• 1
  • 2
2024-10-10, 23:07
Medlem
Run3s avatar
Jag observerar en intressant utveckling i Sverige, där allt fler människor börjar tala om en mer restriktiv invandringspolitik. Det verkar som att pendeln håller på att svänga från en tidigare "woke"-kultur till en mer realistisk syn på invandrare. Människor börjar inse att Sverige inte kan släppa in vilket folk som helst. Jag har noterat att det pratas om restriktiva åtgärder, såsom indragna uppehållstillstånd, indragna medborgarskap, utvisningar och återvandring.

Det fascistiska jag förutspår är att människor blir allt mindre godtrogna, vill inte släppa in vem som helst längre, är trötta på muslimer, hucklen och kriminalitet, inte vill ha in bidragstagare, utan vill istället börja premiera företagsamma människor som kan stå på egna ben och bidra till samhället. Alltså att svenskarna blir hårdare, vill ha ut packet, och välja invandrare på meriter istället för empati. Det är den fascistoida riktningen jag förutspår.

Jag undrar om fler håller med om min tes? Ser ni också en förändrad attityd mot invandring i Sverige, och tror ni att detta kan leda till en mer fascistisk invandringspolitik?
Citera
2024-10-10, 23:10
Medlem
franges avatar
Det du skriver om har absolut noll och ingenting med fascism att göra.
Citera
2024-10-10, 23:11
Medlem
gotets avatar
Rätt! Men detta skulle skett igår och inte idag. Redan 1979 skulle dessa insikter ha funnits. Det är ju inte raketforskning utan ett barn skulle kunna räkna ut det. Jag var själv ett barn när jag insåg detta.
Citera
2024-10-10, 23:17
Medlem
sommarlovs avatar
Hur menar du?

Wikipedias artikel börjar så här:
Fascism är en form av auktoritär ultranationalism som karakteriseras av maktutövande via diktatur, förtryck av politiskt oliktänkande med strikt dominans över både samhället och individen.
Fascismen är en revolutionär form av ultranationalism med nationens "pånyttfödelse" som mål.
För att förverkliga idén om en pånyttfödelse för nationen vill fascister skapa ett samhälle där människor som har vissa egenskaper och eller kvalitéer ska fylla det fascistiska samhället.

Vad ser du likheterna?
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Ser ni också en förändrad attityd mot invandring i Sverige, och tror ni att detta kan leda till en mer fascistisk invandringspolitik?

Ja. Svenskens uppfattning i frågan ändrar sig långsamt, i takt med att fler och fler inser att alla faktiskt inte är lika.

Jag tror inte det växande missnöjet kommer leda till att en rörelse kommer att få någon stor uppslutning, som kan verka som enighet, som vi kanske såg exempelvis under Nazityskland. Vi är inte homogena nog för det idag. Jag tror det snarare kommer bli kanske 10 olika läger med starka splittringar mellan dom, som kommer börjar kriga kors och tvärs mot varandra, som i Syrien.
Citera
Medlem
pojkpingiss avatar
Kontakta Komvux, de kanske kan guida dig om hur du läser in gymnasiet, du verkar sakna tämligen basala kunskaper...lycka till.
Citera
2024-10-10, 23:18
Medlem
Andra skulle väl snarare kalla det för en rörelse mot normaltillstånd, allmänmänskliga attityder och harmonisering med övriga västvärlden efter årtionden av extremism.
Citera
2024-10-10, 23:18
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det du skriver om har absolut noll och ingenting med fascism att göra.
Nidbilden av fascister är att de premierar styrka, lever med mottot "starkast överlever", vill selektera bort individer med sämre DNA, etc.

Det är den tankesynen jag tror svenskarna allt mer kommer att få. Ju tröttare de blir på invandrare som lever som parasiter på det svenska samhället.
Citera
2024-10-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Hur menar du?

Fascism är en form av auktoritär ultranationalism som karakteriseras av maktutövande via diktatur, förtryck av politiskt oliktänkande med strikt dominans över både samhället och individen.
Fascismen är en revolutionär form av ultranationalism med nationens "pånyttfödelse" som mål.
För att förverkliga idén om en pånyttfödelse för nationen vill fascister skapa ett samhälle där människor som har vissa egenskaper och eller kvalitéer ska fylla det fascistiska samhället.

Vad ser du likheterna?

Nej..Du beskrev stopp på att skattefinansiera lågbegåvade invandrare från "shithole countries"..... vilket kan ske både med och utan ultranationalism och jakt på oliktänkande.
Citera
2024-10-10, 23:23
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Nidbilden av fascister är att de premierar styrka, lever med mottot "starkast överlever", vill selektera bort individer med sämre DNA, etc.

Det är den tankesynen jag tror svenskarna allt mer kommer att få. Ju tröttare de blir på invandrare som lever som parasiter på det svenska samhället.
Du kan inte hitta på en frågeställning, agera okunnig inför våra svar och skriva ytterligare ett påhittat argument!
Citera
2024-10-10, 23:24
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Hur menar du?

Vad ser du likheterna?
Fetmarkerade det jag förutspår. Alltså att svenskarna blir så trötta på invandrare, att de kommer kräva att avvisa alla bidragstagande parasiter. Svenskarna kommer börja förespråka att Sverige istället ska bestå av intelligenta individer, som tjänar bra, bidrar, bygger upp samhället, är framgångsrika, etc. Till den gruppen människor hör inte muslimer i hucklen som lever på bidrag med 10 barn, de kommer svenskarna kräva ska utvisas.
Citera
2024-10-10, 23:29
Medlem
pn222jws avatar
(Sverige 2025 2035)

Vi blir mer som Danmark...alltså höger om UK, BRD och Frankrike - mer direkt demokrati, mer lokal demokrati och mindre i rollen som "världssamvete". Det lilla landet i norr. Lite ödmjukare men också lite normalare. Lite mer rationella - mindre irrationella. Moderaterna och Sverigedemokraterna blir nästan partners.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in