Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Hur får man fram det?
Din fråga gäller, hur sexuellt umgänge med annan partner än den äktenskapliga förs i bevis eller hur homosexuell aktivitet bevisas. Det får bli rättsväsendets sak att klara upp.
* F.ö. har i olika trådar problemen redan tagits upp med de tveksamma principerna kring bevisföringen - särskilt vad gäller kvinnors underläge som vittnen i muslimska länder.
__________________________________________________ _____________
Som du märkt, har jag envist uppehållit mig vid och velat ha svar på hur nu levande muslimer ser på och kan förklara den grymma strafflagstiftningen, som tillämpas i muslimska länder. Skälet är att just strafflagstiftningen, åtminstone för en västerlänning, avspeglar de mest främmande och negativa delarna av Islam - de som knappast kan klassas vara annat än ytterst primitiva rester, från den kultur som rådde för 1400 år sedan. Dess kvinnosyn och överhuvudtaget människosyn förefaller oss i väst inte platsa i ett modernt, öppet och demokratiskt samhälle. Den slutliga frågan kvarstår alltså: Hur kan en troende muslim hålla fast vid en religion, enligt vilken:
otrogna kvinnor och homosexuella män anses ha begått så allvarliga brott att de inte bara måste dömas till döden, utan också bör avlivas på grymmast möjliga sätt (inga stenar så stora att de blir direkt dödande men inte heller så små att de bara medför lättare skador).
__________________________________________________ ______________
Som jag tidigare förklarat tas inga av dessa förseelser ens upp till rättslig behandling i flertalet västländer. Skälet är att otrohet hör till den enskildes sfär, över vilken staten inte har domvärjo. Eftersom homosexualitet sedan länge bevisats vara en medfödd, naturlig avvikelse, anses denna naturligtvis inte heller kunna klassas som brottslig. Att döma någon till döden för en psykisk avvikelse, speciellt om två parter ingår en frivillig förbindelse, är naturligtvis barockt och visar bara att Islam bygger på de bristande kunskaper som rådde när Islam tillkom. F.ö. har man svårt att tänka sig en Gud vara så primitiv som regelverket antyder. Redan det gör att det finns anledning att ifrågasätta grunden för Islam.
Vad jag främst skulle uppskatta vore en förklaring från just dig, eftersom du visat dig så lugn, sansad och saklig i dina inlägg. Viktigast är just frågeställningen mellan linjerna ovan, som mest förbryllar mig!
*Frågeställningarna i inlägget förutsätter att muslimskt rättsväsende konstaterat skuld i nämnda avseenden (otrohet, homosexualitet).
...