Bismillah
Cimmerian
Citat:
Jo, Nutid, jag hade verkligen bråttom.
Ok jag tyckte du verkade lite stressad.
Citat:
Och nej, jag är inte direkt imponerad av de där länkarna som skulle visa muslimers avsky för terrorism och våld och hot - dessutom handlade de ju om 9/11 - inte en enda sida kunder du hitta om muslimer som kritiserar hoten mot Hirsi Ali eller Rushdie och andra islamkritiker...
Det var du som riktade in dig pa demonstrationer, och jag tog upp nagra media vinklar istallet nar det galler fordomanden av terrorism. Pa nagot satt sa tycker jag sjalv att det skrivna ordet har mer pondus, da det bestar en langre tid.
Nej det andra du tar upp daremot lar nog bli knepigare att hitta kritiker till. Inte for att jag haller med om att det ar ratt vag att ta, men forstar delvis att ibland overtrads granser lite val mycket. Battre vore att visa sitt missnoje mot dessa personer PERSONLIGEN. Jag skulle foredra det. Inte bemota med vald.
Citat:
Du säger vidare att du minsann har deltagit i en manifestation - men detta var mot Israel... vad har det med min fråga att göra? Det stärker ju bara min bild av er att ni gärna samlas och visar ert hat mot Israel och USA, men att ni sällan, eller snarare aldrig, samlas för att ta avstånd ifrån det våld som kommer ifrån muslimskt håll.
Vad jag vet var det inte en enda brannande av flaggor och dylikt, men det kanske hande i nagon annan del av taget.
Hur som helst bor du inte forminska det till att det det bara ar muslimer som kanner till detta, utan andra aven kanner en del infor tva av varldens ledande nationers tryck pa ovriga varlden lander. Men det hor inte hit.
Men haller med vi kan gora bade och i mycket storre utstrackning. Har kan absolut en forbattring ske.
Citat:
Kan du förstå min synvinkel? Kan du förstå min skepsis gentemot muslimer generellt? Jag menar, när all självkritik uteblir, även efter allvarliga händelser?
Ja det kan jag.
Citat:
Du och Ibnhazm säger ofta att muslimer bara får bruka våld om de är attackerade? Stämmer det? Om ja, anser du personligen att den muslimska världen är under attack ifrån västvärlden? Om ja, då är det ok med muslimskt våld mot västvärlden (det är alltså ett försvarskrig)? Anser du att Rushdie och Hirsi Ali begick en attack mot islam, och därför är hoten mot dem rättfärdig "krigsföring"?
Ja i sjalvforsvar. Det innebar tex de lander som ligger under ockupation idag, dar galler den regeln.
Menar du 'under attack' rent fysiskt eller verbalt?
Inte att aka till de lander som det handlar om och utfora valdsdad. som en sorts hamndaktion.
Ja dom har smutskastat Islam, men gar inte under 'att foras krigsforing emot'. Jag foredrar att tala med dom oga mot oga.
Citat:
Min nyfunna tes att det kanske ligger till på det här sättet förklarar ju den uteblivna kritiken mot terrorismen mot de egna leden... eller vad säger du Nutid? Vad säger du, Ibnhazm?
Jag kan ta till mig kritik nar och om den ar befogad. De ar manskligt att bega misstag och ta fel vagar och alltid nyttigt att fa andra synvinklar nar det galler samspelet mellan manniskor och nationer for att vi ska kunna leva ihop pa ett smidigt och fredfullt satt.