2025-05-04, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Det ändrar ingenting för den bostaden du bor i. Har du ett företag på sidan om spelar det ingen roll om du hyr ut traktorer eller lägenheter.

Det är sant. I detta fallet är det dock privatuthyrning och det är samma fastighet. Dvs lägenheter och garage sitter ihop med huset. Dom deklarerar givetvis hyresinkomsterna. Inkomsten från uthyrningen täcker i princip deras utgifter för boendet.
Citera
2025-05-04, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Beror ju på hur man definierar frihet...i en lägenhet är man låst till hur den ser ut, får inte byta nånting även om man vill, hyresvärden kan vara en snål jävel, grannar som väsnas, klagar osv medans i ens hus gör man som man vill (i princip), har tillgång till garage för hobbies, osv

Men givetvis mer ansvar också, men tycker man det är jobbigt ska man inte bo i hus heller.
Det där är småsaker. Det går alltid att byta lägenhet eller hitta ett bättre ställe att hyra. Men du kan inte byta bort ett hus som du har satt hela din ekonomi i och som gör att du är fast.
Citera
2025-05-04, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Skulle säga att du har mer frihet i ett hus.
Du kan göra om invändigt precis som du vill ha det.
Inga stökiga grannar eller skrikiga ungar som springer runt eller andra stolpskott till grannar.
Varför tror du vissa väljer att bo i hus och inte hyreslägenhet? I hyresrätt får du inte göra vad du vill. Du vet aldrig vad du får för grannar som kanske håller dig vaken på nätterna. Kallar du det för frihet?
Du verkar tro att folk som bor I hus inte har pengar överhuvudtaget utan allt läggs på huset?
Hur mycket sätter du undan varje månad till sparande eller på börsen?
Har du även lån med tanke på ditt namn låneslaven?
Allt det där är bara ytligt. Du kan göra vad du vill med väggarna men du har fortfarande bundit upp dig i en jätteskuld. Det handlar inte om vad du kan göra med huset. Ger huset någon avkastning? Ingenting. Ett hus är inte en investering om det inte genererar något kassaflöde.

Ett hus är en utgift. Du betalar på det i åratal. Under tiden går marknaden upp och ner. Så även om du säljer det, vad tjänar du på det? Huset kan ha stigit i värde men inte så mycket som du har lagt ut på alla kostnader, underhåll, reparationer osv.
Citera
2025-05-04, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Har du källa på att det måste generera positiva kassaflöden?, ekonomisk nytta torde vara en mer rimlig beskrivning.
Har jag en lastbil som genererar pengar kan jag investera i en bättre motor för att minska kostnader, den gör ekonomisk nytta, motorn kommer EJ, generera pengar, även om lastbilen kanske gör det, men själva motorn, som jag investerat i, slukar bara bränsle och pengar. Låter ju rätt korkat att påstå att det inte skulle vara en investering för att den bär med sig kostnader.

Köper man bostad kan det vara en investering, men behöver ej vara det, för antingen för framtida försäljning och/eller minskade boendekostnader. Det gör, ev., ekonomisk nytta.

Ska jag hyra 250 m2 får jag nog punga ut 25 000 - 50 000 i månaden, och hyran bara ökar, om jag köper kanske det räcker med 15 000 i månaden. Investeringen, som kostar, besparar mig ändå pengar och gör för mig ekonomisk nytta.
Vad du inte räknar med är att du fortfarande förlorar pengar på allt annat, underhåll, räntor, inflation.

Vem gör huset nytta för? För banken ja men inte för dig.

Lastbilen kan generera pengar. Om du kör lastbilen för att leverera varor så får du betalt. Ett hus ger dig inte ett dugg.
Citera
2025-05-04, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Bäste idiot, du borde läsa på lite innan du uttalar dig om saker du inte har en aning om. Det finns något som kallas för economies of scale och således minskar kostnaderna per lägenhetsenhet för en fastighetsägare som, låt oss säga, äger 1 000 lägenheter i jämförelse med om du personligen ska ta risken för 1 lägenhets utveckling i värde, räntekostnader samt underhåll av den.
Det är samma anledning varför det är billigare för dig att gå och klippa dig och "hyra" frisörens tid en timme för 400 kr, än att köpa lokalen, ta över frisöerns lån och anlita hen en timme. Då kan jag lova dig att du måste betala betydligt mer än 400 kr.

Det är nog du som fått det om bakfoten. I bostadsrätter sköts genensam drift givetvis av föreningen, inte av varje enskild lägenhet. Samma sak gäller i hus, de flesta har en samfällighet och många har exempelvis gruppavtal för tv och bredband osv. Så nej, br- och husägare tar inte själv alla kostnader på det sättet som du tror.

Gällande ränta så får en BR betydligt bättre ränta än en enskild BR eftersom det är mycket lägre risk för banken.

Citat:
Det stämmer inte. I slutändan är det endast vad den totala balansräkningen säger som är intressant för fastighetsägaren, inte vad varje enskild lägenhet genererar i vinst. Vissa lägenheter är äldre och har inga lån, men andra är nybyggda och fullt belånande. Detta reflekterar även hyran som hyresgästen får betala.
Vad försöker du få sagt med detta? Givetvis lägger fastighetsägaren på en vinstmarginal oavsett vilket skick det är på fastigheten.
Senast redigerad av Perfecthairline 2025-05-04 kl. 15:09.
Citera
2025-05-04, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Så om din morfar hade vunnit 10 miljoner på lotto är det också en bra investering att spela på lotto?
Vilken värdelös liknelse, du gör dig själv inga tjänster här..

Svårt att veta om du är allvarligt eller inte. Nu gäller det helt plötsligt bra investeringar, dåliga investeringar är inte investeringar.
Citera
2025-05-04, 15:37
Medlem
Investment is traditionally defined as the "commitment of resources into something expected to gain value over time". If an investment involves money, then it can be defined as a "commitment of money to receive more money later".
Citera
2025-05-04, 15:50
Medlem
Citat:
Fast i ditt exempel genererar ju lastbilen ett positivt kassaflöde. Detta är inte fallet med en bostadsrätt eftersom det enda som händer i slutet av varje månad är du måste betala X antal kronor får kunna fortsätta leva där. Jämför detta med att ha kapital på börsen, där får du betalt X antal kronor varje månad utan någon motprestation. Samma sak med att hyra ut ett boende, du får betalt X antal kronor varje månad.
Fast det stämmer inte. Om du har 10 mkr på börsen kan du få betalt varje månad för att bo i hyresrätten. Du behöver bokstavligen inte jobba, utan kan ligga på soffan medan hyran blir betald. Det är inte möjligt om du äger boendet, utan då får du jobba varje månad för att betala räkningarna.
Att skrapa ihop 10 miljoner till en investeringsform är lite mer utmanande än att skrapa ihop 1 miljon. eller två, och ta bolån för resterande del hus.

Men jobb, a-kassa, inneboenden, så får du rätt enkelt ihop till räntan och mer därtill, och det är betydligt mer rimligt än 10 miljoner på nån indexfond eller aktier.

Citat:
Ursprungligen postat av Laneslaven
Vad du inte räknar med är att du fortfarande förlorar pengar på allt annat, underhåll, räntor, inflation.

Vem gör huset nytta för? För banken ja men inte för dig.

Lastbilen kan generera pengar. Om du kör lastbilen för att leverera varor så får du betalt. Ett hus ger dig inte ett dugg.
Jag har visst räknat på det men jag betalar hellre 15 000 i ränta o 5000 i amortering än att betala 25 000 - 50 000 i hyra, underhåll är förhållandevis små summor, inflationen är något som gagnar den som har lån då skulden i praktiken minskar eftersom att värdet på kronorna minst, 1 miljon idag > 1 miljon om ett år, vanligtvis.

Nyttan är att man bor billigt, kan också vara att man hyr ut rum och genererar ett visst kassaflöde, finns väldigt många fördelar med att köpa, finns fördelar med att hyra också.
En sak folk glömmer är att man får låna rätt mycket pengar, skall man låna pengar för att ha i en bättre sparform som en indexfond får du kanske ej låna 3-5 miljoner. Så en lite blygare avkastning kompenseras av kvantitet, samt ränteavdrag.

Från 1997-2017 ökade de flesta bostäder i storstäderna med ca 400%, ungefär 8% årligen vilket är som en god indexfond, bostadsrätter i göteborg stack ut och hade ökat med ca 1000%, även om du inte ens bor i bostaden utan bara hyrt ut den till månatliga kostnader så har det varit en fullgod investering.
Nu på senaste åren har ökningarna minskat, eller t.o.m. backat men det händer ju andra sparformer titt som tätt också.
Citera
2025-05-04, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Svårt att veta om du är allvarligt eller inte. Nu gäller det helt plötsligt bra investeringar, dåliga investeringar är inte investeringar.
Jag ska hjälpa dig: Lotto och bostäder är inte en investering. Aktier och fastigheter är investeringar.
Citera
2025-05-04, 16:58
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Ser ibland i ekonomiforumet att man rekommenderas att investera i en bostad som hus eller lägenhet.

Anser att detta är lite av ett feltänkt då en bostad inte kan vara en investering. Förvisso kommer man förhoppningsvis att se en värdeökning på den men den medför också fasta kostnader för drift och underhåll. Framförallt ett hus behöver ett konstant underhåll för att inte tappa i värde.

En värdeökning är även svår att realisera även om huset går att belåna. En investering är enligt mig något som genererar en avkastning över tid och som även är relativt lätt att omvandla till likvida medel om det skulle behövas.

Tror att detta även har varit en delorsak till fastighetsbubblan då de som köper förväntar dig en värdeökning och de är beredda att betala mer än vad huset borde vara värt.

Era tankar om detta?

En bostad är ingen investering, men ett bra inflationsskydd likt guld.

En investering genererar avkastning/kassaflöde.
Citera
2025-05-04, 17:17
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laneslaven
Allt det där är bara ytligt. Du kan göra vad du vill med väggarna men du har fortfarande bundit upp dig i en jätteskuld. Det handlar inte om vad du kan göra med huset. Ger huset någon avkastning? Ingenting. Ett hus är inte en investering om det inte genererar något kassaflöde.

Ett hus är en utgift. Du betalar på det i åratal. Under tiden går marknaden upp och ner. Så även om du säljer det, vad tjänar du på det? Huset kan ha stigit i värde men inte så mycket som du har lagt ut på alla kostnader, underhåll, reparationer osv.

Du har förmodligen aldrig bott i ett hus överhuvudtaget med tanke på ditt svar?Du svarade utan problem om detta med hus och hyreslägenhet men hade svårt att svara på hur mycket du spar varje månad? Undra varför? 😅
Sist jag sålde hus så gjorde jag en bra vinst och det enda jag hade gjort själv var att byta ut varmvattenberedaren, bytt golv på övervåningen samt målat om huset och allt detta på 3 år så det får man självklart räkna bort från vinsten.
Betalade ingen ränta till banken heller. Hade aldrig fått dom pengarna om jag så hade placerat dom på börsen under samma tid. Hade även kunnat förlorat pengarna om det hade gått illa om man inte hade valt sparkonto som ett säkrare alternativ.
Du verkar ha väldigt dålig erfarenhet?
Citera
2025-05-04, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
En bostad är ingen investering, men ett bra inflationsskydd likt guld.

En investering genererar avkastning/kassaflöde.
Bra beskrivning. Man kan tycka att vad spelar det för roll om en bostad är en investering eller inte, problemet är att många aldrig uppnår ekonomisk frihet då dom sitter fast i tron att deras bostad är en investering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in