2006-08-28, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Även om det bara var 1% som var extremister (vilket ändå skulle innebära att vi har åtskilliga miljoner islamistiska extremister i världen) så vart är protesterna från de muslimer som inte ställer upp på sådant? Varför protesterar ingen? Nej just det - den som tiger den samtycker...

Nu vet jag inte exakt vad som hände med journalisterna men utifrån det jag har hört så var det extremister som kidnappade dem och dem representerade knappast Islam. Jag protesterar mot det, man ska väl få vara i fred oavsett om man är journalist eller civil. Ingen ska komma och kidnappa någon och sedan med tvång tvinga på dem en annan religion. Vem kan försvara det ?.

Kan jo nämna NSF i Sverige som begår brott och jag har knappast hört protester mot dem. Vart är protesterna mot alla främlingsfientliga partier i Sverige som kommer ta sig in i flera kommuner?
Citera
2006-08-28, 12:36
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av islameurope
Ingen ska komma och kidnappa någon och sedan med tvång tvinga på dem en annan religion. Vem kan försvara det ?.
Islamister, de som kan sin religion bäst, salafi-muslimer exempelvis.

Citat:
Kan jo nämna NSF i Sverige som begår brott och jag har knappast hört protester mot dem. Vart är protesterna mot alla främlingsfientliga partier i Sverige som kommer ta sig in i flera kommuner?
NSF är inte med i några kommuner vad jag vet. De är en del av den massa av nazistoida idioter som förstört och befläckat den svenska folksjälen i flera årtionden. De sågas sönder och samman (med all rätt) i samtliga medier och diskussioner jag haft nöjet att ta del av. NSF och ND är dock väldigt långt ifrån SD, som faktiskt kommit in här och var. Men det är väldigt off topic och hjälper säkert inte folk att upptäcka islam något särskilt. Eller ja, det kanske är on topic i och med att nazism och islam är väldigt lika varandra, men tja, skit i det.

För att upptäcka islam behöver man bara läsa lite i den här tråden och i alla andra trådar här om islam. Mycket glädjande att folk börjat lära sig vad islam står för, man behöver inflika fakta i färre och färre trådar nuförtiden, de bubblar på i islamkritisk anda ändå och det är ju positivt.
Citera
2006-08-28, 12:43
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte exakt vad som hände med journalisterna men utifrån det jag har hört så var det extremister som kidnappade dem och dem representerade knappast Islam. Jag protesterar mot det, man ska väl få vara i fred oavsett om man är journalist eller civil. Ingen ska komma och kidnappa någon och sedan med tvång tvinga på dem en annan religion. Vem kan försvara det ?.

En eloge till dig om du protesterar. Men kan du övertyga de ytterligare 99% av dina trosbröder att också protestera?

Citat:

Vart är protesterna? Tja, i media, i skolorna, protester från andra politiska partier och organisationer, torgtalare m.fl. Sen kan man ju visa sitt missnöje med dem genom att helt enkelt inte rösta på dem
Citera
2006-08-28, 12:57
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire
Skillnaden mellan vad? Ja judendomen är accepterar det inte heller...
Trodde jag var väldigt tydlig i mitt uttalande! Det jag menade var att båda islam och judendomen förbjuder homosexualiteten, varför är det bara islam som är i fokus men inte judendomen?

Citat:
Men vad är det som gör att homosexualitet ska fördömmas,
Enligt koranen är det en skamlig handling och att Allah Swt förbjuder det.

Citat:
Kanske gud hade fel i fal han verkligen tyckte det var så hemskt?
Frågar du en muslim som tror på Allah Swt och Hans heliga bok så blir svaret som det står i den boken, att denna handling är skamlig.

MVH/ Ibnh Hazm AlQurtobi
Citera
2006-08-28, 13:01
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McDuck
Har du inte hört talats om steningarna av bögar i Israel?
Nej, men skulle ortodoxa rabbiner regera då blir det stening på homosexuella och äktenskapsbrytare i Israels huvudstad så som det står i Torah.

Citat:

Helt jävla otroligt att en muslim sitter och jämför judendomens förbud mot homosexualitet med islams mord på homosexuella.
Jaha, menar du att homosexualitet är tillåtet enligt bibeln?
Citera
2006-08-28, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Trodde jag var väldigt tydlig i mitt uttalande! Det jag menade var att båda islam och judendomen förbjuder homosexualiteten, varför är det bara islam som är i fokus men inte judendomen?
Kan det bero på att vi inte ser judar stena folk till döds för deras sexuella läggning?
Citera
2006-08-28, 13:05
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krof
Det är nog sant

Själv så berömer jag och glädjer mig åt de som kommer från mellanöstern och inte har någon stark religös tro. Man ser det inte på ytan, men efter ett par diskusioner osv, så inser man att dem tycker jihad, hat, hedersmord, gud/allah osv är galenskap. Mycket trevligt folk. Men jag har svårt att tro att dem erkänner sådant för tjocka släkten.

Hej!

Menar du att man är trevlig så länge man inte är muslim?

MVH/Ibn Hazm Al-Qurtobi
Citera
2006-08-28, 14:26
Medlem
Krofs avatar
Citat:
Hej!

MVH/Ibn Hazm Al-Qurtobi
Du läser tydligen precis vad du vill läsa. Så som du läser koranen antar jag. Jag menar att man är trevlig sålänge man inte är en fanatiker/extremist i vilken tro som helst. Men om man enligt din åsikt måste tro på jihad, hedersmord osv för o vara muslim, så ja, per definition är man då otrevlig om man är muslim.
Citera
2006-08-28, 14:26
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Hej!

MVH/Ibn Hazm Al-Qurtobi
I så fall vet jag åtminstone ett undantag från den "regeln" och det undantaget huserar här på FB.
Citera
2006-08-28, 15:13
Medlem
IbnHazms avatar
Hej Krof!
Citat:
Ursprungligen postat av Krof
Du läser tydligen precis vad du vill läsa. Så som du läser koranen antar jag.

Hur läser jag koranen då innan jag kommenterar ditt uttalande?

Citat:
Men om man enligt din åsikt måste tro på jihad, hedersmord osv för o vara muslim, så ja, per definition är man då otrevlig om man är muslim.
För det första, hedersmord har inte med islam att göra. Och för det andra, vad vet du om jihad?

MVH/ Ibn Hazm Al-Qurtobi
Citera
2006-08-28, 15:14
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
I så fall vet jag åtminstone ett undantag från den "regeln" och det undantaget huserar här på FB.
Jag är medveten om det, dessutom är vi troende (kristna och muslimer) är dumma i huvudet enligt en del skribenter här på FB
Citera
2006-08-28, 16:23
Medlem
Kvinnans situation innan islams framträdande

Finns det hedersmord i islam? Finns det stöd i Koranen och i profeten Muhammeds - må Guds frid och välsignelser vara över honom - samlade uttallanden (ahadîth) för sådana avskyvärda övergrepp? Eller är det tvärtom så att hedersmord och det som de innehåller av negativ kvinnosyn, övergrepp och förakt för människoliv och kvinnoliv i synerhet hör till den tid som i Islam kallas för jahiliyya, dvs okunskapens tid som rådde innan Islam uppenbarades för profeten Muhammed - må Guds frid och välsignelser vara över honom?

För att få svar på dessa frågor måste man börja från början…

Kvinnans situation innan Islam

I jahiliyyan hade kvinnor mycket lågt värde. Till exempel kunde söner få sin fars hustrur i arv efter hans död (Doi 1997:143). Vidare samlade de rika männen på kvinnor i stora harem, och trots att det senare förekom även hos vissa muslimska furstars hov, är detta inte tillåtet i islam (Doi 1997:147). Det förekom att man bytte kvinnor med varandra. Till exempel kunde A gifta sig med Bs dotter som i utbyte gav A sin egen dotter (Doi 1997:157). Skillsmässotraditionerna var också på samma nivå. Männen kunde i stort sett som de behagade förskjuta sina kvinnor och ta dem tillbaka och ibland hålla dem kvar i sitt hushåll utan att varken acceptera henne som hustru eller ge henne hennes frihet. En annan praxis var det som kallades halâla. Mannen kunde då han skiljt sig från hustrun definitivt inte gifta om sig med henne såvida hon inte gifte sig med en annan man och s a s fullbordade äktenskapet med denne. Halâla gick alltså ut på att en man gifte sig med en kvinna enbart i syfte att ligga med henne och skilja sig igen så att hennes förra make kunde ta henne tillbaks (Doi 1997:182). Om denna förnedrande sedvänja sade profeten Muhammed - må Guds frid och välsignelser vara över honom: "Må Guds förbannelse vara över den man som begår halâla och över den man som halâla ges till". (Tirmidhi, cit i Doi 1997:182)

En skam och vanära att få en dotter

I det förislamiska arabien var det en skam och en vanära att få en dotter. Samtidigt dyrkade man tre kvinnliga avgudar, Al-Lât, al-Manât och al-Uzzah, vilka man ansåg vara döttrar till Gud. Koranen talar om detta på ett målande sätt:

Och de tilldelar Gud döttrar - Stor är Han i Sin härlighet - men åt sig väljer de vad de själva önskar.

Då någon får höra den glada nyheten om en dotters födelse mörknar hans uppsyn och vreden kokar i honom; och han drar sig undan människorna i denna för honom dystra nyhet och han överväger om han skall behålla barnet trots förödmjukelsen och skammen eller begrava det i jorden. Hur vedervärdigt är inte deras sätt att tänka och döma? (Koranen, An-Nahl 16:57-59)
Denna fruktansvärda sed att begrava nyfödda flickebarn i jorden hänvisas till även på andra platser i Koranen:

…och den nyfödda som begravdes levande tillfrågas för viket brott hon miste livet. (Koranen, At-Takwîr 81:8-9)
Versen är tagen ur sammanhanget till en beskrivning av hur världen, som vi känner den, bryts upp inför domedagen och alla människor skall komma att inse resultaten av sina handlingar.

Ett slående exempel för de hedningar i Mecka som fortfarande höll fast vid sina barbariska seder var då det faktum att till och med den stumma lilla varelse, begravd levande utan någon som helst anledning, skall komma att få vittna mot sina mördare. Ingen skall komma undan sina brott. De följande raderna i kapitlet understryker allvaret i varningen om att alla själar skall få komma att få ta konsekvenserna av sitt handlande: "…[när räkenskapens] böcker öppnas, och himlens förhänge dras undan och helvetets ugnar fyras under och paradisets görs synligt - då skall varje själ få veta vad den fört med sig till domen." (81:9-13)

Inte alla under den här tiden var dock okritiska till det här bruket. En av motståndarna till detta var Zaid Ibn 'Amr ibn Nufayl, kusin till 'Umar Ibn al-Khattab som senare skulle komma att bli islams kalif efter Muhammeds död - må Guds frid och välsignelser vara över honom. En annan av dessa var Sa'sa'ah Ibn Nâdjiyah at-Tamîmî som vann ryktbarhet för då han räddade flickor från att begravas levande i ökensanden utanför Mecka. Han lär ha räddat ett trettiotal flickor från detta öde genom att betala lösen till deras föräldrar. Sa'sa'ah antog också Islam då profeten Muhammed - må Guds frid och välsignelser vara över honom - trädde fram.

Dock var det stora flertalet fast i övertygelsen om att ett flickebarn förde med sig vanära och ekonomisk belastning. En vanlig orsak till morden på flickebarnen var rädslan för vanära om en dotter vid någon av de för den tiden vanliga räderna mellan de olika stammarna skulle föras bort och sedan komma att föredra sina bortrövare framför den egna stammen. [Bernström 1998:895]

Islam tar alltså avstånd från detta grymma förfarande med flickebarn, något som kommer - med Guds välvilja och stöd - att diskuteras vidare nedan.

Islams attityd mot "hedersmord" och sådant som det innefattar

"Hedersmord"

Om man läser tidningarna och följer med i debatten i de olika media finner man att "hedersmord" omfattar vissa saker. Mest framträdande är naturligtvis den så kallade "hedern". För att omgivningen - släkt, vänner och till och med fullständiga främlingar - skall var tillfredställda med en gör man vissa saker. Ofta är det andra släktingar eller något familjeöverhuvud som bestämmer över de andra familjemedlemmarna och som också beslutar om att någon måste dö för att den så kallade "hedern" skall återupprättas.

Den unga kvinnan - som det så gott som alltid handlar om - systern eller dottern eller liknande och ibland även någons hustru har brutit sig ur familjens (eller kulturens eller religionens) mönster som det brukar heta i media. Hon har kanske sagt nej till ett giftermål med någon kusin från hemlandet som hon aldrig eller väldigt sällan träffat och detta har då skadat familjens heder. Än värre är det i deras ögon då hon kanske träffat en annan man som hon själv bestämt sig för att gifta sig med, kanske är han svensk. Hon vill kanske leva på ett annat sätt som t ex sina arbetskamrater eller klasskamrater som lever på ett "svenskt" sätt. På Aftonbladets hemsida kunde man den 17/6 2002 läsa rubriken: "Söner räddade mamma från att bli hedersmördad. Mannens motiv: hon ville umgås med svenska arbetskamrater"

Hon hotas och ibland misshandlas hon av manliga släktingar och det hela slutar med att hon mördas och den så kallade "hedern" skall då vara återställd.

Heder i dessa sammanhang anser man bäras av kvinnorna i familjen "Flickan är bärare av familjens heder. Social kontroll skvallrar om hon gör något 'fel'. Det är ett sätt att kontrollera kvinnor, särskilt sexualiteten. Mäns heder är kopplad till hur väl han lyckas kontrollera sin familj." (Warda Khaldi, Expressen 24/1 2002 nätutgåva)

Detta är som vi skall se helt främmande för var och en sanningsenlig muslim. Faktum är att vissa av dessa hedersmördare öppet erkänner att det dem gjort går emot Islam, men att hedern är viktigare. I Svts Rapport (22/1 2002, minnesanteckning) intervjuades en del män med kurdisk bakgrund på ett café i en Stockholmsförort. Dessa verkade stödja hedersmord och kommenterade det aktuella fallet, där en pappa dödat sin egen dotter för att hon brutit sig ur familjens mönster och traditioner, med orden: "han kunde ju inte visa sig nere i centrum", och på den direkta frågan om de kunde säga att pappan gjort fel svarade de entydigt nej.

Alltså kan man också utgå ifrån att hedersbegreppet även omfattar männens skvaller på cafeerna om det ena eller det andra vad gäller familjernas kvinnor.

Nedan kommer vi att - med Guds tillåtelse och hjälp - gå igenom dessa olika element och belysa dem med Koranens och profeten Muhammeds - må Guds frid och välsignelser vara över honom - ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in