• 4
  • 5
2024-12-07, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
)

Men jag lovar (och hotar med) att återkomma i tråden med min egen Spotify-låtlista i ämnet, om än jag outar min övriga dåliga smak. Det kan jag ta.

Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Marie Fredriksson - Efter stormen.

Jag återkommer med resterande 299 låtar senare.

Hur går det för er?
Om det skulle vara så att någon skulle behöva hjälp med att minnas vilka låtar som faktiskt varit bra och blivit hits kanske en lathund skulle kunna vara användbar... ?

ett dokument från delafil (30 dagar) med hitsen från 1900-talets sista fjärdedel hoppas tjänsten och dokumentet fungerar...
Citera
2024-12-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
300 är för många.
alla är inte arbetslösa eller pensionärer.

Jag förstår faktiskt inte problemet.
Jag gjorde nyligen, utifrån ovan länkade dokument, en "fallstudie" över popåret 1984 i åttiotalstråden från #5291 (juli) #5293, #5297-5298, #5302, #5306-5312...
Som jag uppfattar saken, gjordes det enbart under detta enda år åtminstone omkring 45 fullkomligt fulländade poplåtar enligt min smak. Om man skulle extrapolera den summan över 60 år skulle ju summan bli... minst 2500 perfekta låtar! Ja, och då har jag ju bara räknat de stora hitsen, Sedan finns ju alla andra... Så jag kan verkligen inte se att det skulle kunna vara svårt att hitta låtar att fylla en ynka 300-lista med. Problemet är väl snarare det motsatta: Hur är det möjligt att, utifrån 40-talet perfekta kandidater välja ut bara omkring fem per år? Det måste ju av nödvändighet bli ytterst godtyckligt. Med sådana siffror blir det ju högst osannolikt att vi skulle kunna få upp särskilt många överlappande låtar på våra listor även om vi hade haft samma smak, vilket vi ju inte har...

I sammanhanget skulle jag också vilja tipsa om Mix megapols topp 1000, en 1000-låtarslista som ger ett betydligt mer "folkligt" intryck än p300-listan, framför allt med betydligt större andel svenska och svenskspråkiga låtar.
Citera
2024-12-07, 11:11
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
Hur går det för er?
Om det skulle vara så att någon skulle behöva hjälp med att minnas vilka låtar som faktiskt varit bra och blivit hits kanske en lathund skulle kunna vara användbar... ?

ett dokument från delafil (30 dagar) med hitsen från 1900-talets sista fjärdedel hoppas tjänsten och dokumentet fungerar...

Min spotify-lista kommer nästa vecka. Dock är den ganska personlig och spretig, och inte särskilt fokuserad på hitlistorna de senaste 50 åren öht, mycket (eller mest) "alternativt".
Citera
2024-12-11, 12:50
Medlem
Citat:

Men bra lista! Förutom drösen med Kent, Winnerbäck, Carola och Hellström!

Carola har ju definitivt sina stunder men jag håller helt klart med dig om dem där andra tre.
Citera
2024-12-14, 12:30
Medlem
pojkpingiss avatar
Här kommer min "Världens Bästa 300 Låtar"-lista. Drygt tio stycken fanns inte på Spotify, tyvärr - men man kan inte få allt.

Här är mina 10 världens bästa låtar rangordnade:

1. Velvet Underground - Venus In Furs
2. Rolling Stones - Gimme Shelter
3. Bob Dylan - I Want You
4. Sandy Denny - I'm A Dreamer
5. Tom Rush - Shadow Dream Song
6. Ian Hunter - Irene Wilde
7. Gun Club - Mother Of Earth
8. The Cramps - Human Fly
9. Nico - Janitor Of Lunacy
10. Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Some Velvet Morning

5 Bubblare (för dagen):
Beach Boys - God Only Knows
Kirsty MacColl - Terry
The Shins - Turn On Me
Yola - Faraway Look
Cheap Trick - Stiff Competition

Här är en Spotifylista över mina 300 "världens bästa" låtar, spridda skurar. Hoppas någon låt faller på läppen, och att det eventuellt stiftas någon ny bekantskap. Mycket nöje!

https://open.spotify.com/playlist/5V...4a63d2d9a9417a
Citera
2024-12-15, 20:19
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Här kommer min "Världens Bästa 300 Låtar"-lista. Drygt tio stycken fanns inte på Spotify, tyvärr - men man kan inte få allt.

Scannade igenom din lista och måste ge en massa cred för ett högst eklektiskt och personligt urval, långt från topplistornas och radioskvalets fjättrande bojor.

Grymt att du har med Whirlywirld redan som andra låt. Ett mycket underskattat pionjärband. Jag hade en del kontakt med trummisen John Murphy (rip!) för många år sen.
Citera
2024-12-17, 08:35
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Scannade igenom din lista och måste ge en massa cred för ett högst eklektiskt och personligt urval, långt från topplistornas och radioskvalets fjättrande bojor.

Grymt att du har med Whirlywirld redan som andra låt. Ett mycket underskattat pionjärband. Jag hade en del kontakt med trummisen John Murphy (rip!) för många år sen.

Tack för komplimang! Och vad kul att även du är en beundrare av Whirlywind. Håller med om att de var ett pionjärband, långt före sin tid - de låter minst sagt moderna än idag. Häftigt med trummisen! Jag får kontra med att jag hade viss kontakt med Velvet Undergrounds trummis för många år sedan, en mycket trevlig dam, som gärna "drog storys" via mejl. :-)
Citera
2025-05-15, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Kul idé. Petade ihop en lista över helgen, men orkade inte 300 låtar. Det blev 202 iallafall. Satte upp ett par extraregler för mig själv: max två låtar per artist, annars hade jag lätt kunnat ta med hela album med ex.vis Ramones. Och bara låtar som har traditionellt format, alltså inga halvtimmes japanska oljudsorgier eller tyska kosmiska sjuttiotalstrippar. Av den anledningen föll en annars mycket bra låt som Sisters Of Mercy's "Temple of Love" bort, som är över åtta minuter.

https://open.spotify.com/playlist/0J...qdbd7t5q4DyIrE

Det börjar brett men smalnar av och blir rätt nördigt. Men det är jag det...

Och nu har det sipprat upp till 247. Det är, som väntat, en kraftig koncentration på 1977-1982 (90 låtar).

Vi hade alltså två gemensamma: Life on mars och Donna Summers I feel love (även Cleolina). Sedan hade både du och Cleolina Teenage kicks och Rolling stones "Paint it black" liksom Simon & Garfunkel – The sound of silence och Patti Smith – Because the night, som jag satte 10/10 på. Övriga "fullpoängare" från din lista: Iggy Pop - Lust for life; Kinks – All day and all of the night ; David Bowie – Suffragette city; Roxy music – Do the strand; Johnny Thunders – born to lose ; Pretenders – Brass in pocket; Gary Numan – Cars; Sex pistols – Holidays in the sun; ... Vilket väl också är listans största hits. Jag hade väl hört Do the strand innan men inte riktigt insett hur gruvligt bra den är. Men Johnny Thunders var tidigare obekant!

Nära nog perfekta (9/10) bedömde jag: Jefferson airplane – Somebody to love; Byrds – Eight miles high; Ramones – Gimme gimme shock treatment; Martha & The muffins – Saigon; Blondie – Picture this; B-52s – Private Idaho; Dickies – give it back; Devo – Mongoloid ; Liaisons dangereuses – Los ninos del parque; Buzzcocks – Ever fallen in love ; Stiff little fingers - Alternative Ulster; The rezillos – Destination venus; X-ray spex – Oh bondage, up yours; Papa Wemba – Yolele. ... Varav jag var obekant med ungefär hälften.
Det är alltså den stora behållningen för mig: En utmärkt introduktion till en massa frän punk och nyvåg... Sedan fanns där förstås också en stor mängd låtar jag inte alls kunde uppskatta: depp och avantgard; men det var ju också väntat. Jag tackar för alla nya fynd!

Citat:
Ursprungligen postat av cleolina

Ska lyssna på alla spellistor som dyker upp! Undrar om det kommer finnas några gemensamma nämnare?
Ja, hur gick det med det där genomlyssnandet? Hittade du några godbitar som du var obekant med?
Citera
2025-05-16, 20:09
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
Och nu har det sipprat upp till 247. Det är, som väntat, en kraftig koncentration på 1977-1982 (90 låtar).

Grymt att du tog dig tid att plöja igenom min lista även fast du visste att det mesta inte skulle falla dig i smaken. Respekt! Lite lön för mödan fick du ju genom att hitta några nya 9-10-poängare. Hoppas det var värt det!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in