• 3
  • 4
2024-10-11, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag observerar en intressant utveckling i Sverige, där allt fler människor börjar tala om en mer restriktiv invandringspolitik. Det verkar som att pendeln håller på att svänga från en tidigare "woke"-kultur till en mer realistisk syn på invandrare. Människor börjar inse att Sverige inte kan släppa in vilket folk som helst. Jag har noterat att det pratas om restriktiva åtgärder, såsom indragna uppehållstillstånd, indragna medborgarskap, utvisningar och återvandring.

Det fascistiska jag förutspår är att människor blir allt mindre godtrogna, vill inte släppa in vem som helst längre, är trötta på muslimer, hucklen och kriminalitet, inte vill ha in bidragstagare, utan vill istället börja premiera företagsamma människor som kan stå på egna ben och bidra till samhället. Alltså att svenskarna blir hårdare, vill ha ut packet, och välja invandrare på meriter istället för empati. Det är den fascistoida riktningen jag förutspår.

Jag undrar om fler håller med om min tes? Ser ni också en förändrad attityd mot invandring i Sverige, och tror ni att detta kan leda till en mer fascistisk invandringspolitik?
Tyvärr så stämmer det.
Godtrogna politiker har gjort väldens minst rasistiska folk mer rasistiska genom att importera världens sämsta folkslag.
Araber och muslimer är det sämsta receptet för ett vänligt och demokratiskt samhälle.
Citera
2024-10-16, 01:13
Jag vill inte ha någon fascistoid vinling eftersom det går överstyr. Mussolini är en landsförrädare som till slut enbart pga NSDAP fick styra över Salòrepubliken innan han blev hängd av sin egna.

Fascism är en ideologi som uppstod i Italien och dog i en barnsjukdom redan på 1945-talet. Det är bara Buffon, Abbiati och Paolo Di Canio som står upp för sin ideologi utanför fotbollsfans i Lazio ultras.
Senast redigerad av Congelado 2024-10-16 kl. 01:23.
Citera
2024-10-16, 16:13
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeendeLennart
Tyvärr så stämmer det.
Godtrogna politiker har gjort väldens minst rasistiska folk mer rasistiska genom att importera världens sämsta folkslag.
Araber och muslimer är det sämsta receptet för ett vänligt och demokratiskt samhälle.

Fast…politikerna är ju demokratiskt valda. I teorin borde svenskarna för länge sen ha röstat bort dessa godtrogna politiker. Men det har inte skett. I allt väsentligt förblir dessutom politiken densamma oavsett färg på regeringen. Endast vissa smärre och kosmetiska förändringar görs. Kanske svenskarna istället borde börja fråga sig vilka som egentligen har makten i Sverige?
Citera
2024-10-17, 21:25
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Jag vill inte ha någon fascistoid vinling eftersom det går överstyr. Mussolini är en landsförrädare som till slut enbart pga NSDAP fick styra över Salòrepubliken innan han blev hängd av sin egna.

Fascism är en ideologi som uppstod i Italien och dog i en barnsjukdom redan på 1945-talet. Det är bara Buffon, Abbiati och Paolo Di Canio som står upp för sin ideologi utanför fotbollsfans i Lazio ultras.

Många skulle nog påpeka att den liberala demokratin är på väg att gå överstyr. Riktigt rejält också. Vi har i väst snabbt rört oss i totalitär riktning med minskad frihet för vanliga normala människor. I Frankrike kan man få upp till 3 års fängelse om man kritiserar covidvacciner. I Skottland riskerar man upp till 7 års fängelse ifall man felkönar en transa. I Kanada förbereds nu Online Harms Bill C-63 som ska kunna ge upp till livstids fängelse för spridande av ”hat” på internet. Ifall man gör en lite längre historisk utblick än den du gör så har auktoritära styren varit legio medan demokratiska samhällsexperiment varit få, kortvariga och resulterat i tyranni. Fascism är ett negativt värdeladdat begrepp medan demokrati har en positiv värdeladdning. Det är alltså en slags kognitiv betingning snarare än en analys av vilket styre som är bäst.
Citera
2024-10-18, 16:56
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Många skulle nog påpeka att den liberala demokratin är på väg att gå överstyr. Riktigt rejält också. Vi har i väst snabbt rört oss i totalitär riktning med minskad frihet för vanliga normala människor. I Frankrike kan man få upp till 3 års fängelse om man kritiserar covidvacciner. I Skottland riskerar man upp till 7 års fängelse ifall man felkönar en transa. I Kanada förbereds nu Online Harms Bill C-63 som ska kunna ge upp till livstids fängelse för spridande av ”hat” på internet. Ifall man gör en lite längre historisk utblick än den du gör så har auktoritära styren varit legio medan demokratiska samhällsexperiment varit få, kortvariga och resulterat i tyranni. Fascism är ett negativt värdeladdat begrepp medan demokrati har en positiv värdeladdning. Det är alltså en slags kognitiv betingning snarare än en analys av vilket styre som är bäst.
Jag är inte för detta får du inte tro och har skrivit en tråd om situationen i Sverige (FB) Varför har inte fler sett igenom demokratin än?

Vad lägger du i ordet fascism jag menar den i Italien och tänker på Mussolini och hans pinsamma krig han öppnar och förlorar medans alla blöder tills han förlorar landyta och blir hängd av sina egna då han ställde till med så mycket elände.
Citera
2024-10-18, 17:56
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Jag är inte för detta får du inte tro och har skrivit en tråd om situationen i Sverige (FB) Varför har inte fler sett igenom demokratin än?

Vad lägger du i ordet fascism jag menar den i Italien och tänker på Mussolini och hans pinsamma krig han öppnar och förlorar medans alla blöder tills han förlorar landyta och blir hängd av sina egna då han ställde till med så mycket elände.

Fast ”fascism” är ju något som blivit ett negativt epitet på en mängd företeelser. Få använder beteckningen strikt på Mussolinis Italien. Men jag ser att du liksom jag är väldigt kritisk till demokratin. Dock blir ju alternativet då ett auktoritärt högerstyre. Något som garanterat renderar i epitetet ”fascist” om man förordar det.
Citera
Igår, 07:53
Medlem
MrTygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Själv tror jag inte på någon fascism eller för den delen att vi ska vara ledd av en auktoritär ledare där vi ska bedriva statskontrollerade bolag och skolbarn hylla den stora ledaren varje morgon.

Det jag dock tror starkt på är att vi går mot en klassamhälle där rika eliten isolerar sig från pöbeln och där trasproletariatet växer med en skenande kriminalitet och erodering av de offentliga institutionerna. Motreaktionen blir ett ökat övervakningssamhälle.

Vilket hela tiden varit ambitionen.* Kraftigt utökade klassklyftor samt sönderslagning av etnisk sammanhållning med massinvandring, feminism och HBTQ.

Avslutningsvis låser man fast de lägre klasserna på botten med AI (som sköter majoriteten av alla sysslor) och ett socialt kreditsystem av kinesiskt snitt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Social_Credit_System

Den som inte tar sig upp till ekonomisk självständighet innan detta implementeras kommer inte att kunna ta sig upp senare.

TS är inte särskilt imponerande men modellen/prognosen jag byggt baserat på den kan definieras som fascism (givet att terminologi byter betydelse över tid).

*Med bl a Reinfeldtplanen, men detta började mycket tidigare än med Reinfeldt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in