Citat:
Ursprungligen postat av
ryssfemm
Ska kolla in, tack för tips!
Kör så mest pga att jag då kan få in ett pass överkropp och ett med mer fokus på underkropp. Sen försöker jag köra bål också men det är så tråkigt så helt ärligt så blir det ofta att jag kör nåt av de andra istället 😅
Jag har läst vad användaren Karlsson skrivit i Dishys journal och fick en liten tankeställare där. Jag rör på mig rätt mycket i vardagen så kanske att jag inte får i mig tillräckligt kalorier för att bygga, även fast jag trott att min kost är hyfsat bra (mycket grönsaker och protein - kanske behöver mer kalorier).
Ja okej förstår 🙂. Har inte använt styrkelabbets app på länge och inte använt mig av deras program.
Men träna inte efter ett fast antal reps, ha ett intervall på tex 6-8 reps, 8-10 reps osv. Om du har tränat tex högre reps så testa köra låg reps ett tag eller omvänt. Eventuellt ändra din tid för vila.
Sen är det lite olika vem man är som person. Vissa tar ut sig alldeles för hårt på gymmet, vissa försöker matta ut sig av träningen, vissa höjer vikterna för sällan, tränar för sällan, har för lite/mycket volym. Vi alla är en viss typ så man behöver identifiera vem man är och ha koll på det.
Vad är hyfsat bra kost? (menar inte vara dryg, bara retorisk frågeställning)
Och det betyder samtidigt inte att man är i ett överskott eller underskott.
Du får inte glömma bra fetter. Kvinnor har ett större behov av fetter för sin metabola hälsa. Men du kanske behöver registrera i en app 1-2 veckor för att se på svart och vitt hur det ser ut för dig en över en normal vecka. Sen se till att du har jämn balans hela tiden och inte kraschar, inte blir gasig, bubblig i magen, ha koll på avföringen. Det är viktigt med ha bra tarmhälsa också.
Jag rör mig relativt mycket också. Snittar runt 14 000 steg. Många dagar ligger jag på 16-20k steg per dag när jag jobbar. Styrketränar 3ggr i veckan och kör rörlighet övriga dagar och slänger in cardio. Så ofta behöver jag hålla mig till max 1 dag cardio och även behöver hoppa över det helt för att jag återhämtar mig precis men det hindrar min progression.
Eftersom det är stressiga dagar så blir det viktigare med att koppla av stunder under dagen, se till att sömnen är konsekvent och bra för att inte hämma eller krascha helt.
Om du har familj med barn så lagrar sig stressen också. Så kan eventuellt vara viktigt för dig att se till att stressa ner och inte träna för mycket för ha balans i återhämtningen.