2006-09-02, 17:58
Medlem
Marulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Nickep

Detta kan latt missforstas.
Ar Shari'ah i kraft och de inblandade parterna i brottet, (man ar nog oftast tva nar det galler sexuellt umgange), OCH de inblandade ar gifta pa annat hall, sa galler vid fallande dom, stening AVEN av mannen. Inte bara kvinnan som man latt kan misstolka detta som.

Och for den som inte ar gift, sa galler piskrapp, lika for man och kvinna.

Känns som jag upplevt Islam nog nu, tack för informationen.
Skulle jag läsa mer i tråden finns risk att jag blir klassad som en s.k Islamofob.

Islamofobi är för övrigt ett fånig benämning eftersom det är svårt att få en ogrundad rädsla för islam som religion. Däremot kan homofobi klassas som en fobi, vilket många muslimer verkar lida av.
Citera
2006-09-02, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krof
Men om man enligt din åsikt måste tro på jihad, hedersmord osv för o vara muslim, så ja, per definition är man då otrevlig om man är muslim.

Vill bara poangtera att hedersmord inte har nagot med Islam att gora. Sa vill man 'tro pa det', vare sig man ar muslim eller inte, sa far man nog ta tag i det utifran den 'definitionen' - 'jag tror pa hedersmord'.
Och har haller jag med, den som tror pa det, muslim eller inte, ar inte en speciellt 'trevlig person' eller snarare har inte en 'trevlig installning' till detta.
Citera
2006-09-02, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Ja, eftersom Iran styrs av sharia! Det blir inte "mer islam" än sharia.

När muslimer följer sharia, så följer de islam. Svårare än så är det inte.

Man ser det man vill se. LITE mer foljande an det ar det nog, vilket jag ar helt overtygad om att du ar medveten om.

Just det, nar muslimer foljer SHARI'AH och inte mullor och annat smatt och gott, och inte gor egna tolkningar och inte lagger till eller drar ifran, av vilken orsak det an ma vara, sa foljer dom Islam och DET ar Islam. Alldeles korrekt.
Citera
2006-09-02, 18:15
Medlem
Citat:
Man ser det man vill se. LITE mer foljande an det ar det nog, vilket jag ar helt overtygad om att du ar medveten om.

Just det, nar muslimer foljer SHARI'AH och inte mullor och annat smatt och gott, och inte gor egna tolkningar och inte lagger till eller drar ifran, av vilken orsak det an ma vara, sa foljer dom Islam och DET ar Islam. Alldeles korrekt.

Salam

Det går inte att diskutera med trångsynta bönder som är fullproppade med fördomar mot oss. Ser dem oss som ondska låt dem göra det. Jag har gång på gång försökt förklara för dem att Islam är den fredligaste religionen som finns och dem har vägrat att ens lyssna på det.

Ta hedersmord som ingår i kurdernas kultur och har inget med Islam att göra försök förklara det.

Vi kan jo ta ett exempel om dem kristna prästerna i USA som var pedofiler nu kan vi säga ka alla kristna präster är pedofiler. Det är så dem tänker. Det går inte att övertyga dem. Dem vill se det endast från sina ögon okunniga människor är vad dem är. Ingen respekt för andra människor tur att alla svenskar inte är som dem. Dem är skam för normala svenskar.
Citera
2006-09-02, 18:28
Medlem
FyFans avatar
Citat:

Eftersom det enligt ni islamister inte finns något land i hela världen som fullt ut praktiserar, det för er eftersträvansvärda sharia. Varför då använda denna tydliga utopi som ett sorts försvar för allehanda övergrepp som sker i muslimskdominerade länder?

- nä dom e inte riktiga muslimer, för dom använder inte sharialagarna fullt ut.

Kommunism fungerar inte heller mer än på papperet. Uppenbarligen är det lika illa ställt med islam.
Citera
2006-09-02, 18:28
Medlem
Nickep

Citat:
begått så allvarliga brott att de inte bara måste dömas till döden, utan också bör avlivas på grymmast möjliga sätt
Det ar inte muslimers straffsats vi talar om, utan om straff som GIVITS oss. Grymt, javisst haller med. Dock har vi fria att vilja att valja om det ar vart priset att utsatta sig for att 'bli tagen pa bar garning' och darmed riskera att straffas. Det ar val olika fran person till person.

Citat:
homosexualitet är en naturlig biologisk variation
Ja det kan sakert en del tycka. Och andra tycker annat. Darom tvista de larda kanske man kan saga?

Det ar DU som tycker att det ar primitivt. (Du hade har skrivit att Islam ar primitivt). Jag anser det inte. Utan jag ser rattvisan i rattssystemet. Manniskor a andra sidan stiftar lagar valdigt olika, utgaende fran samma brott. Och da blir straffen ocksa valdigt varierande. Utefter tycke och smak.
Citera
2006-09-02, 18:35
Medlem
FyFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av islameurope
Slem

Vi kan jo ta ett exempel om dem kristna prästerna i USA som var pedofiler nu kan vi säga ka alla kristna präster är pedofiler. .

Ja dom svinen var ju katoliker. Men katoliker har ju tydligen enligt nutid, även en viss böjelse för islam
Citera
2006-09-02, 18:36
Bannlyst
Citat:
Nickep

Detta kan latt missforstas.
Ar Shari'ah i kraft och de inblandade parterna i brottet, (man ar nog oftast tva nar det galler sexuellt umgange), OCH de inblandade ar gifta pa annat hall, sa galler vid fallande dom, stening AVEN av mannen. Inte bara kvinnan som man latt kan misstolka detta som.

Och for den som inte ar gift, sa galler piskrapp, lika for man och kvinna.

Tycker du muslimer borde bestraffas så i Sverige och fråntas rätten av mänskliga rättigheter?

Det är väl ingen självklarhet i vissa muslimska länder?
Citera
2006-09-02, 18:36
Medlem
Odes

Citat:
Varför säger muslimer att dom inte är en homogen grupp vid terroristdåd pga en minoritet? För att sedan skylla på hetsjakt och islamfobi när man ska göra något åt mionoriteten som missbrukar islam?
Det ar ju en generalisering du framfor. Jag svarar for MIG inte for 'dom' eftersom vi talar utanfor Islams sfar. Jag tycker inte jag ska ta pa mig terroristdad nar det inte ar nagot som Islam foresprakar och darmed inget jag stoder...det ar logik for mig. Islamofobi riktas till DEN som uttalar det, tex har pa FB. Manga av dessa talar och generellt for personer overlag, sa da far man ocksa rakna med att det svaras lite generellt och diffust ocksa.

Citat:
Det finns de muslimer som kritiserar tillbaks mot judar minst lika bra. Då smutskastar muslimer inte judar?
Finns det sakert. Som sagt muslimer ar inte en homogen grupp. Dock ar det bra att ge svar pa tal tycker jag. Jag smutskastar inte judar, varfor skulle jag gora det? Finns inget i Islams laror som uppmanar mig till att smutskasta varken judar eller andra. Daremot ar det bra att fa veta vad som skett i historien och vilka misstag man som muslim kan undvika.

Citat:
Du säger koranen inte smutskastar andra religioner?
Stammer.

Citat:
Och när Islam handlar om tolkning så är det upp till var och en hur man menar med otrogna? Hade Islam varit den enda dominerande religionen och alla var muslimer hade citaten handlat om klaner/sekter och andra trosinriktningar
Det finns verser i Koranen som berattar om olika situationer, da muslimer och icke muslimer motts. Som en historieskildring. Precis som det finns att lasa i Biblen, speciellt GT. Inget konstigt med det.
Det sista ar din tolkning, jag vet inte hur det skulle varit i sa fall. Ar inte allvetande.

Citat:
Jag blev nyligen bekant med tareq och gwana muslimer, varav gwana är en trosinriktning hos sunnis. Verkar raka mosatsen till sunnimusliemr som går efter salafi/wahhabism
Jaha, kanner jag inte till.
Citera
2006-09-02, 19:05
Bannlyst
Citat:
Det finns verser i Koranen som berattar om olika situationer, da muslimer och icke muslimer motts. Som en historieskildring. Precis som det finns att lasa i Biblen, speciellt GT. Inget konstigt med det.
.

Och det ser vi inte nu i Irak? Vem avgör vem som är muslim då?
Citera
2006-09-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Och det ser vi inte nu i Irak? Vem avgör vem som är muslim då?

Bara gud kan avgöra vem som är muslim.
Citera
2006-09-02, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av islameurope
Bara gud kan avgöra vem som är muslim.

Jaha... när då?

För att bli muslim räcker väl med endast 4 vittnen och man säger en mening så är man muslim?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in