Hej IbnHazm!
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Yttrandefrihet för mig betyder inte att jag har rätt att kränka eller såra mina medmänniskor, denna lag skall utnyttjas i andra sammanhang så som att stå mot ledaren/presidenten/kungen och säga "Du regerar mitt land på ett fel sätt, om du inte gör det, säg upp din roll som ledare". Det var som ett exempel, finns fler men nöjer mig med ett.
I vissa religösa skrifter fördöms homosexuella och kallas syndare. Detta kränker och sårar nog homosexuella människor och gör deras situation svårare samt underblåser fördomar mot dom. Ändå bör homo-kritiska åsikter få yttras under yttrandefriheten. Precis som att exempelvis karikatyrerna av Mohammed säkert sårar muslimer, ändå bör islamkritiska åsikter och islamkritiska konstverk/trycksaker få publiceras. Eller det faktum att bara för att kristna kanske tar illa upp av att koranen säger sig vara den sanna och rena läran, och tycker att det är lögn, tar inte det bort rättigheten att hävda att den är det. Att människor känner sig kränkta är tyvärr inte ett giltigt argument för att inte få kritisera någonting, eftersom du då i princip knappt kan kritisera någonting. Om jag exempelvis anser att Adolf Hitler var en psykopat och en mördare kan jag mycket väl kränka hans sympatisörer, men jag anser fortfarande att jag bör få ha min åsikt och yttra den, trots att människor blir sårade. Tycker inte du det?
F.ö. ser jag det som en skyldighet av ett samhälle som strävar efter att uppnå frihet och fred mellan människor att just kritisera sånt som man inte anser är bra, trots att man kanske råkar trampa någon på tårna. Utan den fria kritiken är vi förlorade.