Citat:
Ursprungligen postat av Grottis
Det är detta som jag ser som ett utslag av essentialism, att islam -- eller för den delen alla religioner -- skulle äga en inneboende natur.
Kalla det inneboende natur, kalla det inneboende essens - jag är nog överens med majoriteten av världens muslimer att kalla det
Islams sanna budskap.
Citat:
Att säga att vissa muslimer mördar, därför att islam till sin inneboende natur är våldsam, har för mig samma obefintliga förklaringsvärde som när man i den aristoteliska fysiken förklarar en kastad stens fall med dess förmodat inneboende tendens att röra sig mot jorden.
Släpp de abstrakta analogierna så talar vi klarspråk. Dagens våldsverkande muslimer utför sina dåd
med direkt stöd i sin religion. Majoriteten av muslimska våldsverkare är
stolta, djupt troende muslimer som kan sin koran framlänges och baklänges. Vem är du då att säga att deras muslimska tro är felaktig? Du har själv tillkännagivit att moderna liberalmuslimer bygger sin tro på moderna tolkningar." Då måste du med samma mynt erkänna att Jihadisternas är bosktavstroende, ortodoxa muslimer.
Dom följer sina bud till punkt och pricka. De har alltså sin religiösa tillåtelse att mörda, nu behövs bara förevändningar och motiv. Vi behöver vi knappast leta länge i både Koranen och Mellanösterns gudsförgätna oroshärd för att hitta båda. Denna vålds-hat- blod- och terrorcykel kommer därmed att fortsätta tills en tillräckligt stor andel av den muslimska umman i mellanöstern visar en konkret vilja att ta avstånd från koranens våldsamma komponenter. Vi är dessvärre inte i närheten av att se en sådan politisk vilja i regionen. Inte på långa vägar. Tvärtom.
Citat:
Vad jag menar är att man inte kan stanna vid att peka på att muslimska terrorister mördar därför att islam "till sitt väsen" skulle vara våldsam.
Vilket jag inte heller gjort.
Citat:
För att man ska kunna göra en sådan tes trovärdig måste man på något sätt koppla de terroristiska handingarna till specifika orsaker,
Vilket jag bevisligen gjort.
Citat:
och jag är då övertygad om att de relevanta orsakerna inte bara är rent religiösa utan också politiska, ekonomiska, sociala och historiska.
Jag utesluter inte geopolitiska faktorer, lika lite som jag blundar för faktumet att muslimernas djupa, och stadigt växande korantrogenhet är av avgörande betydelse.