2024-09-25, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Han har rätt i att beskylllningar för "dold/kodad antisemitism" ganska ofta används som ett tillhygge i debatten numera. Och att säga det är inte alls detsamma som att hävda att "det finns ingen antisemitism" - det finns, men de definitioner som används idag (t ex IHRA:s löskokta sådana) är ofta rätt flytande, dvs de är töjbara i taktiskt syfte.
Det var ju inget svar.
Citera
2024-09-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Vad har det med saken att göra om han har en diagnos? Ska man diskvalificera och ignorera honom pga det? Det blir inte många intressanta figurer kvar i vår herres hage, om man ska städa bort alla som har en eventuell diagnos eller problematik. Merparten av de främsta storheterna inom musik, litteratur, film, politik, konst, osv har/hade diagnoser.

Jan skriver enbart skrivmaskin, eller så är det bara en image. Orbehandlare? Det ordet har jag inte hört på tjugo år. Kul!
Ordbehandlare var han nästan först med. Jag är snart 58 år, och jag har bra minne.
Men vad menar du, ska man negligera en diagnos såsom narsicism?
Citera
2024-09-25, 19:54
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Ordbehandlare var han nästan först med. Jag är snart 58 år, och jag har bra minne.
Men vad menar du, ska man negligera en diagnos såsom narsicism?

Okej, det var en nyhet för mig. Trodde Jan knattrat på skrivmaskin hela sitt liv.

Jag ser konstnärers diagnoser som fullkomligt ointressanta, möjligen kan det bidra till att förklara konstnärens persona eller verk. Men det är verket jag är intresserad av. Jag älskar Woody Allen, skiter ärligt talat i vad vissa anklagat honom för. Detsamma gäller exempelvis Lou Reeds osympatiska person, diagnoser, missbruk och de kvinnor han misshandlade genom åren. Jag tycker fortfarande Michael Jacksons Billie Jean är en av världens bästa låtar, lyssnar på den typ en gång i veckan utan problem.

Varför anser du Jans (eventuella) diagnoser är av intresse?
Citera
2024-09-25, 20:14
Medlem
Guillou fick tokhybris efter att ha fått Keith Söderholm frikänd. Jag tyckte han var en bra journalist innan, efter inte.
Senast redigerad av Fritidsgeniet 2024-09-25 kl. 20:15. Anledning: Lagt till info
Citera
2024-09-25, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Är man minsta kritisk och granskar mr G.
Så har han ju fel åtminstone 50% av alla gånger.

Han hittar på saker.
Kommer på historier som inte är sanna.
etc etc.
Och påpekar man något då bara skriker han nazist!!

Han har nog inte alla kanoter i sin trädgård
Medel IQ du vet, valboskapet. De torskar på typer som Jan, sinnessvaga sådana, vänster. Trots att han gillar att döda söta djur. De som ser en person som framstår som intelligent i deras ögon.

Jag är en känslomänniska, men med en viss intelligens. Jag ger mina känslor utlopp genom att jag säger vad jag tycker i min omgivning. När jag blir arg, då jävlar! Och tvärsom snäll och trevlig när jag är tillfreds. Och jag kan be om ursäkt när jag betett mej illa. Men korta jan är narcisist, så han har vare sej förståelse eller förmåga till det.

En Narcisist är alltid väldsmästare, och vet bäst. Samt erkänner aldrig sina fel. Och smart nog att dölja dem med. Såsom just Jan Banan.
Citera
2024-09-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Instämmer, man kan tycka att Guillou är pösig ibland - och jag begriper att många blir avundsjuka -. men han är ett svidande salt mot förruttnelsen inom både den svenska räkmacke-borgerligheten och socialdemokratin. Kunniga, välformulerade och tydliga kolumnister av hans typ har blivit sällsynta här i landet, och det har naturligtvis mycket att göra med hur få tunga ägare det finns inom mediesektorn och de många nerlagda tidningar, tidskrifter och kultursidor som inte längre är med på plan (eller som finns kvar men har kuschats till tystnad).

Guillou var/är lika svensk som Suzanne Brögger är dansk, och bägge två är omistliga röster.
JG är ekonomiskt oberoende därför kan han säga självklara sanningar annat med fega journalister i AB, Expressen, DN, där man idkar självcensur och vågar inte kritisera Israel och andra missförhållanden av rädsla att bli sparkad. Så mycket för den "fria journalistiken", vi alla sjunger med i samma kör.
Är så jävla trött på den här ensidiga journalistiken och har därför börjat prenumerera på ETC, åtminstone en kritiskt röst kvar som inte går i maktens ledband, tack för det.
Senast redigerad av SlowCooker 2024-09-25 kl. 22:34.
Citera
2024-09-26, 00:04
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
I det här fallet får man hålla med Guillou. Och tänka på vad Piraten skrev om att man nuförtiden inte kan säga stoppnål utan att någon enögd känner sig träffad.
Ja, men exakt. Det märkliga är ju bara [att] (med) hans sätt att formulera sig för att provocera så mycket som möjligt... --> Är att det nog hade granskats hårdare här av vänstermoderatorerna (om någon som jag hade gjort på samma sätt men tvärtom - haha). Jag tycker, som vanligt. att han gör hyfsat bra filmer, och skriver hyfsat bra böcker.
Senast redigerad av Flashsmash 2024-09-26 kl. 00:24.
Citera
2024-09-26, 00:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
JG är ekonomiskt oberoende därför kan han säga självklara sanningar annat med fega journalister i AB, Expressen, DN, där man idkar självcensur och vågar inte kritisera Israel och andra missförhållanden av rädsla att bli sparkad. Så mycket för den "fria journalistiken", vi alla sjunger med i samma kör.
Är så jävla trött på den här ensidiga journalistiken och har därför börjat prenumerera på ETC, åtminstone en kritisk röst kvar som inte går i maktens ledband, tack för det.
Absolut, hans ekonomiska självständighet är naturligtvis viktig, plus att Aftonbladet fortsätter backa upp honom (troligen till stor del pga hans popularitet förstås, men i alla fall). Det är viktigt när en tidning backar starka och intelligenta skribenter på det sättet och ger dem utrymme. Åsa Linderborg gjorde ofta det som kulturchef på Aftis och skrev dessutom själv mängder med starka, genomarbetade artiklar och appeller om aktuella frågor, det är bland annat därför jag ser henne som den sista stora kulturchefen i klassisk stil i svensk dagspress.
Senast redigerad av HepCat-X 2024-09-26 kl. 01:02.
Citera
2024-09-26, 06:21
Medlem
Tydligen behöver man inte kunna läsa för att jobba på SVT Nyheter.

Guillou i kolumnen det länkas till i trådstarten:
”Den liberala pressens förmenta avslöjanden om Vänsterpartiets alla antisemitiska löss i den röda fanans veck befinner sig på samma intellektuella nivå som ovanstående frisyravslöjande av reporter Carlehed.”

Guillous poäng är alltså att SVT Nyheters påståenden om antisemitism är lika löjliga som att påstå Carlehed genom sitt val av frisyr är anhängare av Himmler.
Citera
2024-09-26, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Är så jävla trött på den här ensidiga journalistiken och har därför börjat prenumerera på ETC, åtminstone en kritiskt röst kvar som inte går i maktens ledband, tack för det.

Jag vet inte om jag tycker Janne är så modig numera. Han stryker en stor del av Aftonbladets publik medhårs, det är därför han får ha sin kolumn.
Citera
2024-09-26, 15:25
Medlem
Tufft val här, två idioter bråkar med varandra, vem ska man hålla på?
Enklast att poppa popcorn och luta sig tillbaka bara!
Citera
2024-09-26, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sagutyren
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...sdagspartierna

Skrivet av Jan Guillou.

https://www.journalisten.se/debatt/b...i-aftonbladet/

Vem håller ni på här? Om nu SVDs ledarsida fälls för att kalla en debattör för tjej-Hitler bör väl inte detta vara okej?

Tjej-hitler? Marcus? Heinrich?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in