• 1
  • 2
2006-08-19, 02:59
Bannlyst
Shr skriver Wikipedia om den tyska motstndsgruppen som bekmpade nazisterna under AVK:

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Vita rosen, tyska Die Weie Rose, var en tysk motstndsgrupp under andra vrldskriget, verksam juni 1942 - 18 februari 1943.

Vita rosen jobbade fr icke-vldsmotstnd mot den nazistiska regimen, gruppen gjorde sex upplagor av flygblad och ett sjunde var p vg nr de greps av Gestapo i Mnchen den 18 februari 1943.

Aktivisten Sophie Scholl som distribuerade flygblad halshggs av nazistregimen. Hennes bror Hans Scholl som ven han var aktivist blev ven han halshuggen av nazisterna.

Jag tnkte att beskarna p det hr forumet borde ta en titt p flygbladen som Vita Rosen distribuerade p universitet, och tnka ver att ni stller er bakom en regim som mrdade ungdomar fr att ha vckt intellektuell debatt angende nazistregimen.

Hur kan ni h t frska beskriva er som frihetsstrvande och moralister nr ni frsvarar en massmrdande regim som halshgg ungdomar som strvade efter fri debatt?

Citat:
Nothing is so unworthy of a civilized nation as allowing itself to be governed without opposition by an irresponsible clique that has yielded to base instinct. It is certain that today every honest German is ashamed of his government. Who among us has any conception of the dimensions of shame that will befall us and our children when one day the veil has fallen from our eyes and the most horrible of crimes - crimes that infinitely outdistance every human measure - reach the light of day? If the German people are already so corrupted and spiritually crushed that they do not raise a hand, frivolously trusting in a questionable faith in lawful order of history; if they surrender man’s highest principle, that which raises him above all other God’s creatures, his free will; if they abandon the will to take decisive action and turn the wheel of history and thus subject it to their own rational decision; if they are so devoid of all individuality, have already gone so far along the road toward turning into a spiritless and cowardly mass - then, yes, they deserve their downfall.

http://www.jlrweb.com/whiterose/leaflets.html
Citera
2006-08-19, 03:42
Medlem
De uppmuntrade till revolution ju, de hade blivit avrttade fr detta i vilket land som helst p den tiden. Norge dmde ju t.ex Quisling till dden. Har fr mig att ven Sverige dmde ngra till dden under kriget under krigslagar. Och s lr ha hnt ven i de flesta andra lnder fast jag har inga raka exempel att ge. Men speciellt i krigstider r det ju mycket farligt att gna sig t revolutionr verksamhet. ven om man s bor i vrldens "friaste demokrati."

Det r frvrigt smtt obegripligt vad exakt det var dom protesterade emot, mest en massa svammel om att Tyskland var s ofritt osv. Hela eller halva det gnget var dessutom homofiler, s man kan ju misstnka att det bottnade i samma "gnllbeteende" och uppmrksamhetstrstande som hos dagens homofiler.
Citera
2006-08-19, 03:52
Medlem
Arkhons avatar
Hade varit intressant att se hur det kunde ha gtt med:

1. En grupp i England som deserterade ifrn kriget och fresprkade att man byggde en bro till Tyskland s att de tyska soldaterna lttare skulle kunna ta sig ver den engelska kanalen. Antagligen hade de blivit lynchade av en mobb snarare n officiellt avrttade.
2. Ryska ungdomar som fresprkade Finlands befriande, och att Sovjet skulle lmna allt ockuperat omrde, eftersom den ryska regeringen uppenbarligen var korrupt och krigsbengen. Sibirien direkt.
Citera
2006-08-19, 04:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
De uppmuntrade till revolution

Nu tycker jag det r lite skillnad p hur man uppmuntrar till revolution. Om Vita Rosen hade spridit flygblad med vldsamt revolutionrt innehll som frklarade fr lsaren hur en vpnad revolution skulle gtt till, och uppmuntrat till en sdan, hade kanske avrttningen varit lite mer frsterlig. Men som du ser nr du lser deras flygblad s var de inte lagda t det vpnat revolutionra hllet. De ifrgasatte nazityskland och ansg, med rtta, att tysken var gisslan hos en vldsam massmrdande regim. Deras flygblad var mjligtvis "tankerevolutionra".

Om vi skulle flja vad du sger s r ddsdomen fr svenska nazister klar att skrivas under. Ni gr inget annat n att agitera fr en revolution.

Citat:
Har fr mig att ven Sverige dmde ngra till dden under kriget under krigslagar.

Anton Nilson var den siste personen att avrttas i Sverige vilket skedde anno 1908.

Citat:
smtt obegripligt vad exakt det var dom protesterade emot

Det framgr ganska tydligt r det r nazistregimen som de protesterade emot.

Citat:
man kan ju misstnka att det bottnade i samma "gnllbeteende" och uppmrksamhetstrstande som hos dagens homofiler.

S du vill pst att flygbladen var gnll frn homosexuellas sidor, och att all kritik mot nazityskland helt saknade substans?
Citera
2006-08-19, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McDuck
Nu tycker jag det r lite skillnad p hur man uppmuntrar till revolution. Om Vita Rosen hade spridit flygblad med vldsamt revolutionrt innehll som frklarade fr lsaren hur en vpnad revolution skulle gtt till, och uppmuntrat till en sdan, hade kanske avrttningen varit lite mer frsterlig. Men som du ser nr du lser deras flygblad s var de inte lagda t det vpnat revolutionra hllet. De ifrgasatte nazityskland och ansg, med rtta, att tysken var gisslan hos en vldsam massmrdande regim. Deras flygblad var mjligtvis "tankerevolutionra".

Om vi skulle flja vad du sger s r ddsdomen fr svenska nazister klar att skrivas under. Ni gr inget annat n att agitera fr en revolution.

Du kan inte jmfra nutid med dtid p det viset. Ska du jmfra dtidens Tyskland med ngot s mste det vara med andra lnder i samma tid. Och d kan du se att det inte var ngon strre skillnad.

Citat:
Anton Nilson var den siste personen att avrttas i Sverige vilket skedde anno 1908.

Jo, men jag tnkte i krigsrtt inte civilt. Men jag r inte sker, jag minns bara jag lste en gng p Skalmans (numera frsvunna) faktasida om en tyskvnlig grupp i Sverige som dmdes fr hgfrrderi under kriget. Men dom kanske "bara" fick livstids fngelse. Jag minns inte exakt.

Citat:
Det framgr ganska tydligt r det r nazistregimen som de protesterade emot.

Visst, men jag kan inte se exakt i detalj vad dom ogillade med regimen. Det r mest otydliga och smtt floskulsa utsvvningar tycker jag om ofrihet och mordiskhet osv.

Citat:
S du vill pst att flygbladen var gnll frn homosexuellas sidor, och att all kritik mot nazityskland helt saknade substans?

Ja det kan ha varit mest gnll
Och det fanns skert saker man kunde kritisera med Nazityskland men som sagt jag kan inte se exakt vad dom kritiserade och drfr kan jag inte bedma om det har ngon substans.
Citera
2006-08-19, 09:59
Medlem
Du fr tnka p att frsta vrldskriget slutade med revolution i Tyskland. Fri debatt under krig brukar inte existera.
Citera
2006-08-19, 12:43
Medlem
Arkhons avatar
Citat:

Befinner Sverige sig i krig, n mer ett vrldskrig?
Citera
2006-08-19, 13:56
Medlem
Micados avatar
De frskte frstra stdet fr regeringen i krigstid drfr r inte mer r rtt att de avrttades. Hade de gnat sig t samma aktiviterter under fredstid hade de inte behvt avrttas, de hade rckt med omskolning eller ett kortare fngelsestraff.
De visste vad de tog fr risker och hur allvarligt deras agerande var, de kunde knappast ha frvntat sig nt annat straff.
Citera
2006-08-19, 15:43
Bannlyst
Vi hade en rolig tjej i SD Borlnge p 90-talet som trodde p reikarnation och var helt vertygad om att hon var Sophie Scholl i sitt frra liv.

Roligt nog var de skrmmande lika varandra.
Citera
2006-08-19, 16:17
Bannlyst
Citat:
Du kan inte jmfra nutid med dtid p det viset. Ska du jmfra dtidens Tyskland med ngot s mste det vara med andra lnder i samma tid. Och d kan du se att det inte var ngon strre skillnad.

Frvisso har du en pong. Men det r sttet de avrttades p fr deras s kallade brott som r bestialiskt. Tv ungdomar som ansg att en frndring vad ndvndig pgrund av att regimen mrdade oliktnkande blev halshuggna fr att ha spridit kritiska uppsatser. Till och med du har svrt att se exakt vad kritiken rr, men likvl bedmdes de vara ett hot mot rikets skerhet och halshggs. Sedan sitter det mnniskor p det hr forumet och stdjer regimen som halshgg ungdomarna.

Minst sagt frvnansvrt att ni stdjer en nazistregim som halshgg kritiker samtidigt som ni klagar ver att det finns HMF-lagar. Tycker ni inte alls att det r beklagligt att ungdomarna mrdades fr sina sikter?

Citat:
Jo, men jag tnkte i krigsrtt inte civilt.

Jag r relativt sker p att ingen har avrttas i Sverige av staten efter 1908.

Citat:
Det r mest otydliga och smtt floskulsa utsvvningar tycker jag om ofrihet och mordiskhet osv.

Nazistregimen strp tyskarnas frihet och mrdade oliktnkande och mnniskor tillhrandes andra folkgrupper. S att kalla det "floskulsa utsvvningar" r lite magstarkt.
Citera
2006-08-19, 16:40
Medlem
Arkhons avatar
Citat:
Nazistregimen strp tyskarnas frihet och mrdade oliktnkande och mnniskor tillhrandes andra folkgrupper. S att kalla det "floskulsa utsvvningar" r lite magstarkt.

Allt har sitt pris. Nazisterna rustade upp Tyskland till ett skick som aldrig tidigare varit mjligt i landet.
Tyskarna fick offra sin "frihet" fr en bttre ekonomi och en nationell enighet.
Citera
2006-08-19, 17:09
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Hade varit intressant att se hur det kunde ha gtt med:

1. En grupp i England som deserterade ifrn kriget och fresprkade att man byggde en bro till Tyskland s att de tyska soldaterna lttare skulle kunna ta sig ver den engelska kanalen. Antagligen hade de blivit lynchade av en mobb snarare n officiellt avrttade.
2. Ryska ungdomar som fresprkade Finlands befriande, och att Sovjet skulle lmna allt ockuperat omrde, eftersom den ryska regeringen uppenbarligen var korrupt och krigsbengen. Sibirien direkt.

Osynliga partiet, afa, expo, m.m.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in