2006-10-05, 16:00
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Ta ansvar och göra sig mer hörda?

Hej Odes!

På vilket sätt anser du man ska göra?

Citat:

Inte ens på dessa 3 svenska muslimska forum är man överens om vad Islam är. Sedan säger man till mig att jag ska skaffa mig min egen bild av Islam?

Inte konstigt att du får olika uppfattningar om islam när du bara rör dig på olika forum. Skaffa kunskap om ett ämne gör man det utifrån dess källor. Inte ska man väl skaffa kunskap om läkarkunskap utifrån Illustrerad vetenskap-tidningen, inte sant?

MVH/ Ibn Hazm
Citera
2006-10-05, 16:03
Medlem
Relays avatar
För att återknyta till nutids senaste inlägg om att Muslimer syns när dom är ute.
Visst dom syns och drar ifrågasättande blickar till sig. Många får ännu mer anledning att ta avstånd från islam tack vara detta. Så fort man ser Muslimer män eller kvinnor får man mer negativa referensramar om dessa än om dom hade varit klädda i mer västerländsk prägel.
Citera
2006-10-05, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JLPicard
Ah, jag glömde nästan. I din värld är islam ett progressivt paraply där homosexuella acepteras och koranen tolkas fritt.
Om jag skall tolka dig bokstavligt här -- och det är ju en "tolkningsmetod" som är dig kär -- gör du dig skyldig till en av dina älskade halmgubbar. Ett bibelord kommer för mig plötsligt (Matt 7:3):
Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?
Citera
2006-10-05, 16:08
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLPicard
Ibn Hazm är även emot muslimers rätt att tolka koranen fritt och självständigt. Den här fundamentalismen hamnar i direkt konflikt med västerländskt frihet och "salig på egen fason". Samtidigt är dylika åsikter långtifrån unika bland praktiserande muslimer, vilket är en stor del av problematiken.

Bismillah

Jag har svarat på detta påståendet i mitt inlägg till dig, du får gärna bläddra och hitta det senaste. Jag har inga problem alls med att leva i ett västerländskt samhälle samtidigt som jag praktiserar islam, det gör jag redan, och allt är bara frid och fröjd. Snarare är det kanske en del som har problem med mig, bara för att kag är muslim? Och varför i så fall när jag är en god svenskmedborgare som lyder svenska lagarna och värnar om våran samexistens som medmänniskor? Är det verkligen svårt med acceptans för dom oliktänkande? Och varför? Kan vi inte leva sida vid sida i fred utan att kränka varandra bara för vi inte delar samma åsikter och uppfattningar? Jag blir ärligt skrämd av dina resonemang ibland när du debatterar mot islam och muslimer.
Citera
2006-10-05, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
För att återknyta till nutids senaste inlägg om att Muslimer syns när dom är ute.
Visst dom syns och drar ifrågasättande blickar till sig. Många får ännu mer anledning att ta avstånd från islam tack vara detta. Så fort man ser Muslimer män eller kvinnor får man mer negativa referensramar om dessa än om dom hade varit klädda i mer västerländsk prägel.
Folk får väl gå klädda hur de vill, eller hur?
Citera
2006-10-05, 16:13
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Bismillah

Jag har svarat på detta påståendet i mitt inlägg till dig, du får gärna bläddra och hitta det senaste. Jag har inga problem alls med att leva i ett västerländskt samhälle samtidigt som jag praktiserar islam, det gör jag redan, och allt är bara frid och fröjd. Snarare är det kanske en del som har problem med mig, bara för att kag är muslim? Och varför i så fall när jag är en god svenskmedborgare som lyder svenska lagarna och värnar om våran samexistens som medmänniskor? Är det verkligen svårt med acceptans för dom oliktänkande? Och varför? Kan vi inte leva sida vid sida i fred utan att kränka varandra bara för vi inte delar samma åsikter och uppfattningar? Jag blir ärligt skrämd av dina resonemang ibland när du debatterar mot islam och muslimer.

Och likväl så är du emot muslimers fria tolkande av koranen, vilket är problemet.
Citera
2006-10-05, 16:20
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Suck. Mitt misstag är att jag ibland inte kan låta bli att försöka resonera utifrån en logisk och etisk ståndpunkt med gravt religiösa människor...

Bismillah

Jag måste sucka tillbaka, är det verkligen logiskt och etiskt att tycka illa om homosexuella? Varför argumenterar du mot en sak du själv följer?
Citera
2006-10-05, 16:25
Medlem
Bismillah

Citat:
Ditt inlägg är återigen en bra reklam för Islams motståndare. Men att du inte ens själv inser det är mer beklämmande.
Om Muslimer bara insåg att reformation av religionen är ett måste för att avsluta denna konfrontationen mellan människor.
Och att du stödjer Sharia är ännu ett minus. Så varför fråga varför du är i fel land är lite skrattretande.
Naja, beror val pa hur man ser det

Nej, reformation ar inte aktuellt.

De flesta pa FB vet att jag ar for Shari'ah I ETT islamiskt land. I alla fall de som brukar lasa min inlagg. Det ar alltsa en ASIKT som jag har som ror muslimer i forsta hand och de som valjer att bo i ett Shari'ah land. Ovriga ar inte berorda.

'Fel land', jag fragade dig vad du menar och du svarar inte, alltsa maste jag gissa. Ar Sverige 'fel land'? OM det ar vad du menar, sa bor jag inte i Sverige.

Om det ar nagot annat land du syftar pa, sa far du forklara vilket land det och hur det hanger ihop med det du skrivit.
Citera
2006-10-05, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Bismillah

Du har sannerligen inte läst vad jag eller Nutid skrivit annars skulle du inte komma med anklagelser som inte har grund. Läs på noga nästa gång min vän så slipper du bli missförstådd och så låter du oss som försöker föra vettiga diskussioner göra det i lugn och ro MVH/ Ibn Hazm

Nutid var tydlig i tråden "Ex-muslim talar ut om Islam" att hon accepterar lagen om att bestraffa homosexuella handlíngar med grymma straff, eftersom gud vill det enligt koranen.
Citera
2006-10-05, 16:32
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
1. Jo jag läste detta. En man som kastat sig från den ena förvirringen till en annan, som jag kommenterade i andra ordalag. Jag vet om en egyptier som gjort detsamma, fast åt andra hållet, och han är idag mordhotad av sin muslimska familj, varför tror du inte den f.d. kristne prästen är mordhotad av sin kristna familj?
Religionsfriheten är icke heller nåt adelsmärke i de muslimska kulturerna med dhimmisystemet heller, så att höra en muslim snacka om religionsfrihet låter i mina öron lika falskt som när stater som DDR kallade sig demokrater!

Jag vet inte på vilket sätt ska man diskutera med dig när du har en nedlåtande syn på religiösa, det är verkligen tragiskt att det fortfarande finns människor som förolämpar folk bara för dom inte delar samma tro/levnadssätt/åsikter. Att du hänvisar till en kvinna som lämnat islam är okey för dig, hon är tapper och förtjänar respekt men när en man reverterar till islam då är han förvirrad? Fruktansvärt när saker och ting resoneras på ett orättvist sätt. Jag vet också att det finns kristna kopter i Egypten som konverterat till islam som lever under hot pga kyrkan som förföljer dom. En del kvinnor hålls fångna i isolerade kloster i öknen så som i Deer Alnatron. Jag vet också att en kvinna som är gift med en koptisk präst är spårlös efter att regeringen lämnat henne tillbaka till kyrkan, men var kan man läsa om det? Nu pratar du om muslimska länder som om dom följer shariah, jag kan försäkra dig att inget land över hela jordklotet praktiserar shariah fullt ut därför ser och hör vi om fruktansvärda händelser som begås mot oliktänkande. Och hade islam varit en grym religion mot andra som inte följt islam så skulle inte en enda kristen eller jude finns kvar i muslimska länderna, detta bevisar att resonemanget att islam är emot andra religioner faller platt då det finns miljoner icke-muslimer som har levt i muslimska länder.

Vad gäller den andra punkten blir det samma svar som ovan. Men jag frågar en gång till, var har jag sagt att jag är mindre värd än mannen som du påstod?

MVH/ Ibn Hazm
Citera
2006-10-05, 16:33
Medlem
Bismillah

Citat:
Jag tycker du verkar tala om FORDOMAR. Och har man sa dalig kunskap om VARFOR muslimer klar sig som dom gor och sen 'tar avstand' pga av just denna bristande kunskap, vad tror DU det sager om den som uppfor sig sa inskrankt och fordomsfullt? Blir lite baktandning om man sa sager...

Jag far ocksa tankar nar jag ser 'vasterlandsk kladsel', men det ar inte min sak att gora nagon bedomning i fragan. Jag inser att alla ar vuxna nog att sjalva kunna ta beslut om vad dom satter pa sig.
Citera
2006-10-05, 16:37
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Mysonoxen

1. Jasa inte uppfostra soner? Det strider da verkligen emot Islams laror. Maste nog snarare vara kulturellt betingat.

Ja och desto viktigare ar det darfor att lara skilja mellan vad Islam sager och sen hur enskilda, eller regimer med for delen, handlar.

Utbildning ar en rattighet, ett maste. Det spelar ingen roll om vi tex talar om en kvinna som ar hemma och ar hand om sina barn, hon MASTE vara utbildad och ha kunskap for att kunna formedla sin kunskap till sina barn, det ar hennes skyldighet.

Jag haller med, sa som skedde i Afghanistan dar kvinnor inte hade ratt till utbildning ar fel. Det strider mot Islam.

2. Precis, det ar det jag talar om, valfrihet att KUNNA stanna hemma. Att man sjalv far valja vad man prioriterar. INTE vad 'samhallet' anser vara det basta eller det mest prestigefyllt eller beundransvart.

Ja har man sa manga barn och en man som inte vet hur han ska behandla familjen, da ar det verklgien synd om den familjen/kvinnan/barnen. Valdigt oislamiskt uppforande om mannen gor pa det sattet.

HUR vet du att arbete inte ar en prioritet for just muslimer? Hur ska man forsorja familjen om man inte har en inkomst? Om vi nu utgar fran att de flesta inte ar oljemiljonarer. Det AR dessutom mannens SKYLDIGHET att forsorja familjen. Den bordan ligger saledes pa honom.

MEN jag tycker vi inte helt ska bortse fran att en arbetsgivare hellre kanske anstaller Kalle an han anstaller Hassan. Och hellre anstaller Margareta an han anstaller Fatima. OM vi utgar fran att dom ar atminstone lika kvalificerade.

3. Du talar med okunnighetens ord. Islam ar inte en fortryckarreligion, utan det ar antingen din kunskap om Islam som ar begransad, eller sa kan det bero pa att du tagit till dig vad du laser i media som sags vara Islam och darifran utgar fran din slustsats. Ratt eller fel?

Valdigt manga kvinnor (statistiskt sett sa ar det 3 ganger fler kvinnor an man som reverterar till Islam, ratt intressant faktiskt) och helt klart ar att det inte beror pa det du tror, javisst det forekommer att de ar en vag att BORJA intressera sig for Islam. Men valdigt manga blir muslimer utan att ha kommit kontakt med vare sig Islam eller muslimer tidigare. Och som sagt, deras berattelser ar oerhort intressanta att lyssna till. Kan finnas orsaker som den vanlige svensken inte ens funderat over...

Nar det galler att komma till tro, sa tycker jag man gor det lite val enkelt for sig om man ANTAR saker och ting. Det kan leda en in pa valdigt krokiga vagar. Tro ar nagot som kommer fran hjartat och som ingen annan manniska kan tvinga pa eller vagleda till. Det ar den enskildes/as sokande efter att tillfredsstalla sjaelens sokande. Det har inget med materialism att gora. Vi talar om tva helt olika varldar.

For att ge dig ett smakprov, rekommenderar jag dig att lasa denna fina revertitberattelse som handlar om kanadensiska Kathy och som heter ''12 hours old'', for att lite battre insikt i VAD det kan handla om. http://www.islamfortoday.com/12hours.htm

4. JUST DET, huvudet pa spiken, en RATTIGHET. Dock, igen antar du. Fraga mig vet ja! Huvudsaken for dig borde nog vara att vad kvinnor har pa sina kroppar inte ror dig. OM det stor det ar det ditt problem, men det ar none of your business. Sa ar det. Skulle vi ga omkring nakna, DA skulle det vara det, for da skulle vi bryta mot lagen. Men hitintills finns del val ingen lag som forbjuder att ha klader pa kroppen?

5. Precis, du vill ocksa beskydda. Det ar en mansklig instinkt. Precis som djuren ocksa gor, skyddar sin avkomma, i de flesta fall i alla fall.

Vet inte var du fatt knivarna ifran, du verkar ha lite for mycket fantasi ibland, for att det du skriver ska falla i min smak...

1. Om nu det strider så mycket mot islam detta med kvinnoförtryck, varför SER man inte imamer o. dyl. protestera mot dessa förhållanden, f.ö. lika lite som de protesterar mot terroristhandlingar? Kan det bero på rädsla eller rent av på att den som tiger samtycker? Är det trots allt inte en tolkningsfråga? Det är väsentlig skillnad mellan regimerna i Saudiarabien, Iran, Talibanregimen i Afghanistan och mer civiliserade länder som Marocko och Tunisien. Det finns de som finner stöd i Koranen och haditherna (ja jag har läst båda, Koranen både på svenska och engelska, haditherna enbart på engelska) för detta förfarande, precis som det finns kristna fundamentalister som vill förtrycka kvinnor, stena bögar etc. med Bibeln som grund. Så allt är en tolkningsfråga. Det du anser vara sann islam delas kanske inte av en person i Saudiarabien eller en person i Iran. Både Bibeln och Koranen är fulla med tvetydigheter och motsägelser samt rena vetenskapliga faktafel, så många att jag inte orkar gå in på allt här.

2. Om nu det är mannens plikt att försörja familjen kan man ju fråga varför så många muslimska män lever en parasittillvaro i Sverige. Menar du att dessa parasiter inte är sanna muslimer? Om en arbetsgivare ser att sen svensk och en invandrare är lika kvalificerade måste han enligt lagen om positiv särbehandling (den första apartheidlagen om ursprungsbefolkningens mindre värde sedan rasiststaten Sydafrikas fall) anställa invandraren. Det snackas om heder hit och dit men de har då ingen heder alls då de lever som parasiter på ursprungsbefolkningen!

3. Tvärtom, ju mer jag lär mig och ju mer jag studerar om islam så ser jag vilken skit det är, men om ordet okunnig kommer från en person som på fullt allvar tror på innehållet i en uselt skriven sagobok rör det mig inte i ryggen. http://www.faithfreedom.org/debates/NaikCampbellp11.htm

Där kan du läsa en hel del fakta om Koranen skriven av den utmärkte muslimske avhopparen Ali Sina.

Att fler kvinnor än män går över till islam beror på det faktum att Ahmed anser sig ha rätt att bli ihop med min syster och behandla henne som den kuffar och gris han tycker hon är, men om jag blir ihop med Ahmeds syrra ska han ha den av Allah givna rätten att mörda mig då jag befläckat hans jihadnazistiska herrefolksblod. Där har du den primära orsaken. De som frivilligt konverterar till en religion som islam är i mina ögon kollaboratörer till en fientligt inställd religion vars mål är Kalifatets skapande, den muslimska världsdiktaturen och inte mer värda än de tysketöser som frotterade sig med nazistslöddret under kriget.

Vist jag ska läsa berättelsen, det är förmodligen en mycket tragisk historia i mina ögon.

4. Jo det finns det. Nazistuniformer är förbjudna, och så borde det vara med burka och dylikt, även det är en politisk uniform då islamisterna/muslimerna själva önskar stater byggda på religionen som grund. I Frankrike bl.a. har man insett detta och klassat burka, chador och nikab ihop med nazistsymboler och annat skräp. Bravo!

5. Alla vill vi beskydda våra nära och kära.

Fantasi med knivar? Förnekar du att en hel del hedersrelaterade mord begåtts på just det viset? Men det kanske var "rätt åt flickorna", det verkar ju Måna Muslim ha tyckt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in