2012-12-15, 14:20
  #841
Medlem
FannyFruxos avatar
Frågan ställdes om personliga erfarenheter av en psykopat...

Jag har sedan flera år tillbaka lärt känna(?) en man som stämmer perfekt in på en antisocial personlighetsstörning. Han manipulerade, var intelligent, våldsam, han ljög, saknade empati, var otroligt charmig. Han visste vad han förväntades säga, och sa det enbart för att nå det han ville ha. Han kunde dupera och få en man att tro han var kvinna och vice versa. Han hade ingen familj, men ville ha en tillsammans med mig (en 20 år yngre kvinna). Jag var hans utvalda "drottning". Han pratade om det som om han ägde mig och våra framtida barn. "Med mig kommer ni alltid att vara trygga, rör någon er så förolämpar dom mig, och ska därför röjas". Varpå han kunde berätta med ett satanistiskt leende hur han skulle gå tillväga.

Han sade elaka saker för jämnan, och blev jag sur över det, så förstod han inte varför jag var sur. "Vad är det nu då?!" Samtidigt som han tycktes njuta utav det. Han älskade att retas.

Efter ett tag orkade jag inte med att bli mer nedtryckt, med resultatet av att han blev våldsam. Började jag gråta så suckade han som om han var uttråkad, och tyckte att jag överdrev. "Typiskt kvinnor att börja grina så fort de inte får som de vill. Allt för att mannen ska känna sig skyldig. Men ditt gråt hjälper inte. Jag vet att du bara gör dig till, så sluta låtsas". När han var färdig så låtsades han som ingenting, frågade mig helt oberört vad "gumman vill ha till frukost".

Sa jag någonting som han var missnöjd med, så blev det en stor grej utav det hela. Han vägrade att inse att han hade fel. Det var mig det var fel på. Alltid mitt eller någon annans fel.

Jag satte flera gånger ned foten och sa att det var nog. Detta ville inte han. Han bestämde när det var nog. Än idag har jag inte blivit av med honom. Jag har ignorerat honom i snart ett år, men han fortsätter och fortsätter att höra av sig. Men aldrig att han släpps in i mitt liv igen. Han hade tidigare hållhakar mot mig, men efter ett långt övervägande med mig själv, så insåg jag att han hellre får använda sig utav dessa, än att jag ska ha fortsatt kontakt med honom.

En psykopats offer märker inte att de är ett offer (psykopatens manipulativa skicklighet), förrän det är för sent, och då är det väldigt svårt att ta sig ur.

Kan tillägga att det var först efter ett mordförsök jag vaknade upp - tyvärr. Jag var länge arg på mig själv för att jag hade blivit så lurad. Men idag vet jag att det var en del av hans strategi. Idag vet jag att han stämmer perfekt in på beskrivningen "Stor i orden, liten på jorden". Samt att det inte var mitt fel.
Citera
2012-12-15, 17:55
  #842
Medlem
Mad monks avatar
Tror en klasskompis till mig var psykopat en väldigt elak och manipulativ människa som andra talade gott om. Det är nog det mest typiska för psykopater deras förmåga att dupera sin omgivning och se ut lämpliga offer i sin omgivning.

En annan sak som är typiskt är att de är extremt opålitliga de kan lämna dig i sticket utan några större betänkligheter avslöja din hemlis utan att ens blinka om det gagnar honom. Man inser inte direkt att man är utsatt utan den insikten kommer senare.
__________________
Senast redigerad av Mad monk 2012-12-15 kl. 18:02.
Citera
2012-12-15, 18:10
  #843
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Kan man på något sätt se om någon är psykopat?
Att man genom tex. genom frågor kan genomskåda dessa individers kopierande av friska människors empati osv?

Nej det finns inget i deras utseende som avslöjar dom däremot deras beteende om man är öppen för att se igenom charaderna. De är ofta sjukt trevliga och tillmötesgående men när de har klorna i dig finns inget sympatisk kvar bara en sjuk och våldsam människa.
Citera
2012-12-15, 19:00
  #844
Medlem
Joggeriffics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
Hur skulle du svarat på din egen fråga? Jag är minst lika nyfiken som du

LL

Näe fyfan, äckelkänslor, det är programmerat in i mig att skydda min familj.
Citera
2012-12-15, 22:56
  #845
Medlem
Incomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
text
Hej LagomLagom. Jag har läst några inlägg från dig. Ibland skriver du saker som inte stämmer, kan visa vad om du är intresserad.

Om du var tvungen att gissa, vilken/vilka diagnoser skulle du säga att du har?

Jag har många antisociala drag, ilskan är det enda som är svårt att hantera (Vill inte hamna i fängelse). Du som också upplever känslan ilska, vad gör du när den blir så stark att du känner att du måste döda/skada någon? Några tips?
Citera
2012-12-16, 10:10
  #846
Medlem
Benziinas avatar
Kan ju bara säga att verkar som det kan vara fråga om extrem osäkerhet och bristande självförtroende och uppmärksamhetskåthet det gäller när man läser dessa trådar (om man nu orkar) och inte det minsta med psykopati eller med antisocial personlighetsstörning att göra.

Det går att hitta mycket motsägelsefullt här; att skriva sig vara typ 'infödd' ledare men att det tydligt framgår ett enormt osäkerhet i skriverier ...... mjaaaa jag tror inte ett ord !
Citera
2012-12-16, 16:02
  #847
Medlem
Incomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benziina
Kan ju bara säga att verkar som det kan vara fråga om extrem osäkerhet och bristande självförtroende och uppmärksamhetskåthet det gäller när man läser dessa trådar (om man nu orkar) och inte det minsta med psykopati eller med antisocial personlighetsstörning att göra.

Det går att hitta mycket motsägelsefullt här; att skriva sig vara typ 'infödd' ledare men att det tydligt framgår ett enormt osäkerhet i skriverier ...... mjaaaa jag tror inte ett ord !
Ja det finns många låtsas-psykopater, det finns nog en hel del av dem i den här tråden.

Dock så innefattar antisocial personlighetsstörning narcissism. Så vad händer om en riktigt psykopat faktiskt lyckas få så mycket självinsikt att han/hon inser vad han/hon är och sedan ser den här tråden? Narcissismen visar sig och psykopaten skriver många, långa, själviska och självupphöjande inlägg om sig själv. Inte för att hjälpa folk få en bättre bild av honom/henne, utan för att få uppmärksamhet, respekt och bekräftelse.

Och att "infödda ledare" inte skulle kunna vara osäkra stämmer inte. Dock undrar jag vad en "infödd ledare" är för något.
Citera
2012-12-16, 18:58
  #848
Medlem
Benziinas avatar
Jag hittar på egna ord jämnt. Kommer jag inte på 'det riktiga' ordet och snabbt så skapar jag egna varianter

Född till ledare ....
Citera
2012-12-16, 21:20
  #849
Medlem
Incomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benziina
Jag hittar på egna ord jämnt. Kommer jag inte på 'det riktiga' ordet och snabbt så skapar jag egna varianter

Född till ledare ....
Förstod ändå vad du menade. Tror verkligen inte en psykopat är en bra ledare, den enda egenskapen de har som skulle kunna vara till nytta vid ledarskap är bristen på känslor, men den egenskapen kan också vara dålig i vissa situationer.
Citera
2012-12-17, 13:53
  #850
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeducexXxme
Antisocial personlighetsstörning och psykopati är inte samma sak, kriterierna är inte likvärdiga. Antisocial personlighetslighetsstörning förväxlas ofta med psykopati. Psykopati fokuserar på känsloliv och viljeliv. Antisocial personlighetsstörning fokuserar på beteende avvikelsen i sig. Psykopaten har gemensamma drag från 4 olika personlighetsstörningar: Främst narcissistisk personlighetsstörning, borderline personlighetsstörning och antisocial personlighetsstörning, även histrionisk personlighetsstörning.

Jupp.

Jag hittade den är texten på nätet. Jag kan inte minnas att jag i mer vetenskapliga skrifter skulle ha läst något som skiljer sig från det som står i texten (jag är på intet vis värst beläst på ämnet, i och för sig), så jag undrar hur korrekt man kan anse denna beskrivning av psykopaten? För om den är hyggligt korrekt, så är texten nog en bra introduktion för någon som inte vet vad en psykopat är för något. Förutom pinsamt många stavfel, så tycker jag den lyckas sammanfatta och förklara själva kärnan i psykopatin väldigt väl, samt dessutom är den på svenska:

http://www.psykopati.se/16914075
Citera
2012-12-17, 17:12
  #851
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Income
Ja det finns många låtsas-psykopater, det finns nog en hel del av dem i den här tråden.

Dock så innefattar antisocial personlighetsstörning narcissism. Så vad händer om en riktigt psykopat faktiskt lyckas få så mycket självinsikt att han/hon inser vad han/hon är och sedan ser den här tråden? Narcissismen visar sig och psykopaten skriver många, långa, själviska och självupphöjande inlägg om sig själv. Inte för att hjälpa folk få en bättre bild av honom/henne, utan för att få uppmärksamhet, respekt och bekräftelse.

Och att "infödda ledare" inte skulle kunna vara osäkra stämmer inte. Dock undrar jag vad en "infödd ledare" är för något.


Anti-social ps innefattar inte narcissistisk ps, däremot så är det många som menar på att psykopati är en blandning av dom 2 och ibland borderline. Det finns en väldigt viktig skillnad och den är att narcissisten ständigt behöver andra människor, den anti-sociale behöver inte det och skulle frodas på en öde Ö till exempel.
Citera
2012-12-17, 18:44
  #852
Medlem
Incomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Anti-social ps innefattar inte narcissistisk ps, däremot så är det många som menar på att psykopati är en blandning av dom 2 och ibland borderline. Det finns en väldigt viktig skillnad och den är att narcissisten ständigt behöver andra människor, den anti-sociale behöver inte det och skulle frodas på en öde Ö till exempel.
Källa på det?

Nej en antisocial person skulle inte frodas på en öde ö. Du kanske har missuppfattat vad antisocial betyder, det är inte samma sak som osocial.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in