• 3
  • 4
2006-08-24, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Antisemit
Att avrtta revolutionrer och sabotrer under krigstid - fr tiden - var vl knappast ngot Tyskland var unikt med eller hade patent p. Jisses, det var vl rtt uppenbart att dem avrttades?

Nja, jag tycker nog inte det r uppenbart varfr man avrttar, eller hur man kan frsvara avrttningen av tv ungdomar. Yttrandefrihet r ngonting alla politiskt medvetna mnniskor borde strva efter att bevara. Hur tror du att svensken hade trivts i Ditt samhlle dr man kan bli halshuggen fr att sprida flygblad? Fr jsse namn, ni nazister klagar ju p polisen fr att de "siktsregistrerar" er.
Citera
2006-08-24, 16:55
Medlem
Antisemits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McDuck
Nja, jag tycker nog inte det r uppenbart varfr man avrttar, eller hur man kan frsvara avrttningen av tv ungdomar. Yttrandefrihet r ngonting alla politiskt medvetna mnniskor borde strva efter att bevara. Hur tror du att svensken hade trivts i Ditt samhlle dr man kan bli halshuggen fr att sprida flygblad? Fr jsse namn, ni nazister klagar ju p polisen fr att de "siktsregistrerar" er.

Svitt jag vet uppmanade Vita Rosen till sabotage och desertering. Och med tanke p att kriget var ett faktum och Tysklands framtid stod p spel r det vl knappast srkilt konstigt att man agerade utefter krigets ramar. Jag tvivlar starkt p att ungdomarna hade avrttas om fred skulle rda i landet. Jag tror ven att svensken skulle ha trivts lika bra som de gjorde i Hitlertysklands folkgemenskap. M.a.o mycket bra.

Krig r alltid hemskt och all form av frsk till sabotage eller demoralisering bland folket och soldater mste straffas hrt. Det kanske lter trkigt, men det r en ndvndighet. rolst folkfrrderi under krigstid r ett mycket grovt brott.
Citera
2006-08-29, 23:49
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antisemit
rolst folkfrrderi under krigstid r ett mycket grovt brott.
Den strsta samlingen frrdare kallade sig fr NSDAP. I totalitarianismen r landsfrrderiet inbyggt. Att vgra lyda en totalitr diktator r som att stjla stldgods frn en kriminell. Mjligtvis tekniskt, men inte moraliskt felaktigt.

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-09-05, 08:35
Medlem
PH1s avatar
Nr man lser dessa flygblad s sls man av att "informationen" r av samma typ som den Sovjetunionen spred i sina propagandablad ver Tyskland. Ta t.ex. "All male offspring of the houses of the nobility between the ages of fifteen and twenty were transported to concentration camps in Germany and sentenced to forced labor, and all the girls of this age group were sent to Norway, into the bordellos of the SS!" samt de kommunistiska ordvalen, som t.ex. "fascistiska Tyskland".

Ta sedan Sophie Scholl sjlv, med sin typiska kommunistfrisyr al de f tjejer som var med i KPD:
http://www.jlrweb.com/whiterose/sophie1.gif

Syftet med "Vita rosens" kampanjer var att frsvaga Tysklands frsvarsvilja, vilket var ett frrderibrott. Det spelar ingen roll om det handlade om lata ungdomar som bara vill f lugn och ro, eller som i det hr fallet kommunister.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in