2006-09-12, 14:57
Medlem
IbnHazms avatar
Cimmerian!

Jag ska svara på dina frågor så kort som möjligt. Har lust att kommentera mycket i ditt inlägg men jag har tyvärr inte tid att sitta och utveckla mina kommentarer så jag hoppas du får nöja dig med mina korta svar istället. Ha det i beräkningen att jag är praktiserande och fundamentalist dvs bokstavstroende! SÅ mina korta svar är vad jag förstått utifrån religionen som jag konverterat till.

Citat:
1) Ska en kvinna ha rätt att välja sina make själv? Ingen ska alltså kunna bestämma för hennes räkning?
JA!

Citat:
2) Ska man kunne gifta bort en 10-årig flicka till en man på - säg - 30+ år?
Det beror på flickans mognad. Hittils gifter sig flickor i låg ålder. Min mormor var 12 år gammal när hon gifte sig, morfar var då 20 år äldre än henne. Ålderskillnad är oväsentlig, det som är väsentligt är att giftermålet leder till trygghet mellan paret. Ålderskillnad är kanske något tabu i väst menar du?

Citat:
3) Ska män och kvinnor ha lika arvsrätt?
Det beror på förhållanden, här kan du läsa mer om det så jag slipper och sitta och förklara http://www.irf.net/irf/dtp/dawah_tech/mcqnm14.htm

Citat:
4) Ska en man ha rätt att slå sin fru? Sina barn?
Nej!

Citat:
5) Ska en man har rätt till samlag, om hans fru inte har mens, även om kvinnan inte känner för det?
Nej!

Citat:
6) Får en muslim bli god vän med en ateist? Med "god vän" avser jag att man träffas och umgås flera gånger i veckan, gör resor tillsammans, etc.
Ja! Jag har flera vänner som är icke-muslimer, vi träffas inte så ofta men vi träffas då och då ändå.

Citat:
7) Ska en muslimsk kvinna få gå ut på stan ensam, och spendera ett par timmar för sig själv?
Ja! SJälv går jag ut på stan i flera timmar, sitter på ett café/restaurang med nån väninna eller med barnen och har det mysigt, eller helt själv ibland.

Citat:
8) Måste en muslimsk kvinna bära slöja? Hur ska den slöjan se ut, för en rättrogen muslim, enligt dig?
Nej! Måste får hon inte men det är ett påbud, upp till henne, vill hon bära slöja får hon göra det. Det är en sak mellan henne och sin Gud.

Citat:
9) Är det islams öde och rätt att sprida sig över hela världen, omvända alla icke-muslimer?
Islam sprids över hela världen trots motstånd. Men nej, det är inte muslimernas skyldighet att sprida islam. Vår skyldighet är att upplysa folk. "Omvända" är något oacceptabelt i islam.

Citat:
10) Är det fel att döda någon som vänder islam ryggen, om han/hon gör detta i en enligt dig perfekt islamsk stat?
Det skulle bli rätt om han gör ett hot mot staten, en föräddare som gör ett hot mot staten och samhället måste få ett hårt straff. Men vänder han islam ryggen och inte gör något dumt får han göra det. Dom fälls inte på sådana. Muslimer som vänder islam ryggen straffas inte heller om dom inte gör ett hot mot staten och samhället.

Citat:
11) Är självmordsbombning helt förkastligt i en rättrogen muslims ögon?
Självklart! Det är en stor synd med självmord och mord på oskyldiga samtidigt. Profeten Saw uppmanade sina följeslagare i varje slag att inte döda kvinnor, barn, äldre, sårade, sjuka och munkar som tillbedjar i sina kloster. Ej heller får muslimerna förstöra naturen.

MVH/ Ibn Hazm Al-Qurtobi
Citera
2006-09-12, 15:06
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Anledningen till att jag undrar vad en riktig muslim är att vissa här på forumet hävdar att en muslim som utför terrorattacker inte är det eftersom islam är fredens religion. Det klingar väldigt falskt när en av de mer framträdande muslimerna direkt uppmuntrar till attacker mot oss västerlänningar samtidigt som vissa hävdar att islam är fredens religion.

Tja, det är inte muslimerna som är islamskällor för att vissa på forumet här avgör vem är den rätta muslimen. Islam är koranen och sunnah, vill man förstår islam får man läsa dess källor. Vill man missförstå islam får man träffa muslimer Han är muslim men när han kommer med handlingar som strider mot islamspåbud är han en syndare. Vi muslimer har fått mycket skit pga attackerna i NY och London, så även om sådana fatwor är rätt (OBS: jag säger inte att dom är rätt) så är dom fel eftersom dom har bara dragit förluster, anser jag.

MVH/ Ibn Hazm Al-Qurtobi
Citera
2006-09-12, 15:09
Medlem
Cimmerians avatar
Tack för svaren på frågorna. Jag undrar, i korthet:

Tillhör du något samfund? Tycker alla där som du?

Tror du att du är representativ för majoriteten muslimer som kommit till Väst?

Angående åldersskillnad...

Hm, nej, ålderskillnad är inget problem för mig, däremot anses jag att det är helt sinnessjukt det som hände din mormor. Hon var ju bara ett barn. Men om vi bortser från mina personliga åsikter i detta fallet, kommer en fråga till - kopplat till detta:

Hade det inte varit bättre om din mormor hade fått vänta med att gifta sig? Varför ska flickorna giftas bort så unga? Vad är poängen? Är det för att försäkra sig om att de måste vara oskuld när de gifter sig?

Vad tycker du förresten ska hända, baserat på vad koranens säger, med en kvinna som inte är oskuld när hon gifter sig? Dvs, som haft sexuellt umgänge med någon annan man än den hon gifter sig med?
Citera
2006-09-12, 15:19
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Tack för svaren på frågorna. Jag undrar, i korthet:

Tillhör du något samfund? Tycker alla där som du?
Nej, jag är muslim som följer koranen och sunnah och inte tillhör någon samfund. De flesta jag känner tycker som jag. Men muslimerna är olika och tycker olika så alla är inte inse om samma sak.

Citat:
Tror du att du är representativ för majoriteten muslimer som kommit till Väst?
Jag känner inte alla muslimerna som kommit till väst för att svara på frågan. Men alla dom jag känner är långt ifrån det media beskriver. Långt ifrån extremism. De är bokstavstroende som jag, och tro det eller ej, när dom får en fluga inne i hemmet fångar dom den och släpper den ute mycket försiktigt så att flugan inte dör (Förstår du hur jag tänker?).

Citat:

Angående åldersskillnad...

Hm, nej, ålderskillnad är inget problem för mig, däremot anses jag att det är helt sinnessjukt det som hände din mormor. Hon var ju bara ett barn. Men om vi bortser från mina personliga åsikter i detta fallet, kommer en fråga till - kopplat till detta:

Hade det inte varit bättre om din mormor hade fått vänta med att gifta sig? Varför ska flickorna giftas bort så unga? Vad är poängen? Är det för att försäkra sig om att de måste vara oskuld när de gifter sig?
Min mormor var könsmogen och godkände äktenskapet annars kan hon inte gifta sig om hon inte ger sitt medgivande. Hon levde lycklig och fött 14 barn. Min mor gifte sig när hon var 16 och jag när jag var 17. Helt underbart att gifta sig vid ung ålder tycker jag (Av egen erfarenhet).
Citat:

Vad tycker du förresten ska hända, baserat på vad koranens säger, med en kvinna som inte är oskuld när hon gifter sig? Dvs, som haft sexuellt umgänge med någon annan man än den hon gifter sig med?
Det står inte något om det i koranen, men allmänt och enligt shariah, om kvinnan är inte oskuld när hon gifter sig så måste hon undersökas av en läkare. Tänk att hon blev våldtagen och som hon inte vågade berätta, nej, våldtäcktsmannen får inte gå fri. Eller hon kanske råkade ut för en olycka så som att hon förlorade sin oskuld när hon red/cyklade eller hon föll kanske.

MVH/ Ibn Hazm
Citera
2006-09-12, 15:20
Medlem
Peter_UUs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Cimmerian!

Jag ska svara på dina frågor så kort som möjligt. Har lust att kommentera mycket i ditt inlägg men jag har tyvärr inte tid att sitta och utveckla mina kommentarer så jag hoppas du får nöja dig med mina korta svar istället. Ha det i beräkningen att jag är praktiserande och fundamentalist dvs bokstavstroende! SÅ mina korta svar är vad jag förstått utifrån religionen som jag konverterat till.

JA!
Det får hon aldrig. Vad tycker du om det? Och vad säger koranen om detta?

Citat:
Det beror på flickans mognad. Hittils gifter sig flickor i låg ålder. Min mormor var 12 år gammal när hon gifte sig, morfar var då 20 år äldre än henne. Ålderskillnad är oväsentlig, det som är väsentligt är att giftermålet leder till trygghet mellan paret. Ålderskillnad är kanske något tabu i väst menar du?
Det är ytterst - och då menar jag ytterst - sällsynt att kvinnor mognar före 14-15 års ålder. Dessvärre är det för flickor som är 9 år gamla, vilket är minimiåldern för bortgifte av flickor i yemen.

Citat:
Det beror på förhållanden, här kan du läsa mer om det så jag slipper och sitta och förklara http://www.irf.net/irf/dtp/dawah_tech/mcqnm14.htm
Det är inte svårt att svara på frågan. En man får mer än en kvinna i arv. Ren diskriminering.

Citat:
Nej!
Men varför är du muslim då om koranen ger rätt för mannen att slå sin frå? Vore det inte bättre att vara kristen, där än och kvinnor förespråkas ha lika rättigheter?

Citat:
Nej!
I koranen står det "Kvinnor är för er som en åker, beträd därför er åker om och när ni så vill." Detta ger mannen tillgång till frun när så önskas. Kvinnan har inte rätt att säga emot.

Citat:
Ja! Jag har flera vänner som är icke-muslimer, vi träffas inte så ofta men vi träffas då och då ändå.
Nej, enligt koranen får man inte ha vänner om de inte är muslimer.

Citat:
Ja! SJälv går jag ut på stan i flera timmar, sitter på ett café/restaurang med nån väninna eller med barnen och har det mysigt, eller helt själv ibland.
enligt muhammed måste en kvinna som reser ha med sig en mahram (tex en bror eller en man som hon enligt islam förbjuds gifta sig med (eller ha sexuellt umgänge med)).

Citat:
Nej! Måste får hon inte men det är ett påbud, upp till henne, vill hon bära slöja får hon göra det. Det är en sak mellan henne och sin Gud.
Det är sant, men en sann muslim måste bära slöja.

Citat:
Islam sprids över hela världen trots motstånd. Men nej, det är inte muslimernas skyldighet att sprida islam. Vår skyldighet är att upplysa folk. "Omvända" är något oacceptabelt i islam.
Koranen uppmanar till att sprida islam, likaså muhammed i hadither. Det är nästintill en synd att inte försöka sprida islam, villigt eller ovilligt ska man värva anhängare. (läs tråden "Är det tillåtet att mörda inom islam", där framgår det i samma sura.)

Citat:
Det skulle bli rätt om han gör ett hot mot staten, en föräddare som gör ett hot mot staten och samhället måste få ett hårt straff. Men vänder han islam ryggen och inte gör något dumt får han göra det. Dom fälls inte på sådana. Muslimer som vänder islam ryggen straffas inte heller om dom inte gör ett hot mot staten och samhället.
En muslim som lämnar islam måste dödas, avrättning genom stening. Idag är det nästan inga muslimska stater som ens vågar leva efter denna lag i islam, men lagmässigt är det dödsstraff för den som lämnar islam.

Citat:
Självklart! Det är en stor synd med självmord och mord på oskyldiga samtidigt. Profeten Saw uppmanade sina följeslagare i varje slag att inte döda kvinnor, barn, äldre, sårade, sjuka och munkar som tillbedjar i sina kloster. Ej heller får muslimerna förstöra naturen.
Det är synd, men enligt islam är det ett måste att stria för allah och döda de människor som inte vill bli muslimer, eller att tvinga skatta dem i utbyte mot att få ha kvar sin tex kristna tro.
Citera
2006-09-12, 15:22
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Min mormor var könsmogen och godkände äktenskapet annars kan hon inte gifta sig om hon inte ger sitt medgivande. Hon levde lycklig och fött 14 barn. Min mor gifte sig när hon var 16 och jag när jag var 17. Helt underbart att gifta sig vid ung ålder tycker jag (Av egen erfarenhet).
Det står inte något om det i koranen, men allmänt och enligt shariah, om kvinnan är inte oskuld när hon gifter sig så måste hon undersökas av en läkare. Tänk att hon blev våldtagen och som hon inte vågade berätta, nej, våldtagsmannen får inte gå fri. Eller hon kanske råkade ut för en olycka så som att hon förlorade sin oskuld när hon red/cyklade eller hon föll kanske.

MVH/ Ibn Hazm
Sexuellt umgänge innan giftermål belönas med stening för kvinnor och 100 piskrapp + landsförvisning i 1 år för mannen. Läs haditherna.
Citera
2006-09-12, 15:26
Medlem
IbnHazms avatar
Cimmerian

I den länk du fått av mig kan du hitta rätt många svar på missuppfattningar. Om något är oklart för dig, tveka inte att fråga.
Citera
2006-09-12, 15:29
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Cimmerian

I den länk du fått av mig kan du hitta rätt många svar på missuppfattningar. Om något är oklart för dig, tveka inte att fråga.
Lita inte på denna kvinna, fråga ickemuslimer istället. Muslimer ljuger mycket bra. Så tänk på det. Det som står i koranen är det som gäller. Och det som jag har sagt är det som står i koranen. Muslimer gör allt för att slippa svara på dessa frågor.

Islam är ett gift, låt dig inte bli förgiftad.
Citera
2006-09-12, 16:16
Bannlyst
Citat:
För gör nu inget misstag: de flesta muslimer ÄR troligen bokstavstroende, något som är ett fenomen som endast finns bland ett fåtal västerlänningar idag - de som vi ofta kallar för sekter
Majoriteten av världens muslimer har bara en vag uppfattning om vad som står i Koranen. Det kan bara ändras genom att översättningar av den till folkspråken sprids i de muslimska länderna. Men det går synnerligen trögt på den fronten.

Fåtal västerlänningar. I USA är en betydande andel av befolkningen bokstavstroende kristna. Det är också i USA som termen fundamentalism ursprungligen myntades för de kristna som ville hålla sig till Bibelns bokstav.
Citera
2006-09-12, 16:17
Medlem
FyFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
Lita inte på denna kvinna, fråga ickemuslimer istället. Muslimer ljuger mycket bra. Så tänk på det. Det som står i koranen är det som gäller. Och det som jag har sagt är det som står i koranen. Muslimer gör allt för att slippa svara på dessa frågor.

Islam är ett gift, låt dig inte bli förgiftad.

"Spirit of Islam"

I "The spirit of Islam," skriven för att propagera för islam, av den muslimske skriftlärd Afif A. Tabbarah skriver han på sidan 247:

"Lying is not always bad, to be sure; there are times when telling a lie is more profitable and better for the general welfare, and for the settlement of conciliation among people, than telling the truth. To this effect, the Prophet says: 'He is not a false person who (through lies) settles conciliation among people, supports good or says what is good."

Citera
2006-09-12, 16:23
Medlem
Cimmerians avatar
Antar att du syftar till Bibelbältet. Hur många miljoner människor finns där - pallar inte kolla upp det, men de utgör sannerligen inte ens hälften av USA's befolkning. Var termen myntades har ingen som helst mening för diskussionen.

Ja, många muslimer ÄR analfabeter - deras tolking av koranen är således helt och hållet beroende på de som KAN läsa och tolka den ÅT dem... och vem gör det åt dem, tror du? Är det månne samma männsikor som så ihärdigt syns hela tiden i media, fördömande självmordsattentat och att kritiker av islam får gå nder jorden? Nej, de som tolkar till de som inte kan läsa själv verkar snarare vara av den andra sorten. Många muslimer befinner sig därmed i samma situation som kristna gjorde innan reformationen - de blir itutade en massa utan att kunna ifrågasätta det, och då de som tutar i dem i de flesta fall är fundamentalister, blir effekten således att de flesta muslimer är fundementalister.

Det ligger liksom lite i islams natur att INTE ifrågsätta eller ändra Koranens ord. Alltså är islam till sin själva natur fundamentalistisk. Det innebär ju inte att detta inte kan ändras, men detta kommer att bli en smärtsam process för många muslimer - och tyvärr också för oss i väst, eftersom många av dem befinner sig i våra länder.
Citera
2006-09-12, 16:37
Bannlyst
Citat:
Många muslimer befinner sig därmed i samma situation som kristna gjorde innan reformationen - de blir itutade en massa utan att kunna ifrågasätta det
Naturligtvis ifrågasatte de kristna en massa religiösa ting före reformationen. Hört talas om medeltidens kätterska rörelser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in