) Ska man kunne gifta bort en 10-årig flicka till en man på - säg - 30+ år?
Citat:
Det beror på förhållanden, här kan du läsa mer om det så jag slipper och sitta och förklara http://www.irf.net/irf/dtp/dawah_tech/mcqnm14.htm
3) Ska män och kvinnor ha lika arvsrätt?
Citat:
Nej!
4) Ska en man ha rätt att slå sin fru? Sina barn?
Citat:
Nej!
5) Ska en man har rätt till samlag, om hans fru inte har mens, även om kvinnan inte känner för det?
Citat:
Ja! Jag har flera vänner som är icke-muslimer, vi träffas inte så ofta men vi träffas då och då ändå.
6) Får en muslim bli god vän med en ateist? Med "god vän" avser jag att man träffas och umgås flera gånger i veckan, gör resor tillsammans, etc.
Citat:
Ja! SJälv går jag ut på stan i flera timmar, sitter på ett café/restaurang med nån väninna eller med barnen och har det mysigt, eller helt själv ibland.
7) Ska en muslimsk kvinna få gå ut på stan ensam, och spendera ett par timmar för sig själv?
Citat:
Nej! Måste får hon inte men det är ett påbud, upp till henne, vill hon bära slöja får hon göra det. Det är en sak mellan henne och sin Gud.
8) Måste en muslimsk kvinna bära slöja? Hur ska den slöjan se ut, för en rättrogen muslim, enligt dig?
Citat:
Islam sprids över hela världen trots motstånd. Men nej, det är inte muslimernas skyldighet att sprida islam. Vår skyldighet är att upplysa folk. "Omvända" är något oacceptabelt i islam.
9) Är det islams öde och rätt att sprida sig över hela världen, omvända alla icke-muslimer?
Citat:
Det skulle bli rätt om han gör ett hot mot staten, en föräddare som gör ett hot mot staten och samhället måste få ett hårt straff. Men vänder han islam ryggen och inte gör något dumt får han göra det. Dom fälls inte på sådana. Muslimer som vänder islam ryggen straffas inte heller om dom inte gör ett hot mot staten och samhället.
10) Är det fel att döda någon som vänder islam ryggen, om han/hon gör detta i en enligt dig perfekt islamsk stat?
Citat:
Självklart! Det är en stor synd med självmord och mord på oskyldiga samtidigt. Profeten Saw uppmanade sina följeslagare i varje slag att inte döda kvinnor, barn, äldre, sårade, sjuka och munkar som tillbedjar i sina kloster. Ej heller får muslimerna förstöra naturen.
11) Är självmordsbombning helt förkastligt i en rättrogen muslims ögon?
MVH/ Ibn Hazm Al-Qurtobi
Han är muslim men när han kommer med handlingar som strider mot islamspåbud är han en syndare. Vi muslimer har fått mycket skit pga attackerna i NY och London, så även om sådana fatwor är rätt (OBS: jag säger inte att dom är rätt) så är dom fel eftersom dom har bara dragit förluster, anser jag.