2024-09-26, 07:51
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Funderade på en del av de låtar jag satte upp på listan, ex Man in black av Johnny Cash. Den är ju musikmässigt inte så mycket att yvas över, men jag tycker om texten.
Särskilt när han med mer kraft bakom börjar sjunga ”And I wear it for the thousand that have died, believing that the Lord was on their side, and I wear it for another hundred thousand that have died, believing that we all were on their side”.
Apropå Cash: Satisfied Mind är också mkt bra, försöker få mina elever att sjunga den men går ganska trögt. Hoppas de ändå tar med sig budskapet…
Och Wayfaring stranger! Så vacker, både musik- och textmässigt…

Tsk, tsk! Det är den inte alls, men om den vore, skulle den ju passa åtminstone mig utmärkt… vilket den ju även gör. Men tycker inte alls att den är melodramatisk!

Ja, kul! Ska lyssna på alla spellistor som dyker upp! Undrar om det kommer finnas några gemensamma nämnare?

Men även om Gradvall inte håller med kan han väl knappast ändra på andras röster. Han personligen kan väl ha röstat på en massa låtar som aldrig kom med?

Vet inte om han ingick bland personerna som röstade?
Citera
2024-09-26, 08:04
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Vet inte om han ingick bland personerna som röstade?
Jodå, Gradvall ingick i den jury som röstade. Se:

https://sverigesradio.se/artikel/har-ar-p300-juryn
Citera
2024-09-26, 08:15
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Jodå, Gradvall ingick i den jury som röstade. Se:

https://sverigesradio.se/artikel/har-ar-p300-juryn

Tack! Ja, hade det på känn, har dessutom för mig att han nämnde det i TV4-morgon i frdags.
Citera
2024-09-28, 19:34
Medlem
Citat:
Hej!

Här är min spellista, tror några blev dubbletter och jag känner mig osäker på vissa, men just nu ser den ut så här:

https://open.spotify.com/playlist/5T...e-tUazU4DtTwii

Jag tog mig friheten att räkna från 60 och inte 64; således: Cleos favoriter från de senaste 54 åren!
Kanske lite väl mycket Gyllene tider och för lite Beatles, t ex.
Btw - de står inte i någon ordning. Det är bara väldigt bra musik i en salig blandning! (Och ja, Robyns Dancing on my own är också med!)

Hoppas på lite musikinspiration!

Det är ju ts tråd och hon har väl rimligen tänkt sig att vi läsare ska, förutom att posta våra egna listor för hennes nyfikenhet, även gå en dust med hennes lista.
Då kan det bli så här. En musiklyssnares upplevelse av en annan musikentusiasts "bästa melodier" - en fallstudie...
Citera
2024-09-28, 19:45
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Marie Fredriksson - Efter stormen.

Jag återkommer med resterande 299 låtar senare.
Citera
2024-09-29, 11:14
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
Det är ju ts tråd och hon har väl rimligen tänkt sig att vi läsare ska, förutom att posta våra egna listor för hennes nyfikenhet, även gå en dust med hennes lista.
Då kan det bli så här. En musiklyssnares upplevelse av en annan musikentusiasts "bästa melodier" - en fallstudie...

Åh, kul!
Du verkade ändå uppskatta många?
Lite kommentarer till dina kommentarer:

There is a light that never goes out:
Bara 3 poäng från dig men jag skulle placera den på topp 20. Både musiken och texten. Träffsäkert om outcast tonårsförälskelse.

The most forgotten french boy:
Ännu en jag skulle placera mycket högt. Till skillnad från dig älskar jag melodin och drivet.

Every breath you take:
Nej, visst, svartsjuka är inte bra men mänskligt och vad är det om inte missplacerad kärlek? Eller ja, längtan efter att få ge kärlek men inte kunna få göra det. Sen ska man förstås inte tippa över och bli en stalker som det väl verkar att textjaget tänker bli/är.
Dessutom underbart taktfast. Alltså, musiken.

Jealous guy:
Jaha, alla män (förmodar jag att ni är) dissar denna. Är ju så bra! Eller är det mest kvinnors dröm om ”den dumme mannen” som ångrar sig och kravlar runt i stoftet och ber om förlåtelse när han inser hur himla dum han varit? Nej; både musik och text är bra! Ångesten i hans röst också. Bryan Ferry har varit dum and he knows it! Nu hoppas vi bara på att han blir förlåten.

Faller:
Något av det mest uppgivna och bästa som skrivits i Sverige. ”Hoppas på ett kort som aldrig lagts…” 🥲

My sweet lord och Vem tänder stjärnorna:
Instämmer att de båda är 10-poängare! Ett av mina tidigaste minnen av Vem tänderna stjärnorna är från en ljum sommarkväll i Skåne i vår gamla rostiga Saab parkerad vid en sjö. Musiken är också sån: som en underbar, mjuk sommarvind som smeker en… Älskar både musik och text.

Sommartider/Flickan i en Cole Porter-sång:
Visst är den bra! Briljant livespelning med som sagt var underbar allsång! Går över perfekt i Flickan i en Cole Porter-sång. Är för ung för att ha upplevt Gyllene tiders storhetstid, var den en hit? Den är iaf en av mina favoriter. Lite udda, men fin. Som sagt var, här matchas de perfekt och den uppsluppna publiken sjunger med så fint…

I gotta gal:
Haha, banjoplink! Förvisso - är väl lite av deras grej. Men ändå så bra! Kan bara inte låta bli att dansa när jag hör den! En av mina bästa ”röjarlåtar”. Ehm…

Allt av Springsteen:
Som uppvuxen i en bortglömd fabriksort där våra en gång stolta byggnader som anställde bygdens folk nu står tomma med kraschade rutor känner jag att Springsteen lyckas väldigt bra med att fånga småortens hopplöshet väldigt bra, om så USA eller Småland.
Tonårsföräldrar, nedlagda livsmedelsbutiker, igenmurade dörrar på butiken som var byns stolthet, anslagstavlor där den enda kvarvarande lappen är trasig och texten bortblekt, flaggor som bokstavligen är på halv stång men oavsiktligt, folk som vänder sig om och efter bilar som kör på huvudgatan och tittar på den tills den försvinner… Bruce vet allt om det!

Hallelujah:
”And even though it all went wrong I’ll stand before the lord of songs with nothing on my tongue but Hallelujah…”
Att den anspelar på den intensiva och omöjliga kärlekshistorien mellan David och Batseba gör den ännu bättre. Ryser av välbehag. Cohens version är mer svulstig, Buckleys så öm och innerlig.

Vals i Valparaiso:
Älskar den här versionen. Och ingen låt är mer sensuell för mig än den här. Sommarregn, åtrå, salt, salt vatten, och salta, salta vätskor av annat slag… Älskar arrangemanget i just den här versionen. Älskar manskörer också.

Miracle of love:
Tja, pretentiös, jag vet inte. Jag har alltid älskat den. Hånglande en gång i en hall till ungefär hela låtens varaktighet med en man jag var så kär i och som just stigit in genom ytterdörren en vårkväll, det gör den ännu bättre. Kändes som ett sant mirakel att världens snyggaste, sötaste, sexigaste man faktiskt hade sina armar fast omkring mig och sina läppar överallt på mig just till denna låt.

My love is your love:
Ja, visst är den bra! Oavsett övrig musiksmak verkar många uppskatta denna. Tyvärr klarar jag knappt av att lyssna till den längre då den spelades då ovan nämnda man en annan vårnatt hoppade upp ur min säng och förkunnade att han måste hem och betala räkningar fastän mitt idoga tjat att han skulle stanna kvar. Jag visste då att det var över. Ingen man som inte redan dumpat en i tanken prioriterar att åka hem och betala räkningar när en naken kvinna bönfaller honom att stanna kvar. Ja, det var sista gången jag såg honom innan jag blev dumpad för en annan kvinna.
Måste KBT:a mig själv att kunna lyssna på den igen.

Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Marie Fredriksson - Efter stormen.

Jag återkommer med resterande 299 låtar senare.
Haha! (Till det sista du skrev.)
Citera
2024-09-29, 12:56
Medlem
Citat:
Åh, kul!
Du verkade ändå uppskatta många?
Lite kommentarer till dina kommentarer:

Skönt att du inte tar illa upp! Du skriver ju bra. Förmåga att förmedla de känslor musiken väcker i en är ju guld värd. Mycket intressant, i synnerhet om Springsteen... Bara för att jag vill läsa din fortsättning...

Var Flickan i en Cole Portersång en hit? Nåja, spelades väl en hel del i radio åtminstone. "Halvhit", kanske.
Senast redigerad av slaktarmick 2024-09-29 kl. 13:04.
Citera
2024-09-29, 14:10
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
Skönt att du inte tar illa upp! Du skriver ju bra. Förmåga att förmedla de känslor musiken väcker i en är ju guld värd. Mycket intressant, i synnerhet om Springsteen... Bara för att jag vill läsa din fortsättning...

Var Flickan i en Cole Portersång en hit? Nåja, spelades väl en hel del i radio åtminstone. "Halvhit", kanske.

Nej då, jag tar absolut inte illa upp! När jag är deppig brukar jag pigga upp mig själv med att tänka ”…men jag har åtminstone sjukt bra musiksmak!” Och det tänker jag även om andra inte håller med.

Musik är väl i mångt och mycket förknippat med minnen, stämningar och känslor. Låtar som inte ens för en själv är 10-poängare kan ju bli betydelsefulla för att de förknippas med något omvälvande.
Tänker på musik som på Prousts uttjatade madeleinekaka och Pounds ”mixing memory and desire”.

Sommarkort:
Ok, det här är lite knäppt, men… I början av covid dog en hyfsat ung bibliotekarie. Hans syster (?) sa att han älskade den här låten. När jag såg bild på honom tänkte jag att han såg ut som en typisk kille som hänger på littforumet på Flashback (obs! Jag har absolut ingen aning om han gjorde det! Det var min egen association!) och numer kan jag inte höra låten utan att tänka på denna stackars kille och på användarna på littforumet; man har läst så mycket av dem genom åren och de flesta känns som ens gamla bekanta eller vänner, fastän man inte ens vet deras förnamn.
Melankolisk och vacker låt.

Tusen bitar:
”Mer vemod” för att citera dig. Alltid gillat den men fick ytterligare en botten när en klasskamrat tog sitt liv (som vuxen) och i hans dödsannons stod ”Allting kan gå itu, men ett hjärta kan gå i tusen bitar”.
Enligt min väninna som bor kvar i samhället vi växte upp i var han alkoholist som trots kamp inte lyckades övervinna det och när hans fru lämnade honom hängde han sig. Fruktansvärt sorgligt. Tänker på honom varje gången jag lyssnar på den här. (Och även ibland annars.) Jag önskar så att han hade valt att stanna kvar i livet och få uppleva att bli lycklig igen.

En annan låt du inte nämnde men som också fått en djupare innebörd:

Not fade away:
Hade inte hört den innan min brorsons begravning. Innan ceremonin började strövade jag omkring ensam på begravningsplatsen och försökte undvika att titta på den vita kistan på sin upphöjda tron, när jag såg och hörde en för mig okänd man som stod i ett hörn och spelade gitarr och sjöng ”bop, bop, bop-bop”. Fattade ingenting och ville gå fram och ge honom en fet smäll. (Förlåt. Och naturligtvis hade jag aldrig gjort det.) Det visade sig vara min brorsons musiklärare och att min brorson älskade när läraren spelade och sjöng denna.
Att det var just den här låten vår lillkille älskade känns extra meningsfullt med tanke på både titel och den något naiva sångtexten som ett barn skulle ha kunnat skriva: ”I’m gonna tell you how it’s gonna be, you’re going to give your love to me”. Och det gjorde vi ju, så mycket, och den kommer aldrig att fade away.
Sjukt jag vet: men varje gång jag spelar den vågar jag inte stänga av den innan den är klar, ifall hans lilla ande svävar omkring runt om och vill lyssna klart. Från början satte jag på den även om jag inte ville lyssna på den, för hans skull, satt där och stirrade tomt med låten på högsta volym och hoppades på det bästa, dvs att han skulle lyssna från den plats han var/är nu.
Är iaf väldigt glad att hans musiklärare kom och framförde den. Ett av mitt livs mest berörande minnen. Tack.

Last caress och Used to love her:
Ja, texterna är ju fruktansvärda. Men jag tycker ändå att låtarna musikmässigt sett är fantastiska. Men det gläder mig att du inte uppskattar våld. Det gör inte jag heller. Inte heller skjutvapensromantik som du nämner i samband med andra låtar. En person jag tycker väldigt mycket om har blivit berövad en anhörig av totalt meningslöst vettvillingsvåld, och jo, jag kan verkligen skämmas när jag lyssnar på musik med tveksamt innehåll och undra vad han skulle säga.
Jag vet inte - är det omoraliskt att lyssna på låtar med våldsamma texter? Jag skulle göra allt för att denne man skulle ha besparats den livslånga sorgen men tyvärr går ju inte det.
Men jag tror inte någon tar till våld för att de lyssnat på tveksamma texter av Guns n Roses. Men ja, det är ju inte en låt man spelar för sina elever.
Nej, usch, nu skäms jag.

November rain:
Min morsa var gymnasielärare i svenska och en av hennes elever skrev en flera sidor lång uppsats om varför den här var den bästa låt som nånsin gjorts. Kommer inte ihåg några argument men började lyssna och nog är den på topp 300 i alla fall! (Och ja, jag älskade att läsa hennes elevers uppsatser!)

Like a prayer:
Haha, nej, satte inte alls den här på listan för att p3 gjorde det. Jag älskar den verkligen! Let the choir sing!
Men visst har Madonna gjort mycket annat bra. Det har ju flera av artisterna jag nämner.

The look:
Har älskat det sen jag var 7 år och kommer ihåg alla detaljer kring när jag först hörde den! Min pappa och bror hämtade mig, i ovan nämnda rostiga, silvriga Saab, från ett födelsedagskalas från en klasskompis och min bror ville att jag skulle lyssna på en låt han precis skaffat sig på kassettband. Jag var fast från de första takterna och hela vägen hem lyssnade vi på den om och om igen! Älskar den fortfarande, över 30 år senare!

Ja, det här blev ju delvis inte så muntert, fyra olika personer vars liv fick för tidigt slut, av fyra olika anledningar - sjukdom, självmord, olycka, mord.
…men också fint att de man älskar fortsätter man att älska, förstås, oavsett vilket, och att så många saker för alltid är förknippade med dem, som vissa musikstycken.
Citera
2024-09-29, 17:57
Medlem
Citat:
Nej då, jag tar absolut inte illa upp! När jag är deppig brukar jag pigga upp mig själv med att tänka ”…men jag har åtminstone sjukt bra musiksmak!” Och det tänker jag även om andra inte håller med.

Musik är väl i mångt och mycket förknippat med minnen, stämningar och känslor. Låtar som inte ens för en själv är 10-poängare kan ju bli betydelsefulla för att de förknippas med något omvälvande.
Tänker på musik som på Prousts uttjatade madeleinekaka och Pounds ”mixing memory and desire”.
[etcetera]
Mycket fascinerande berättelser. Stort tack! Nu ljusnar tonen något, men där finns förhoppningsvis fortfarande historier att berätta...

Senast redigerad av slaktarmick 2024-09-29 kl. 18:04.
Citera
2024-12-07, 09:06
Medlem
Vad hände med den lovande tråden?
Tänkte ge den en chans till...

Citat:
Hej!

Här är min spellista, tror några blev dubbletter och jag känner mig osäker på vissa, men just nu ser den ut så här:

https://open.spotify.com/playlist/5T...e-tUazU4DtTwii

Jag fortsätter kommenterandet...
Citera
2024-12-07, 09:10
Medlem
Jag tvingas hacka upp det eftersom det inte går att posta (tillräckligt) långa inlägg...
Citera
2024-12-07, 09:15
Medlem
Slutrakan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här