Jag roar mig med att titta på vilka låtar som blev hits så här i juli för 40 år sedan...
Tina Turner – What´s love got to do with it ... Måste väl vara topp-10 bland låtar som de kommersiella nostalgiradiokanalerna tjatar sönder och samman. Det är svårt att idag ge den en vettig bedömning, tycker jag. Jag ser att den bara nämnts en gång i tråden... Pointer sisters "
Jump" och Ghostbusters har väl inte heller åldrats särskilt väl, även om de ofta gick på svensk radio.
Men Elton Johns
"Sad songs" håller väl än.
Det här var månaden då Laura Branigans version av
Self control dök upp. Redan länkad minst 5 ggr i tråden. Ambelain formulerade sig mycket väl om den för ett år sedan i
#5202.
Och om man skulle välja ut en enda låt från månadens hitkavalkad att presentera för skolungdom eller utomjordingar är det väl ett naturligt val. Rafs version var bara några få veckor tidigare (juni) och jag har för mig att de båda versionerna någon vecka låg etta och tvåa på italienska listan. Men på svensk radio var det ju Branigans version som dominerade stort.
Fast mest tidstypisk skulle man kanske kunna kalla Alphavilles andra singel "
Sounds like a melody". Tydligen var det i Sverige den slog bäst... Västtysk lista.
I Frankrike blev den låt vi känner som Guardian angel en hit för minst fjärde gången. Men vill man testa den med kvinnlig röst så gör ju
Vicky Leandros en utmärkt tolkning.
Det finns några andra melodier jag tycker gott förtjänar att nämnas här i tråden
Poporama "sjunger på sista versen", och Bananarama får en av de sista Smash hitsen med
Rough justice. Tror inte jag hört den på radio sedan dess.
På sydafrikansk lista slog
Marsha Raven - Catch me Disco med snygg film från TopPop.
Italienskt på spansk lista, ursprungligen en peruansk cumbia...
Gary Low – La colegiala Kan Madonna ha hämtat vissa drag i La isla bonita härifrån?
I tempo och ljudbild lite påminnande om Guardian angel, en tjusig duettballad på österrikisk lista
Gitti Seuberth & Gary Lux - Kumm hoit mi (utan film).
Finland bidrar med en ganska otidsenlig, tillbakalutad foxtrot,
Tuula Amberla - Lulu: fiol, vispar och ett kort elgitarrsolo.
Från finsk lista kan även nämnas en hit med Jacksons & Mick Jagger -
- State of Shock. Men de spelade tydligen aldrig in någon gemensam film. Svänger ju furstligt...
En trevlig överraskning från dansk lista:
Nanna: Sammenhold Du Det låter lite som om Arja Saijonmaas "Högt över havet" (-87) hämtat ett par detaljer härifrån. Tillbakalutat mellantempo. Borde ju varit en given radiohit, men jag har inget minne av att ha hört den på svensk radio.
Mexikansk megahit; typisk 80-talsballad:
Juan Gabriel – Querida Man får ha lite tålamod, men efter 2 minuter kommer den igång på allvar...
Och om man inte har fobier mot smörighet... Romantisk duett med extra allt; tidlös schlagerballad... också den stor i Latinamerika...
Camilo Sesto & Lani Hall – Corazon encadenado
Mer tidstypiskt då; från Island "Jag ville vara Pamela i Dallas"
Dúkkulisur – Pamela (utan film) rask nyvåg.
Australisk pop med tjusig refräng (1:15 och 2:24) synd att den inte kom fler gånger...
INXS - Burn For You Ännu i början av karriären.
... och till sist, en ovanligt nedtonad Billy Idol på Billboardlistan... Introt för tankarna till "Manchild"...
Eyes without a face