• 1
  • 2
2024-09-22, 10:32
Medlem
cleolinas avatar
Hej!

Eftersom underforumet bland annat heter listor och rekommendationer utgår jag ifrån att listor här är ok?

P3 gjorde ju sin egen lista över de 300 bästa låtarna de senaste 50 åren, vore det inte skoj med flashbackanvändarnas också?
Vilka anser ni är de bästa och gärna någon motivering också?

Obs!
Länkar ni till ert spotifykonto tror jag att ert profilnamn syns och att även namn på andra spellistor kan visas = ni kan av misstag outa er själva.
Men man kanske vill skriva om man inte vill länka?

Här är tråden där p3:s lista diskuteras:
(FB) P300 - 300 bästa låtarna sedan 1964. P3 bestämmer, du betalar

Här är min spellista, tror några blev dubbletter och jag känner mig osäker på vissa, men just nu ser den ut så här:

https://open.spotify.com/playlist/5T...e-tUazU4DtTwii

Jag tog mig friheten att räkna från 60 och inte 64; således: Cleos favoriter från de senaste 54 åren!
Kanske lite väl mycket Gyllene tider och för lite Beatles, t ex.
Btw - de står inte i någon ordning. Det är bara väldigt bra musik i en salig blandning! (Och ja, Robyns Dancing on my own är också med!)

Är riktigt nyfiken på vissas listor (vilka jag inte vet om de ens läser här), men vågar inte nämna namn av rädsla för att det ska ses som att jag letar efter deras identiteter. Som sagt var: är ni osäkra, skriv gärna direkt här i stället för att länka! Man kanske inte pallar nämna 300 😉 men några?
Hoppas på lite musikinspiration!
Senast redigerad av cleolina 2024-09-22 kl. 11:18.
Citera
2024-09-22, 10:37
Medlem
pojkpingiss avatar
Är inte listtrådar av denna kaliber (och överlag) strängt förbjudna här på forumet? Ambitiös trådstart, men gissar att den tyvärr kommer att papperskorgas innan lunch.

Men bra lista! Förutom drösen med Kent, Winnerbäck, Carola och Hellström!
Senast redigerad av pojkpingis 2024-09-22 kl. 10:40.
Citera
2024-09-22, 10:46
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Är inte listtrådar av denna kaliber (och överlag) strängt förbjudna här på forumet? Ambitiös trådstart, men gissar att den tyvärr kommer att papperskorgas innan lunch.

Men bra lista! Förutom drösen med Kent, Winnerbäck, Carola och Hellström!
Men underforumet heter ju t.o.m. ”Musik: listor, rekommendationer och omröstningar”. 😅 Hur ska det annars tolkas?
Drös och drös. Det var bara en Winnerbäck, Faller. Väldigt vacker, väldigt vemodig. Har du lyssnat?
Kent har ju en förmåga att vara lite väl pretentiösa men bra pop har de väl ändå gjort?
Dito Hellström: liveversionen med Maggio som jag har med i listan är underbar att sjunga med i!
Haha, ja, men visst är Fångad av en stormvind bra pop och man KAN ju inte låta bli att flyga upp och dansa när man hör den! Åtminstone kan inte undertecknad det…
Citera
2024-09-22, 10:51
Avstängd
Om det skulle vara ett Anthem för Flashback användare överlag. Obs överlag, detta ska vara ett öppet torg för varje etniskt Svensk. Men då skulle det ju vara Rammstein:

https://www.youtube.com/watch?v=QSH9G3LBSyU
Citera
2024-09-22, 10:52
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Men underforumet heter ju t.o.m. ”Musik: listor, rekommendationer och omröstningar”. 😅 Hur ska det annars tolkas?
Drös och drös. Det var bara en Winnerbäck, Faller. Väldigt vacker, väldigt vemodig. Har du lyssnat?
Kent har ju en förmåga att vara lite väl pretentiösa men bra pop har de väl ändå gjort?
Dito Hellström: liveversionen med Maggio som jag har med i listan är underbar att sjunga med i!
Haha, ja, men visst är Fångad av en stormvind bra pop och man KAN ju inte låta bli att flyga upp och dansa när man hör den! Åtminstone kan inte undertecknad det…

Si där, missade det. Beklagar. Ja, då är det bara att gratulera till en festlig tråd då.

Har lyssnat, dock får jag eksem över hela bålen när jag hör Winnerbäck, detsamma gäller Kent tyvärr. Den enda bra låt de gjort är Mannen i Den Vita Hatten, och den är ohyggligt bra. Ja, pretentiösa var ordet. Lika snustorrt och suicid-framkallande som Radiohead. Carola är dagismusik för mig. Men än så länge får var och en digga det som den går igång på.

Men jag lovar (och hotar med) att återkomma i tråden med min egen Spotify-låtlista i ämnet, om än jag outar min övriga dåliga smak. Det kan jag ta.
Citera
2024-09-22, 10:58
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uffe200
Om det skulle vara ett Anthem för Flashback användare överlag. Obs överlag, detta ska vara ett öppet torg för varje etniskt Svensk. Men då skulle det ju vara Rammstein:

https://www.youtube.com/watch?v=QSH9G3LBSyU
Förstod inte riktigt allt men håller med, har en hemlig soft spot för Rammstein! Sonne, Ich will, Du hast…
Säkert med på många flashbackares lista!

Citat:
Si där, missade det. Beklagar. Ja, då är det bara att gratulera till en festlig tråd då.

Har lyssnat, dock får jag eksem över hela bålen när jag hör Winnerbäck, detsamma gäller Kent tyvärr. Den enda bra låt de gjort är Mannen i Den Vita Hatten, och den är ohyggligt bra. Ja, pretentiösa var ordet. Lika snustorrt och suicid-framkallande som Radiohead. Carola är dagismusik för mig. Men än så länge får var och en digga det som den går igång på.

Men jag lovar (och hotar med) att återkomma i tråden med min egen Spotify-låtlista i ämnet, om än jag outar min övriga dåliga smak. Det kan jag ta.

Ja! Kul! 🤩
Men som sagt var: tänk på att ditt användarnamn på Spotify då nog outas.
Citera
2024-09-22, 11:03
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Förstod inte riktigt allt men håller med, har en hemlig soft spot för Rammstein! Sonne, Ich will, Du hast…
Säkert med på många flashbackares lista!

Ja! Kul! 🤩
Men som sagt var: tänk på att ditt användarnamn på Spotify då nog outas.

Har inga problem med det, då ingen kan komma åt mina personuppgifter via Spotify, vad jag vet?
Citera
2024-09-22, 11:11
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Har inga problem med det, då ingen kan komma åt mina personuppgifter via Spotify, vad jag vet?
Nej, men om ditt användarnamn där är Flashe Flashbackson (exempelnamn 😛 ).
Eller om du har en spellista som typ heter ”Mitt bröllop med Flashelina + datum och år” eller ”Flashbackbyns skolas avslutning år X ordnat av Flashe, klassförälder i klass 5 A”.
Haha, sorry, vågade inte skriva riktiga exempelnamn om det skulle tolkas som jag hänvisade till riktiga personer.
Men så roligt med spellistor att kunna lyssna på, hoppas på att fler vågar!
Citera
2024-09-22, 11:15
Medlem
Robyn världen bästa låt ?? Ett rent skämt. Gick igenom listan hälften var ju rent skräp. Inget Creedence, Tom Petty ELO m fl. Många av dem som röstat har nog knappt hört nåt annat är 2000 talet skitlåtar.
Citera
2024-09-22, 11:15
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Nej, men om ditt användarnamn där är Flashe Flashbackson (exempelnamn 😛 ).
Eller om du har en spellista som typ heter ”Mitt bröllop med Flashelina + datum och år” eller ”Flashbackbyns skolas avslutning år X ordnat av Flashe, klassförälder i klass 5 A”.
Haha, sorry, vågade inte skriva riktiga exempelnamn om det skulle tolkas som jag hänvisade till riktiga personer.
Men så roligt med spellistor att kunna lyssna på, hoppas på att fler vågar!

Jag förstår. Mitt användarnamn på Spotify är inte detsamma som här. Dessutom delar jag inte spellistor av den sorten du ger exempel på; på Spotify heller. De är mest musiknördiga sådana.

Annars håller jag med dig, och hoppas att fler delar sina 300 favoriter, helst på Spotify då man kan lyssna på dem.
Citera
2024-09-22, 11:31
Medlem
kyrkstockens avatar
Vi har diskuterat innan att den i särklass mest spelade och inspelade svenska låten är "blott en dag".

Det är lätt att glömma bort hur stor den typen av musik är. Så den borde toppa alla svenska listor före tex dancing queen.
Citera
2024-09-22, 11:47
Medlem
300 är för många.
alla är inte arbetslösa eller pensionärer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in