2006-09-27, 20:35
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottis
Är inte det "a contradiction in terms"?

Nej. Man kan vara troende utan att besöka kyrkan. Tron sitter inte i kyrkobesöken. Men jag förvånas inte över att du tror det.
Citera
2006-09-27, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JLPicard
Nej. Man kan vara troende utan att besöka kyrkan.
Jag frågade om just tron kunde vara sekulariserad. Religiösa trosföreställningar och sekulära uppfattningar är varandras motsatser, det andliga kontra det världsliga.
Citera
2006-09-27, 20:45
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Jag frågade om just tron kunde vara sekulariserad. Religiösa trosföreställningar och sekulära uppfattningar är varandras motsatser, det andliga kontra det världsliga.

Èxisterar alltså inte grader av ortodoxi inom trosföreställningar?
Citera
2006-09-27, 21:17
Medlem
JLPicards avatar
Fler källor för abrogering av 2:256 & toleranta Meckaverser i stort:

Abu Bakr Mohammad Ibn ’Abd Allah, (känd som Ibn al-’Arabi), Ahkam al-Qur’an, Vol 1, sid 232-234;
Ibn Hazm, An-Nasikh wal-Mansukh (Dar al-Kotob al-’Elmeyah, 1986), sid 27 och 42;
Tafsir Ibn Kathir - Vol 4, Surat Al-A’raf till och med Surah Yunus, sid 375, 376 och 377.

Många referenser till källorna ovan tyder på att många traditionella exegeter ser 2:256 abrogerad i bemärkelsen att versen börjar gälla först när Jihad har utkämpats mot otrogna, landet styrs av Allah och Dhimmi-systemet institutionaliserats.
Citera
2006-09-28, 12:07
Bannlyst
Citat:
Èxisterar alltså inte grader av ortodoxi inom trosföreställningar?
Vem definierar vad som är renlärigt? Jag har ännnu inte stött på någon troende, oavsett religion, som gått med på beskrivningen att han eller hon inte skulle vara rättrogen.
Citera
2006-09-28, 12:20
Medlem
illums avatar
Citat:
Vem definierar vad som är renlärigt?
Samma personer som definierar vem som är ulema, shejk eller imam.

Citat:
Jag har ännnu inte stött på någon troende, oavsett religion, som gått med på beskrivningen att han eller hon inte skulle vara rättrogen.
Äsch, det där var retorik bara. Har du hört talas om biktstolen, katoliker med ständigt dåligt samvete, prästens predikning om synders förlåtelse, "fader förlåt oss våra synder", muslimers duah och allt möjligt liknande för allt som är operfekt eller synd.

Jag kontrar helt enkelt med att jag i princip aldrig stött på en troende som anser sig vara oödmjukt komplett i sitt troende och handlande eller på annat sätt "rättrogen". De som är mest extrema känner sig i mitt tycke som mest rättrogna, men det är ju inte så konstigt heller då de befinner sig "närmre skriften" än andra. Därav uttrycket "fundamentalist".
Citera
2006-09-29, 18:33
Medlem
Drapåtrissors avatar
Visst upptäcker man lite nytt varje dag som t.ex denne lärare i Frankrike som vågar kritisera vad koranen står för. http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=955202 Läraren Robert Redeker har tvingats gå under jorden och allvarliga dödshot har riktats mot honom då han kallat koranen för en "obeskrivligt våldsam bok och att Islam hetsar till våld" Och muslimernas reaktion motbevisar knappast påståendet.
Citera
2006-09-29, 19:09
Bannlyst
Citat:
Nej. Man kan vara troende utan att besöka kyrkan. Tron sitter inte i kyrkobesöken. Men jag förvånas inte över att du tror det.
Precis. Bra sagt. Dock är det ju ganska uppenbart också, men kanske inte för kryptomuslimer
Citera
2006-09-29, 19:14
Bannlyst
I ask Allah to excuse me on the Day of Judgement.

Men detta om något måste ändå vara att man inte tar ansvar för vad man själv gör?
Citera
2006-09-29, 19:18
Bannlyst
Är det nån muslim här som är bekant med AtTibyan som ger ut böcker om Islam?
Citera
2006-09-29, 23:31
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Jesus var en vänlig man som vände andra kinden till & som sedemera dog för andra människors synder.

Muhammed var en sinnessjuk pedofil & mördare.

Jesus återuppstod.

Muhammed ligger bortruttnad ett par meter under jorden.
Citera
2006-09-30, 12:46
Medlem
illums avatar
För de som ännu inte "upptäckt" The islamic comicbook kan jag varmt rekommendera den.

Det är gott om humor i Muhammeds påhittade texter, bland annat att om man ber med ögonen riktade uppåt så ramlar de ut och om man äter på Ramadan så blir folk förvandlade till apor.

Trams och ljug, men roligt ändå för de som inte själva är sektmedlemmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in