[quote=Kundalini]För att en diagnos skall vara intressant måste den rimligen ha ett syfte. Man ger en skolelev ADHD-diagnosen för att underlätta inlärning genom att det ger tillgång till extra pedagogiresurser eller liknande.
Vad är poängen med din diagnos? För jag förstår inte...
Du skriver att du har intimitetsproblem, men det är ju inte så ovanligt och kan innebära allt möjligt, och inte vara något patologiskt. Det kan dessutom indikera en massa andra diagnoser, eller att man ligger långt ute på nån axel.
Citat:
På vilket sätt tynger din eventuella antisociala personlighetsstörning dig? Du pratar om våldsfantasier, men det är nog inte så ovanligt, och sådana återkommande tankestörningar kan väl kanske lika gärna handla om tvångsmässighet. Diskuterade du diffrentialdiagnoser med den här psykiatern?
Ja, vi diskuterade vid flera tillfällen detta. Han påpekade gång på gång att dessa diagnoser inte är vattentäta och att en annan kollega mycket väl kunnat ge mig en annan diagnos.
Citat:
Skulle du bli besviken om du fick reda på att du i stället för psykopatiska drag ansågs vara autistisk, borderline, ångestfylld eller nåt annat?
Nej, diagnosens namn eller betydelse är oviktig på så vis. Skall man se på det rationellt hade väl en annan diagnos varit bättre kanske. Men samtidigt är jag helt ointresserad av att medicinera mig, jag trivs som jag lever och vill inte förändra något.