2006-10-05, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FyFan
Nej, inte vi kanske, men frågan är vilket samhälle våra barn/barnbarn kommer att kämpa med/mot vid sidan av klimatförändringarna?
Men tror du inte det finns andra, mer hotfulla politiska krafter? T.ex. nynazister? Jag är heller inte så säker på att Sverigedemokraterna är så demokratiska, trots sitt namn, när det kommer till kritan.
Citera
2006-10-05, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Ja, men dessvärre så lär inte ett muslimskt samhälle bli en demokrati. Inte som det ser ut idag, och fortsätter alla faktorer att samverka som de gjort hittills så lär vi aldrig se en chans till en sekularisering.
Det finns i dag tretton muslimska länder i Världen som antingen är demokratier eller genomgår en demokratiseringsprocess.

Jag säger inte att detta är några perfekta demokratier. Men nånstans måste man börja. Vi har trots allt alla varit barn en gång i tiden.
Citat:
en procent är lika med cirka 90 000 personer
År 2003 var det 100 000 muslimer i Sverige som regelbundet deltog i fredagsbönen.
Citera
2006-10-05, 19:53
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottis
Det finns i dag tretton muslimska länder i Världen som antingen är demokratier eller genomgår en demokratiseringsprocess.

Jag säger inte att detta är några perfekta demokratier. Men nånstans måste man börja. Vi har trots allt alla varit barn en gång i tiden.

År 2003 var det 100 000 muslimer i Sverige som regelbundet deltog i fredagsbönen.

Som sagt är det en definitionsfråga, och fanatiker och dylikt vill inte ha demokrati. De är lika mycket motståndare till folkstyre som de värsta kommunister, nazzar och de som vill ha religiös kristen teokrati.

100 000, där ser man...
Citera
2006-10-05, 20:06
Bannlyst
Citat:
Som sagt är det en definitionsfråga, och fanatiker och dylikt vill inte ha demokrati.
Det finns en identifierbar, anti-demokratisk grupp muslimer i Sverige. Den utgörs av salafiter. Men de är inte många. Drygt 100 stycken.

Som jag har sagt tidigare. Man bör inte visa någon pardon när det gäller att upprätthålla samhällslagarna. Men så länge ingen bryter mot dem, är det ingen fara på torpet.
Citera
2006-10-05, 20:13
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Det finns en identifierbar, anti-demokratisk grupp muslimer i Sverige. Den utgörs av salafiter. Men de är inte många. Drygt 100 stycken.

Som jag har sagt tidigare. Man bör inte visa någon pardon när det gäller att upprätthålla samhällslagarna. Men så länge ingen bryter mot dem, är det ingen fara på torpet.

Det finns fler grupper som kartläggs bl.a. av SÄPO kan jag säga utan att avslöja för mycket, men dessa är onekligen de mest utåtriktade...

Ja, det är ju demokratins pris för det mesta men en reserverad hållning kan få katastrofala följder i längden...
Citera
2006-10-05, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ja, det är ju demokratins pris för det mesta men en reserverad hållning kan få katastrofala följder i längden...
Jag tycker det räcker med att man slår ned på lagöverträdelser eller brott mot internationella avtal. Ta Hitlertyskland. Man rev under 1930-talet upp punkt efter punkt av Versaille-fördraget från 1919, som reglerade bl.a. Tysklands avrustning. Om Frankrike och Storbritannien inte tillåtit dessa överträdelser, hade vi med största sannolikhet sluppit Andra världskriget.
Citera
2006-10-05, 20:23
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Jag tycker det räcker med att man slår ned på lagöverträdelser eller brott mot internationella avtal. Ta Hitlertyskland. Man rev under 1930-talet upp punkt efter punkt av Versaille-fördraget från 1919, som reglerade bl.a. Tysklands avrustning. Om Frankrike och Storbritannien inte tillåtit dessa överträdelser, hade vi med största sannolikhet sluppit Andra världskriget.

Ja det är värt att observeras.
Hitlertyskland är ju intressant som fenomen då Hitler i flera skrifter innan han kom till makten tydligt visar vad han anser om Versaillesfördraget och vad han hade i beredskap åt världen, inte minst i Mein Kampf, och ÄNDÅ händer detta.
De fundamentalistiska muslimerna har samma galna dröm om världsherravälde, samma herrefolksmentalitet, samma hot om våld och ond bråd död och samma demonisering av fienden som han hade. Låt inte mänskligheten upprepa det misstaget!
Citera
2006-10-05, 20:27
Bannlyst
Citat:
De fundamentalistiska muslimerna har samma galna dröm om världsherravälde, samma herrefolksmentalitet, samma hot om våld och ond bråd död och samma demonisering av fienden som han hade. Låt inte mänskligheten upprepa det misstaget!
Men var någonstans tillåter vi muslimerna att bryta mot lagar? Jag tycker tvärtom att lagarna har efterlevts lite väl nitiskt, vilket t.ex. visas av den brittiska polisens nedskjutning av en brasiliansk elektriker i tron att han var muslimsk självmordsbombare.
Citera
2006-10-05, 20:31
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Men var någonstans tillåter vi muslimerna att bryta mot lagar? Jag tycker tvärtom att lagarna har efterlevts lite väl nitiskt, vilket t.ex. visas av den brittiska polisens nedskjutning av en brasiliansk elektriker i tron att han var muslimsk självmordsbombare.

Ja det var en tragisk och mycket onödig händelse, men det är ju det som ligger i terrorismens mål.
Bara rädda och stressade personer agerar som polisen gjorde i det fallet, och det är ju så terroristerna önskar att vi ska genomleva våra dagar, så det blev m.a.o. som de ville...
Citera
2006-10-05, 20:38
Medlem
Hanksters avatar
Hej IbnHazm!

Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Yttrandefrihet för mig betyder inte att jag har rätt att kränka eller såra mina medmänniskor, denna lag skall utnyttjas i andra sammanhang så som att stå mot ledaren/presidenten/kungen och säga "Du regerar mitt land på ett fel sätt, om du inte gör det, säg upp din roll som ledare". Det var som ett exempel, finns fler men nöjer mig med ett.

I vissa religösa skrifter fördöms homosexuella och kallas syndare. Detta kränker och sårar nog homosexuella människor och gör deras situation svårare samt underblåser fördomar mot dom. Ändå bör homo-kritiska åsikter få yttras under yttrandefriheten. Precis som att exempelvis karikatyrerna av Mohammed säkert sårar muslimer, ändå bör islamkritiska åsikter och islamkritiska konstverk/trycksaker få publiceras. Eller det faktum att bara för att kristna kanske tar illa upp av att koranen säger sig vara den sanna och rena läran, och tycker att det är lögn, tar inte det bort rättigheten att hävda att den är det. Att människor känner sig kränkta är tyvärr inte ett giltigt argument för att inte få kritisera någonting, eftersom du då i princip knappt kan kritisera någonting. Om jag exempelvis anser att Adolf Hitler var en psykopat och en mördare kan jag mycket väl kränka hans sympatisörer, men jag anser fortfarande att jag bör få ha min åsikt och yttra den, trots att människor blir sårade. Tycker inte du det?

F.ö. ser jag det som en skyldighet av ett samhälle som strävar efter att uppnå frihet och fred mellan människor att just kritisera sånt som man inte anser är bra, trots att man kanske råkar trampa någon på tårna. Utan den fria kritiken är vi förlorade.
Citera
2006-10-05, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hankster
F.ö. ser jag det som en skyldighet av ett samhälle som strävar efter att uppnå frihet och fred mellan människor att just kritisera sånt som man inte anser är bra, trots att man kanske råkar trampa någon på tårna. Utan den fria kritiken är vi förlorade.
Jag tror alla här på forumet uppskattar värdet av saklig kritik, förutom det begränsade fåtal som mer konsekvent ägnar sig åt att kränka, smäda och håna.

Det går att kritisera och diskutera på ett värdigt sätt. Visst blir det lite personliga slängar ibland. Men det är bara ett pittoreskt inslag som livar upp debatten. Så länge det inte sker systematiskt, tycker jag der är OK.
Citera
2006-10-05, 21:03
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Bismillah

Detsamma kära syster! Hoppas middagen ska smaka gott och må Allah swt acceptera er fasta
Tack syster. Ameen till din Du'a. Ma Han SWT acceptera er fasta ocksa, ameen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in