211 Del Shannon – Runaway. Mycket känd. 1961. Frän och säregen elorgel. Olycklig kärlek. 9
212 Communards – Don´t leave me this way. Ja en till (jämför 170). Tjusig röst och piggt tempo. 10
213 Peter Gabriel – Sledgehammer. Bra men ingen jag fäste mig vid i tiden. Fanns så många andra som var bättre. 8
214 Bette Midler – The rose. Den har en stabil klassikerstatus, men jag som aldrig sett filmen känner mig en smula utanför. Den har ju en enkel ”självklarhet” som bara riktigt bra melodier har, ändå har jag svårt att riktigt ”gå igång” på den. ”Knight in black leather” är roligare… 9
215 Belinda Carlisle – Heaven is a place on earth. Det är ju en i grunden bra låt med positiv text, som dock gått och blivit lite för ofta spelad i radio. Det finns bättre pop i GoGos låtskatt. 7
216 Billy Idol – White wedding. Trodde jag skulle ge den en tia, men texten är väl inte så lyckad och filmen var ganska trist. Men visst räcker det långt med det tempot och den snygga gitarrmelodislingan. 9
217 Lisa Nilsson – Varje gång jag ser dig. Ännu en som man tyckte spelades nästan konstant i radio ett tag. Texten är bra och fångar lyssnaren. Melodin är okej men inte mycket mer. LN har ett något pretentiöst sångsätt. 7
218 Wiehe – Det här är ditt land. Präktig fosterlandsstolthet utan pekpinnar, från utländskt original. 7
219 Ratata – Jackie. Mycket känd radiohit. Som en förstudie till mästerverket ”Om du var min”. 9
220 Tommy Nilsson – Öppna din dörr. Mycket tjusig ballad. Jag såg honom framträda vid ungefär den här tiden; kommunen hade ordnat en skolavslutningsfest, men han gjorde tyvärr intryck av att avsky publiken. Men melodin andas avslappnad ro. 10
221 Midnight oil – Beds are burning. 1988; på Island och lyssnandes på radions topplista. 9
222 = 37
223 Popsicle – Not forever. Utmärkt, luftig pop med sommarkänsla. 8
224 Alphaville – Forever young. På sätt och vis har den väl blivit något av en symbol för hela åttiotalssyntgenren. Fast kanske bara i Sverige. Så den har väl fått mer uppmärksamhet än den nog förtjänar, inte minst med tanke på den tveksamma texten. 7
225 Bearles – Let it be. Självklar fullpoängare. Förtröstan. Snygg film. 10
226 PJ Harvey – Down by the water. Spännande ljudbild och komposition. 7
227 Nick Cave – Green eyes. Inte övertygande ljudexperiment. Lågtempo och talad text över sjungen text. 4
228 Nick Cave – Black hair. Hmm. Nej, jag har aldrig lyssnat på den här herrn eller känt någon lust att göra det. Är det inte en del Jim Morrison över det hela? Poetiska ambitioner, estetik och gravallvar. Filmen är förstås svartvit. 5
229 Nick Cave & Harvey - Henry Lee. Det låter som en sjungen spökhistoria. 6
230 Cave & Minogue – Where the wild roses grow. Det är en vacker melodi, mycket känd, och Minogues röst är varm, mjuk. Skönheten och odjuret. Trist text, trist film. Där fanns ju potential för en fullpoängare, men det var inte så NC ville ha det. 7
231 Nick Cave – Death is not the end. Äh, ger man ut en skiva med titeln ”murder ballads” kan man inte räkna med att få mig som lyssnare eller skivköpare. Befängd genre som ligger ungefär så långt från mina ideal man kan komma. Det låter som en frireligiös sång. Frälsningsarmén. Inget fel i det; lättrallat. Men allt Cave tar i tycks bli sotsvart. 5
232 Broder Daniel – Underground. Larmig gitarrpop. Inget jag minns från filmen. 7
233 This perfect day – Fishtank. Låter uppsluppet; konstig, olustig film. 7
234 Suede – Trash. Säregen röst. Det här bandet borde jag nog titta mera på. 9
235 Freddie Wadling – Blott en dag. Bra melodi, men tveksamt val av sångare och arrangemang. 6
236 Cash & U2 – The wanderer. Storslaget med bra, suggestivt driv. 8
237 Beatles – With a little help from my friends. Mycket känd. 9
238 Harold Melvin – Don´t leave me this way. Discoklassiker, fast vi brukar väl höra en annan version. Fräscht. 9
239 Aretha Franklin – Spanish harlem. Souldiscoversion av en låt som onekligen är riktigt bra, men den här versionen var mina öron inte riktigt med på. 6
240 Harry Belafonte – Banana boat song. (1956) Högst säregen sång. 10
241 = 172
242 Buddy Holly – Not fade away. B-sida från 1957, tydligen, men ganska känd. Pigg rock från pionjärtiden. 8
243 Rihanna & Harris (?) – We found love. Obekant låt, technopumpande, påminner om Avicii, stressande. 4
244 Bob Marley – Iron lion zion. Den sena hiten. Välkänd. 7
245 Queen – I want to break free. Aha – En av filmidéerna till Die prinzens ”Alles nur geklaut”

Har det inte blivit ovanligt att göra låtar om frihet numera? 8
246 Elvis Presley – Burning love. Onekligen en favorit bland hans sena låtar. 10
247 Phil Collins – In the air tonight. 1981. Eldorado i radion och första sommarjobbet. Högst säregen och suggestiv. 10
248 Chuck Berry – You never can tell. En sådan där ”halvhit” som det är lätt att förbise. Utmärkt val. 9
249 Toots & The maytails – 54-46, was my number. Titeln säg bekant ut, men melodin var inte det, och den fångade mig inte heller. 4
250 Lemonheads – Into your arms. Luftig gitarrpop. Trevlig ljudbild men melodin fastnar inte. 6
251 Fields of nephilim – For her lights. Dystert och demoniskt. 3
252 Cesaria evora – Flor di nha esperanca. Jag är ju intresserad av västafrikansk musik, men det här var lite i allvarligaste laget. Ganska exotisk ljudbild dock. 6
253 Moby – Natural blues. Youtube i ett nötskal. Livet är kort och avståndet mellan ungdom och ålderdom är bara ett par klick. Suggestivt men lite enformigt. 5
254 Angie Stone – Wish I didn´t miss you. Ingen favoritgenre, men det här har ändå ett fränt driv. 7
255 Cyndi Lauper – Time after time. Förtröstan. 10
256 D:ream – Things can only get better. Jag har ganska nyligen ”upptäckt” den här gladpoppärlan. En lysande humörhöjarlåt. 10
257 Bobby Womack – California dreamin. Skönt blåsarrangemang, men den här soulballadversionen passar mig för övrigt dåligt. 5
258 Sunhouse – Crazy on the weekend. Melodisk vispop. Lite tjusigt men fångar mig inte. 5
259 = 183
260 Devendra Banhart – Walilambdzi. Som en exotisk vaggvisa. Svårbestämbar kultur. 6
261 Junior Murvin – Police & thieves. Reggae i falsett. Inget särskilt med låten, men rösten var onekligen njutbar. 7
262 Stooges – I wanna be your dog. Larmigt, maniskt driv. Obekant för mig. Låter väl ganska typiskt 1969… 7
263 Springsteen – Cover me (live). Känd låt men det här är ju den svulstiga arenarock jag normalt förknippar med Springsteen, och den har aldrig riktigt passat min smak. 5
264 Charta 77 – Ensam kvar. Larmig nyvåg – politiskt dystopisk präktighet. Trist estetik men snyggt gitarriff. 6
265 Dylan – Tonight I´ll be staying here with you. Oväntat fyllig röst. Obekant för mig. Luftig sommarpop med drag av blues. 7