2025-01-18, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jag har flera personer med adhd och add i min familj/släkt/närmaste omgivning. Jag har observerat att dessa personer fungerar som bäst när de tränar och rör på sig regelbundet. Vissa klarar detta över längre perioder medan andra faller offer för sin låga impulskontroll och väljer istället datorspel eller alkohol för att få endorfiner. Inget fel med att spela eller dricka med måtta men när dessa saker ersätter fysisk aktivitet är det riktigt dåligt för den mentala balansen.

Tror att du är på helt rätt spår med din regelbunda träning. Fortsätt så! 🙂

Ja jag har det som kallas add i folkmun, benämns numer adhd i ouppmärksam form. Så utan rutiner så resulterar det ofta i att inget blir gjort för att signalsubstanserna inte kommer igång.

Jag var mycket så som barn eller från barn till ung man och tänker aldrig vara så igen.
Så fysisk aktivitet, kost, sömnhygien osv har varit avgörande.

Men sen är det även att jag använder träning ibland som ett missbruk. Liksom tränade egentligen för mycket när jag var sjuk. Skulle egentligen bara hållet mig till rörlighet. Men när dopaminet kommer igång så tar jag inte alltid bra beslut
Så finns utrymme att jobba på balans och rutiner kring det.
Citera
2025-01-18, 14:27
Medlem
Började dagen med att steka ihop grönsaker i en äggröra på 5 ägg med keso. Tänkte att ha relativt lågt med kolisar i helgen. Jag behöver bli bättre på att variera kosten och använda mig mer av det jag har lärt mig av olika koster.

Även har typ lite dåligt samvete över att inte ha fastat något 2024. Brukar alltid köra någon form av fasta 1 gång om året för att det får mig att må bra, blir som en slags nollställning på något sätt.

Körde en del rörlighet sen och hade fokus på tår, anklarna, Tfl, ibt, ql och gluteus medius. Men körde igenom hela kroppen. Men behöver även fokusera på handleder. Dom är så stela och begränsad rörelseförmåga. Även slarvar jag mycket med adduktorerna. Får gå igenom dom och latsen mer imorgon.

Blev se massa vårdande av fötter och kroppen. Har även varit duktig sista tiden på att använda fotmassage maskinen och massagekudden för att få bort alla knutar i vaderna. Har även kört mer för tibilalis då dem är hemskt stela och ömma.

Annars har det varit en väldigt slapp dag. Inte gjort så mycket alls egentligen. Slappat vid tvn, lekt lite barnen, läst bok tillsammans med ena ungen. Ser fram emot att komma tillbaka till jobbet. Är inte helt 100% frisk men känner mig inte sjuk längre.
Citera
2025-01-19, 10:19
Medlem
Veckans snittvikt 72,64kg.

Är tillbaka på samma vikt som 2 veckor sedan, så har tappat all onödig vätska. Tror att jag blir för fixerad i kolhydrater och att vara i ett kaloriöverskott ibland. Har mått bra av att ha en lågkolis dag, så funderar på att varva det lite och ha mer fokus på kolhydrater runt träning. Även ha lite lägre, "normalt" saltintag.

Efter frukosten så körde jag rörlighet som vanligt. Blir att börja göra lunch och middagslådor till större delen av veckan.

Imorgon börjar jag mer med explosivitet som fokus. Är egentligen helt nytt för mig så ska bli roligt att göra något nytt. Men känns lite konstigt att det blir mindre och mindre baslyft.
Jag känner mig mycket rörligare och "ungdomlig" av att kunna röra mig i olika positioner och explodera upp. Får även kommentarer från gymbekanta att dom tycker att jag är vig som en gymnast. En del överdrift men, kul att det inte bara en inbillning.
Citera
2025-01-22, 17:52
Medlem
Idag var det andra passet av den nya fasen och har varit faktiskt väldigt rolig. Det är ett A och B pass 3 gånger i veckan. Jag var lite skeptisk till den här fasen och övningarna. Önskar nästan att det fanns ett tredje pass med andra övningar också men fördelen är att man får öva mer på övningarna.

Har fått sjuk träningsvärk i hela bålen/magmusklerna. Även så har aptiten verkligen skjutits upp.

Blev rörlighet och intervall löpning i tisdags.

Måndag 20/1 2025

Onsdag 22/1 2025

Fan utfallshoppen var skitsvåra att koordinera och orkade hälften av repsen som var planerat. Där finns ett stort förbättringspotential. Hantelsnatch var skitroliga.

Planerar rörlighet och löpning imorgon.
Citera
2025-01-22, 20:23
Medlem
Dishys avatar
Låter rätt roligt att träna målmedvetet enligt en plan faktiskt. Kan tänka mig att man blir mer motiverad speciellt om man blir bättre och starkare. Brukar du träna så, alltså enligt olika program och ha olika faser i träningen under tex ett år?
Citera
2025-01-23, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Låter rätt roligt att träna målmedvetet enligt en plan faktiskt. Kan tänka mig att man blir mer motiverad speciellt om man blir bättre och starkare. Brukar du träna så, alltså enligt olika program och ha olika faser i träningen under tex ett år?

Ja det finns många fördelar med att periodisera sin träning. Sedan har jag en filosofi att man behöver träna det som är svårt/jobba på sina brister.
Sedan som du säger, det gör träningen rolig och givande.

Det är relativt nytt för mig. Jag började träna när jag var 19 till typ 25. Tränade uruselt och fick jättedåliga resultat. Sen så har jag tränat väldigt sporadiskt i perioder.
Typ när jag var 31-32 så var jag i min livs sämsta skick och nybliven pappa så då bestämde jag mig att förändra det för att kunna bli en bra förälder.

Började om och började träna som en nybörjare med stronglift och att jogga. Blev många fel där på vägen i ca 1,5 år. Tröttnade lite på träningsformen och började med över/underkropps Split och tog med min nya kunskap. Under den här tiden så började jag förstå träning mer och började vidga min syn på träning. Hade börjat lyssna på den podden som jag rekommenderade till dig nyss och några andra.

Då började tanken växa om bra programmering och periodisering. Så då började jag köra deras program från podden och gillade filosofin, så har tränat med periodisering i 2,5-3 år nu. Kommer förmodligen träna så för att det gör träningen rolig, utmanande, nya mål och givande. Man får aldrig riktigt platåer utan ser en konstant utveckling. Även att bli bra på olika saker är kul. Så det undviker att man bränner ut muskler, leder och psyket med att köra samma rutin och samma övningar.
Citera
2025-01-23, 14:19
Medlem
Vaknade typ 1 timme tidigare än vad jag hade tänkt mig. Men var pigg när jag vaknade och var sjukt hungrig när jag vaknade. Låg ändå och drog mig lite, tror att det var drömmar som väckte mig.

Har provat att sänka en del av sömnmedicinen osv ett tag men det går inte. Jag har hittat en regim som funkar för mig och nu vet jag vad som funkar och inte.
Det som verkligen har påverkat kvaliten av sömnen är glycin. Helt sjukt hur en aminosyra kan påverka så mycket.

Jag tycker att det är intressant med huskurer och anekdoter som funnits i längre tid, utan forskning. Det är intressant även hur människan har lärt sig saker utan avancerad forskning. Som varför man har dragit nytta av buljong och gelatin i samband inför natten eller sjukdomar. Har nördar ner mig om olika sjukdomstillstånd, glutation och ämnen kring immunsystemet, tarmhälsa och inflammationer. Jag älskar att nörda ner mig i såna saker.

I stort sett så har vården aldrig kunnat hjälpa mig för den vården som jag har sökt för. Det har bidragit till att jag har sökt efter egna lösningar och lyckats genom misslyckanden. Så det har eggat mitt naturliga intresse. Tänker ofta på att jag hade kunnat bli forskande läkare, men samtidigt är det mycket som inte hade passat mig med det.

Har varit inne på att byta karriär. Mycket ur flera aspekter pekar på PT. Låter kanske som en klyscha eftersom jag är en träningsentusiast, men det bygger mer på att jag vill att folk ska lära sig att ha en bättre kvalite av livet genom hälsa och utveckling. Jobbar på sjukhus avdelning och yrket stämmer inte in i mina personliga värderingar. Samtidigt som att jag gillar arbetsuppgifterna. Däremot kanske det inte passar livet just nu men håller på kolla efter möjligheter för en övergång.

Efter ha rensat lite tankar och efter gymmet så gick det bra med att köra rörlighet. Blev även löpbandet idag. Blev 5,76km med upp och nedvarvning på total tid 33:43. Kommer förmodligen påverka prestationen på gymmet imorgon. Men tänkte passa på när det fanns tid. Blir lite osäkert framöver och hinner förmodligen bara köra 1 gång i veckan isf.

Tankar är att jag vill börja löpa lite utomhus. Var länge sen jag gjorde det. Har mest gjort det på löpbandet för att det ska bli av och inte prokastinera löpning. Men det är svårt att hitta en övergång så att det passar med vardagen att löpa ute. Men det ska jobba på det i år. Det är väldigt annorlunda att springa på ett löpband. Det är lättare när man inte behöver trycka fram sig på samma sätt men är ett bra verktyg.
Citera
2025-01-24, 13:04
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Vaknade typ 1 timme tidigare än vad jag hade tänkt mig. Men var pigg när jag vaknade och var sjukt hungrig när jag vaknade. Låg ändå och drog mig lite, tror att det var drömmar som väckte mig.

Har provat att sänka en del av sömnmedicinen osv ett tag men det går inte. Jag har hittat en regim som funkar för mig och nu vet jag vad som funkar och inte.
Det som verkligen har påverkat kvaliten av sömnen är glycin. Helt sjukt hur en aminosyra kan påverka så mycket.

Jag tycker att det är intressant med huskurer och anekdoter som funnits i längre tid, utan forskning. Det är intressant även hur människan har lärt sig saker utan avancerad forskning. Som varför man har dragit nytta av buljong och gelatin i samband inför natten eller sjukdomar. Har nördar ner mig om olika sjukdomstillstånd, glutation och ämnen kring immunsystemet, tarmhälsa och inflammationer. Jag älskar att nörda ner mig i såna saker.

I stort sett så har vården aldrig kunnat hjälpa mig för den vården som jag har sökt för. Det har bidragit till att jag har sökt efter egna lösningar och lyckats genom misslyckanden. Så det har eggat mitt naturliga intresse. Tänker ofta på att jag hade kunnat bli forskande läkare, men samtidigt är det mycket som inte hade passat mig med det.

Har varit inne på att byta karriär. Mycket ur flera aspekter pekar på PT. Låter kanske som en klyscha eftersom jag är en träningsentusiast, men det bygger mer på att jag vill att folk ska lära sig att ha en bättre kvalite av livet genom hälsa och utveckling. Jobbar på sjukhus avdelning och yrket stämmer inte in i mina personliga värderingar. Samtidigt som att jag gillar arbetsuppgifterna. Däremot kanske det inte passar livet just nu men håller på kolla efter möjligheter för en övergång.

Efter ha rensat lite tankar och efter gymmet så gick det bra med att köra rörlighet. Blev även löpbandet idag. Blev 5,76km med upp och nedvarvning på total tid 33:43. Kommer förmodligen påverka prestationen på gymmet imorgon. Men tänkte passa på när det fanns tid. Blir lite osäkert framöver och hinner förmodligen bara köra 1 gång i veckan isf.

Tankar är att jag vill börja löpa lite utomhus. Var länge sen jag gjorde det. Har mest gjort det på löpbandet för att det ska bli av och inte prokastinera löpning. Men det är svårt att hitta en övergång så att det passar med vardagen att löpa ute. Men det ska jobba på det i år. Det är väldigt annorlunda att springa på ett löpband. Det är lättare när man inte behöver trycka fram sig på samma sätt men är ett bra verktyg.

Kul med karriärsbyte! Låter som att du i grunden har rn trygg anställning (sjukhus) då kan du alltid vidareutbilda dig och jibba deltid samtidigt.

Har också perioder med riktigt dålig sömn, ska kika på det där glycin och se vad det är!
Citera
2025-01-25, 15:34
Medlem
Dishys avatar
Spännande när man känner sig så motiverad av ett ämne att man funderar på karriärbyte.

Kanske något mer tillägg inom psykologi, beteendevetenskap och beroendevetenskap kan vara användbart. Tänker på att de flesta vet vad man ska göra för att vara hälsosam men ändå gör de inte det. Blir som ett ess i rockärmen om man är PT som har kunskap inom de mer psykologiska aspekterna också.
Citera
2025-01-27, 07:35
Medlem
Veckans snittvikt 72,91kg. Lagom uppgång. Körde även kolhydratsfattig helg och tycker att det är ganska skönt ändå. Men märker på energin att det inte finns så mycket glykogen i musklerna tex när jag cyklar.

Har jobbat i helgen så blev mest rörlighet och bastu efter jobbet.

Träningen har gått bra. Märkte att redan i fredags så har kroppen börjat anpassa sig till pass A.

Fredag 24/1 2025

Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
Kul med karriärsbyte! Låter som att du i grunden har rn trygg anställning (sjukhus) då kan du alltid vidareutbilda dig och jibba deltid samtidigt.

Har också perioder med riktigt dålig sömn, ska kika på det där glycin och se vad det är!

Ja eller det känns som en naturlig utveckling. Jag vill inte bli sköterska eller läkare. Brinner för att hjälpa andra, hälsa, människor och det sociala. Det är sant. Många klagar över att jobba på sjukhus (delvis rättfärdigat), men så jävla illa är det inte som många får det att låta som.

Gör det. Iaf har det hjälpt mig för kvalite för sömnen. Upptäckte det när jag ville läsa om sepsis sedan spårade till glutation och immunsystemet.
Har läst lite passionsblomma om att det ska ha lovande effekter för sömn också men har själv inte provat det. För övrigt tex Valerina som ofta förslås speedar min hjärna så det förvärrar min sömn. Kanske har en koppling till min adhd för det nämns även i litteraturen att vissa individer får motsatt effekt.

Brukar massera fötterna innan jag ska sova också så passar på att smörja dom (även smörja händer) så det blir flera flugorna en smäll. Men att massera fötter och tår gör mig även sömnig. Har läst om att specifikt massera stortån hjälper melatoninproduktionen, vet inte hur sant det är dock. Men det har blivit en del av kvällsrutinen och blir sömnig då förmodligen hela kvällsrutinen i sin helhet hjälper.

Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Spännande när man känner sig så motiverad av ett ämne att man funderar på karriärbyte.

Kanske något mer tillägg inom psykologi, beteendevetenskap och beroendevetenskap kan vara användbart. Tänker på att de flesta vet vad man ska göra för att vara hälsosam men ändå gör de inte det. Blir som ett ess i rockärmen om man är PT som har kunskap inom de mer psykologiska aspekterna också.

Jag vet inte helt om jag kommer att söka någon kurs i psykologi eller liknande. Men jag läser gärna av rent intresse. En hel del av psykologi och psykiatriska sjukdomar som man läste när man utbilda sig till undersköterska tycker jag att inte stämmer. Samtidigt gav den en bra grundkunskap.

Ett exempel är att när någon har är i ett förvirrat tillstånd (ej psykos som är ett mer komplext tillstånd) så ska man inte bekräfta vanföreställningarna eller hallucinationerna.
Med praktisk erfarenhet så tycker jag och kollegor att man behöver bekräfta det för att man ska bli insläppt i deras värld för sedan kunna dra ut dom. Vet även en läkare som gjorde en uppsats om detta som hade samma tanke som oss. Mer eller mindre alla patienter jag vårdar är förvirrade och har en kognitiv nedsättning, så vissa saker är grundläggande från plugget men mycket är erfarenhet och tolka situationen i stunden.

Så visst läsa för att skapa kunskap är viktigt men det är ännu viktigare att se vad som fungerar praktiskt.
Och jag håller med dig. Träning och kost är det enkla egentligen. Men det psykologiska är det som ger en Pt ett värde. Liksom man kan använda Google och chatt gpt för all information men hur man ska få det att fungera på en individnivå är något helt annat.
Citera
2025-01-29, 17:36
Medlem
Måndagspasset gick bra och blev lite intervaller på löpbandet igår efter rörlighetsträningen.

Måndag 27/1

Blev ganska slut av Snatches när jag höjde vikten. Är lite svårt att tajma ibland så får jobba på det.

Insåg att jag behövde förenkla utfallshoppen lite genom att ändra på armrörelsen för att göra det enklare för balansen.

Hade mitt egna gummiband denna gång så det var lite mer motstånd så får fortsätta med mitt egna så att det är samma motstånd.

Bra pass överlag tycker jag. Roligt med annorlunda övningar som utmanar en på nya sätt.

Dagens pass.
Onsdag 29/1 2025

Första setet Box Jumps så tog jag en lite lägre höjd. Även om jag kommer upp på högre höjd så vill jag att repsen ska vara kvalitativa.
Fan vad Box Jumps tar överallt. Kändes nog mest i hamstrings och bålen.

Kettlebell swingsen kändes bättre denna gång. Tekniken sitter bättre. Synd att det gymmet som jag har varit på inte har 2st 10kg. Konstiga vikthopp och olika storlekar. Får försöka gå till ett annat gym dessa pass som har tävlingskettelbells och mindre vikt skillnader.

Tycker att Ice Skaters känns ganska naturlig nu men fan vad slut man blir i vissa muskler. Man känner sig lite som ett barn igen av att hoppa runt och känna flytet i rörelserna.

Plyo Push-Ups är fan skit jobbigt. Är svårt att ta emot sig och skjuta ifrån sig tillräckligt sista repsen. Kanske är bra för mig att öva explosiviteten där då jag är mer starkare på att grinda i bänk.

Böjen gick bra tyckte jag. Märker dock att småmusklerna i ryggen och greppet tar slut först. Så behöver stanna upp ibland för att komma i rätt position igen.

Det här passet är väldigt roligt men det suger att köra Böj i slutet. Underkroppen och bålen är helt stekt av alla övningar innan.
Senast redigerad av Sklee 2025-01-29 kl. 18:18.
Citera
2025-01-29, 20:50
Medlem
Germanofils avatar
Kettlebells är bra träningsredskap. Som du säger behöver man många olika vikter. Jag brukar höja typ 4 kg per set när vi kör diverse övningar. Gillar framför allt rumänska enhandsmarklyft. 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in